מלחמת חרבות ברזל: מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, הגיע למזרח התיכון, לביקור השישי במספר מפרוץ מלחמת חרבות ברזל. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר אתמול (ראשון), כי הסוגיות ההומניטריות ברצועת עזה יעמדו בראש סדר העדיפויות של מזכיר המדינה במהלך ביקורו באזור.

החוקר של סינוואר צדק: ״הוא נאצי שמעדיף להיות שאהיד ולא למסור מידע״ | ראיון
קרובה מתמיד? "צה"ל נערך למלחמה כוללת בצפון, ויעשה את זה בעיתוי הנכון"

בריאיון לרשת CBS האמריקנית, אמר סאליבן, כי העסקה לשחרור החטופים שנותרו בשבי ברצועה היא אינטרס לאומי של ארה"ב. הנושא יעמוד במרכז הביקור של בלינקן לצד סוגיות נוספות שעל הפרק.

בימים הקרובים בלינקן צפוי לבקר בסעודיה, מצרים, קטאר, ישראל וברשות הפלסטינית, כאשר בכל אחת מתחנות ביקורו הוא ישוחח עם הגורמים הבכירים אודות המלחמה שישראל מנהלת נגד חמאס, אך עיקר המטרה היא קידומה של העסקה המתגבשת לשחרור החטופים.

דובר מחלקת המדינה אמר כי "הוא ימשיך לפעול למניעת התפשטות הסכסוך, תוך שהוא מאשר כי ארה"ב תנקוט בצעדים מתאימים כדי להגן על אנשיה ועל הזכות לחופש ניווט בים האדום".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

בהודעה הוסיף הדובר כי המזכיר "ימשיך בדיונים עם שותפים כיצד להקים אזור משולב יותר ושליו הכולל ביטחון מתמשך לישראלים ולפלסטינים כאחד".

יש להניח, על בסיס כלל האמירות האחרונות של בלינקן עצמו וכן - של בכירי הממשל נוספים כי גם הפעם, כמו  בביקוריו הקודמים,  צפוי מזכיר המדינה להפעיל לחץ על הממשלה הישראלית במגוון נושאים, אך בעיקר אודות הכנסה של סיוע הומניטרי לרצועה והגברת הזהירות מפני פגיעה באזרחים.

ישראל כ"ץ בפגישה עם אנתוני בלינקן (צילום :אלכס גמבורג משרד החוץ)

ובינתיים, בלינקן משלם מחיר באופן אישי על העמדה של הממשל האמריקאי שלדעת הפעילים הפרו-פלסטיניים היא יותר מדי פרו-ישראלית. מזה מספר ימים פעילים נזעמים מפגינים מחוץ לביתו של בלינקן בצפון וירג'יניה, כאשר חלקם הקימו אוהלים בצד הדרך. דגלי פלסטין ושלטים רבים נגד המלחמה נתלו במקום.

"בלינקן הדמים גר כאן", נכתב על אחד מהשלטים. "זהירות: פושע מלחמה בפנים", נכתב על אחר. המפגינים קראו הפסקת אש מיידית בעזה. מנגד, גורמי הימין בישראל תוקפים את מזכיר המדינה האמריקאי וטוענים כי הממשל בוושינגטון נוטה לכיוון שלא עונה על האינטרסים הישראלים במלחמה.