חקירת נסיבות מותם של נרצחי "הנובה": הוועדה לביטחון לאומי קיימה הבוקר (שני) ישיבה בהצעה לדיון מהיר בנושא "משפחות הנרצחים מהמסיבה ברעים טוענות שהופקרו ולא קיבלו התייחסות מגורמים רשמיים".

ההצעה לדיון הגיעה מחברי הכנסת קארין אלהרר ("יש עתיד"), קטי שטרית ("הליכוד"), מיכל מרים וולדיגר ("הציונות הדתית") וגלעד קריב ("העבודה"). בדיון לקחו חלק משפחות הנרצחים, שעד כה - לא קיבלו תשובות ולא יודעים פרטים על גורל יקיריהם. כעת מתברר, שהמשפחות אף הקימו בעצמן גוף שנועד לתכלל אותן - כיוון שבמדינה לא היה ארגון שעסק בנושא, לדבריהן.

"הסוגיות ההומניטריות בעדיפות": מתח במערכת המדינית לקראת ביקור בלינקן
שיחת בן גביר עם WSJ: יש לחשוד בראיון כמהלך מחושב מלמעלה | פרופ' אודי זומר

זירת הטבח במסיבת הטבע ברעים  (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
זירת הטבח במסיבת הטבע ברעים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

אימו של אריאל ביטון ז"ל, הדר פיטוסי גולן, אמרה בדיון כי "המחדל השני הוא שהאירו אותם למות. אף אחד לא יודע ממה הם מתו. למי הם קראו? אולי הבן שלי קרא לי? אולי הוא רצה אותי? כאמא לילד זה הורג, אני לא מסוגלת לתפקד, גם אני הייתי מאושפזת". היא הוסיפה, "היו לי מחשבות אובדניות". עוד אמרה: "המחדל הכי גדול היה שהביאו לי רק גופה לקבור אותה. לא נתנו לי אפילו לפתוח את השק. לא מדובר בחתול בשק שקיבלתי - מדובר בבן האהוב שלי, מפקד מצטיין".

הדר פיטוסי גולן, אמו של אריאל ביטון ז''ל, שנרצח במסיבת הנובה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדר פיטוסי גולן, אמו של אריאל ביטון ז''ל, שנרצח במסיבת הנובה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

היא שיתפה בצער: "אני לא קברתי חתול, אני רוצה לדעת מה קרה לו. אני רוצה לדעת איך הוא מת. תחזירו לנו את הכבוד שלנו, תעצרו את המחדלים האלה, זה פשוט לא נפסק, זה מחדל על מחדל על מחדל״.

"אתם מאוד נחמדים, אבל לא עושים שום דבר"

הילה אביר, אחותו של לוטן אביר ז"ל, סיפרה על מחדל המדינה ועל הגוף שהמשפחות היו צריכות להקים, כיוון ש"אין גוף במדינה הזו שקם לתכלל אותנו". היא הוסיפה שהקימו עמותה כי הבינו שרק דרכה יוכלו לקבל את הזכויות שלהם ורק כך צינור להעברת כספים, לדבריה, והתרעמה: "אנחנו בתוך השכול הזה, ובתוך הבייביסטר על ההורים שלנו צריכים גם להקים עמותות ולנהל את האירוע במקום שהמדינה תנהל אותו".

הוא הוסיפה בחנק: "למה אני צריכה לעשות בייביסטר על ההורים שלי כשאני בעצמי לא מבינה שאח שלי לא חוזר? אני לא יודעת מה קרה לו ואנחנו באמת עובדים בשיתוף פעולה עם להב וביטוח לאומי אבל מרגישים שמרדימים אותנו. כולכם מאוד נחמדים אבל אתם לא עושים שום דבר. אנחנו ארבעה חודשים לתוך האירוע. איך יכול להיות שמדינת ישראל לא עושה שום דבר?", ואמרה: "לא הגיוני שמדינת ישראל שידועת פעולות איבה לא יודעת לנהל אירוע בסדר גודל כזה. לא הגיוני שנחפש את האחים שלנו ושעד היום אף אחד לא נותן לנו תשובות".

חברי הכנסת בדיון עם משפחות נרצחי הנובה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת בדיון עם משפחות נרצחי הנובה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"יתומים מעל גיל 18 - שקופים"

באשר ליחס מהמדינה, אמרה הילה: "הנשיא נפגש איתנו שר הרווחה נפגש איתנו ואתם ואתם לא עושים שום דבר. המשפחות שלנו קורסות אנחנו בתור אחים שכולים קורסים יש בנות זוג שלא ידועות בציבור שהן קורסות יש יתומים מעל גיל 18 שהם שקופים ולא נחשבים".

רחל רזילוב, אימו של יחזקאל רזילוב ז"ל שנפל בקרב, אמרה: "אני נוסעת ברחבי הארץ לחפש תשובות ואומרים לי 'תגידי תודה שקיבלת גופה'. חשבתי שהוא יחיה במדינה חופשית. בסוף אני צריכה לקבור אותו ולא לקבל תשובות".

בדברי ההסבר לדיון בהצעה נכתב: "לאחרונה פורסם שלמרות שעברו שבועות רבים מאז הטבח של ה-7 לאוקטובר משפחות הנרצחים טוענות שרבים מהם לא קיבלו מידע רשמי על שאירע ליקיריהם במסיבה. המשפחות נותרו עם סימני שאלה פתוחים אשר מדירים שינה מעיניהם. למשל, הורים שגילו דרך כתבה עיתונאית על כך שביתם עברה תקיפה מינית טרם הירצחה".

"יש לוודא כי מתבצעים כלל המאמצים כדי לאסוף ולרכז את הממצאים, העדויות והראיות הנדרשים כדי לשפוך אור על מה שאירע ליקירי המשפחות שנרצחו. בנוסף, יש לכונן תכנית למתן מידע רשמי וליווי המשפחות מטעם המדינה על מנת למנוע את תחושת השקיפות וחוסר הוודאות אותן חוות משפחות הנרצחים".

הבריחה ממסיבת הטבע ברעים (צילום :ליאל לוי)

"לפיכך, נבקש לכנס בדחיפות את הוועדה לביטחון לאומי לדון בנושא חשוב זה ולזמן את כלל הגורמים הרלוונטים וביניהם: משרד רה״מ, נציגי משרד הביטחון, נציגי משטרת ישראל, נציגי צה״ל, נציגי הרווחה ומשפחות הנרצחים".

נציג המשטרה, נצ"מ מוטי שיף, מאגף החקירות בלהב: "אנחנו מלווים את המשפחות מאז ה-7 לאוקטובר. מדובר על חקירה פלילית הכי מורכבת וקשה שהמשטרה נתקלה בה מאז קום המדינה. אנחנו ארבעה חודשים בתוכה וייקח עוד חודשים רבים לסיים אותה. יש אחריות רבה להביא את המחבלים בדין ולהרשיע אותם וזה תפקיד היחידה ב- 433  לסיים את החקירה ואנחנו לא חוסכים אף משאב כולל על חשבון פעילויות ותיקים אחרים בשגרה. יש למעלה מאלף שוטרים בתיקים הללו".

"אנחנו מקימים מערכת חדשה שכל אחד שהיה במסיבה יוכל לסמן היכן הוא היה, מה הוא חווה ואיזה שורד הוא ראה ועוד. אנחנו עושים את המקסימום ומלווים את כל המשפחות. זה אירוע לא פשוט לשוטרים שיושבים ארבעה חודשים ומקבלים טלפונים בכל שעה בכל זמן הכל בשביל עוד בדל מידע וראיה. אין פרט שאנחנו יודעים שהמשפחות לא ידעו כי זכותכם לדעת. אבל לצערי לא תמיד אנחנו יודעים", הוסיף.

מתחם הנובה (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
מתחם הנובה (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

ח"כ קארין אלהרר: "סיפורי הזוועות ממסיבות הדמים ידועים לכולנו. עכשיו תעצרו ותחשבו שאיבדתם את הילדה שלכם, שבמשך ארבעה חודשים אתם לא יודעים איך היא סיימה את חייה, מה עבר עליה ברגעיה האחרונים. אלה שאלות קשות שלא נותנות למשפחות מנוח".

"הבנתי שבשבועות האחרונים נעשתה התקדמות משמעותית בפענוח המקרים ובמסירתם למשפחות. הדיון הזה שיזמתי בראש ובראשונה מבקש לוודא כי מתבצעים כלל המאמצים ברשויות לאסוף, לרכז ולהצליב את הממצאים, העדויות והראיות הנדרשים מכל המקורות האפשריים כדי לשפוך אור על מה שאירע לפרחים שנקטפו בטרם עת".

נציגי המשטרה בדיון עם משפחות נרצחי מסיבת הנובה ברעים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נציגי המשטרה בדיון עם משפחות נרצחי מסיבת הנובה ברעים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל ("עוצמה יהודית") אמר בסיכום הדיון: "לאנשי ומשפחות הפסטיבל שנפגעו ב-7 באוקטובר לא נתנו די מענה. חייב להיות גורם רשמי ולהראות שלמדינה הזאת יש גם לב ולא רק כסף, זאת תהיה ההמלצה וההנחיה של הוועדה לממשלה. שיקום גוף שיתן לזה מענה. נצטרך לעשות משהו שונה ולתת מענה למשפחות ונפגעי הפסטיבלים".

הוא סיפר עוד על חוסר הוודאות באותם ימים: "קרובת משפחה שלי מתה בתוך הממ"ד, המשפחה שלה הייתה לידה, המשפחה שלה שמה פתק על הגופה, ידעו מי היא. למרות זאת לקח אחר כך עשרה ימים להבין מי היא ולזהות אותה. כולנו היינו בהלם בימים הללו".