כיממה לאחר פגישת העדכון בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, חשף היום (שלישי) יו"ר "יש עתיד" ב-103FM את ההצעה שהעביר לנתניהו. 

לא כוחות: המחנה הממלכתי ויש עתיד מאפשרות לימין לשחק מול שער ריק | חיים רמון 
יאיר לפיד בראיון ל"מעריב": "נתניהו לא כשיר, הוא היה צריך ללכת מזמן"

לדבריו, "'אמרתי לו 'תקשיב, זו לא העמדת פנים, זה לא לצורכי תקשורת - תוציא את הקיצוניים ואני אכנס', ולהבדיל ממנו, אין אדם אחד במערכת הפוליטית שיכול לומר שנתתי לו מילה ושברתי אותה. אני אדם שנאמן למילתו ולערכיו. אמרתי לו שאני אכנס במקום הקיצוניים כדי שיהיה אפשר עסקת שבויים מפני שזו חובתה העליונה של ממשלת ישראל להחזיר אותם הביתה. הדבר הזה שאנחנו שוכחים את ההתחייבות האנושית הבסיסית של אזרחים, הרי מה קרה בשבעה באוקטובר? ממשלת ישראל הפקירה את אזרחיה, ביטחונם".

"זה תפקידה הראשון של ממשלה, צריך שתהיה פה ממשלה אחרת שתשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל. הוא לא נראה כאילו הוא רוצה להיפרד מסמוטריץ' ובן גביר. אנחנו הולכים לשני אירועים בחודש הבא, היום הגדול של הפריימריז שבו תתעצב המערכת הפוליטית האמריקנית, ואנחנו רואים מצב שבו שני המתמודדים המובילים לא רוצים לעבוד עם נתניהו, ומתחיל הרמדאן, שזה עולם שלם של סיכונים והתרעות מודיעיניות, ובן גביר אחראי על הר הבית - זה לא מבשר טובות. כרגע הוא רוצה להישאר עם סמוטריץ' ובן גביר", טען. 

כזכור, זו איננה הפעם הראשונה בה מצהיר לפיד כי בכוונתו להיכנס לממשלה על חשבונם של סמוטריץ' ובן גביר. בתחילת החודש, בריאיון לערוץ 12, אמר כי סיעתו תיכנס לממשלה במקום השרים כדי להתקדם לעסקה ולהציל את החטופים. "ניכנס לממשלה במקום בן גביר וסמוטריץ' כדי להציל את החטופים", אמר לפיד לעודד בן עמי במהלך הראיון. 

עם זאת, כתבת "מעריב" אנה ברסקי פרסמה לאחר הריאיון כי  גורמים בקואליציה הביעו ספק באשר לכוונות האמיתית של לפיד. גורם בכיר בממשלה אמר ל'מעריב' כי "אסור להאמין ללפיד, מדובר בתרגיל פוליטי. הוא מעוניין לגרום לבן גביר ואולי גם לסמוטריץ' לפרוש מהממשלה בגלל העסקה - רק כדי שהוא עצמו יפרוש זמן קצר לאחר מכן, יפיל את הממשלה  ויוביל לבחירות, כאשר על הדרך הוא מרוויח נקודות אצל הבוחרים שלו בתור גיבור בודד שבאמת דואג לחטופים". 

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


"נתניהו לא כשיר לנהל את האירוע הזה, לא מדינית, לא צבאית, לא כלכלית"

עוד טען לפיד בריאיון ל-103FM כי "הוא מנסה לצייר תמונה מול החברה הישראלית, שאומרת 'בעד מי אתם? הניצחון או החטופים?', ואז אם אתה בעד החטופים אתה נגד הניצחון. זו תמונה מעוותת לחלוטין, החזרת החטופים היא הניצחון, לא יהיה ניצחון צבאי בלי החזרת החטופים, בין השאר בגלל השימוש שחמאס עושה בהם. אנחנו צריכים לחתור להחזרת החטופים ולניצחון מוחלט, אין אזרח ישראלי אחד שהוא נגד לנצח ולמגר את החמאס, לא נחיה עם האיום החמאסי כל חיינו. יש שישה אנשים שצריך להרוג, הרגנו אחד מהם, את סלאח אל עארורי, ולא לאפשר שליטה של החמאס בעזה. תושבי הדרום לא יכולים לחיות עם נוכחות חמאסית. זה מהלך ארוך, יהיה המשך לחץ מתמיד שלנו על עזה כדי למנוע את החזרת החמאס. זה אפילו מהלך גדול יותר, אנחנו מעצבים מחדש זירה מזרח תיכונית, צריך לשקם את הציר האנטי איראני, לסגור הסכם נורמליזציה עם סעודיה, מצטער אם זה נשמע מסובך, זה מסובך - ניהול מדיניות זה מסובך".

"בגלל שזה גדול ומורכב, וצריך לעשות את זה, החזרת החטופים זה החלק הדחוף, המיידי, החלק שאסור לשים אותו עכשיו בצד. התזה שלהם שהם ישימו את החטופים בצד או גרוע יותר, יהפכו את זה לנושא מחלוקת בחברה הישראלית היא תזה מופרכת לחלוטין גם ברמה המבצעית, המדינית ובוודאי ברמה של החוזה בין מדינה לאזרחיה. הפקרנו את האנשים האלה, הם יושבים שם במנהרות בבוץ בגשם, אנשים שצריכים להיות או בפנסיה או ילדות שהיו צריכות להיות אצל ההורים שלהן. הם הופקרו על ידי ממשלת ישראל אז ממשלת ישראל צריכה להחזיר אותם הביתה", אמר. 

מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, "הרעים זה החמאס, הבעיה של הממשלה הזו שהיא לא כשירה עם ראש ממשלה לא כשיר. זו ממשלה שלא יודעת לעבוד ושהיא בת ערובה בסוף של הגורמים הכי קיצוניים בתוכה. אני הרי לא רוצה לשבת בממשלה מתחת לנתניהו, זו לא ממשלת חירום זו הממשלה של נתניהו. אני מוכן להיכנס במקום בן גביר וסמוטריץ כדי לאפשר עסקה. החמאס הוא האויב והוא זה שצריך להשמיד, הבעיה של הממשלה שהיא לא כשירה. נתניהו לא כשיר לנהל את האירוע הזה, לא מדינית, לא צבאית, לא כלכלית, פשוט אנחנו צריכים אנשים שיועדים לנהל את האירוע הזה ואין לנו כרגע".

"הם מציירים תמונה בה החטופים נדחקים אחורה, לזה לא ניתן לקרות. הם לא יכולים להידחק, הם אזרחי ישראל, אין אתוס ישראלי בלי להחזיר הביתה את האנשים שכלואים עכשיו במנהרות.  אני לא מנהל מו"מ עם החמאס דרך הרדיו, וודאי שיהיו מחירים כבדים. מסכים עם האנשים שאומרים 'לא בכל מחיר', אין בכול מחיר, מדינה לא יכולה להרשות לעצמה בכל מחיר. וודאי שמדינת ישראל תצטרך להסכים למחירים כואבים בשביל לעשות עסקה, ואחריה להמשיך עד הניצחון. אני בעד ניצחון מוחלט. צריך לנהל את זה, אם אתה מדבר במונחים של מהלך של חמש שנים, במונחים של מערכה מתמדת והפעלת כוח רב, אם יש באמצע הפוגות בשביל להחזיר חטופים מדינת ישראל תעמוד בזה. בסוף אני לא פחות אלא יותר בעד הניצחון המוחלט מנתניהו, אבל בדרך יש שלב והשלב הזה הוא החזרת החטופים", סיכם. 

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM