ישראל פועלת מתחת לרדאר יחד עם ארצות הברית והאו"ם להמשיך ולאפשר לאונר"א לפעול ולהוות שחקן מפתח במתן הסיוע ההומניטרי, כך דווח הלילה (שלישי) בוול סטריט ג'ורנל. על פי הדיווח, התנאי הישראלי הוא שבתום המלחמה סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם תבצע הליך של רפורמה פנימית או תיסגר. 

בקבינט הופתעו: האם צה"ל הסתיר מידע מהדרג המדיני על מעורבות אונר"א בטבח?
המימון יחודש? דובר אונר"א: "לא נוכל לתת שירות בעזה אם המצב יימשך"

עוד דווח כי משלחת ישראלית נסעה לארה"ב בשבוע שעבר כדי להיפגש עם בכירי ממשל ביידן וכן עם ראש האו"ם אנטוניו גוטרש כדי לדון בעתידה אונר"א שנקלעה למשבר מאז שישראל טענה כי לפחות תריסר מאנשי הצוות שלה היו מעורבים בטבח בשבעה באוקטובר. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים בצבא, אמרה לבכירים אמריקאים והאו"ם כי הם רוצים אונר"א תמשיך לספק סיוע הומניטרי בעזה בטווח הקצר, תוך הבטחה לחקירה יסודית של 12 אנשי צוות החשודים במעורבות.

"אנחנו רוצים שתהיה תוכנית פעולה כיצד להחליף אותם. אנחנו רוצים שהשותפים הבינלאומיים שלנו יבצעו רפורמה מלאה באונר"א או שימצאו אלטרנטיבה", אמר גורם ישראלי המעורה בפרטים לעיתון האמריקאי. גורמים אמריקאים אמרו כי הם מסכימים באופן כללי עם ישראל שהסוכנות זקוקה לרפורמה, וכי לעת עתה אין מנוס מלהכניס סיוע לעזה.

בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)
בנימין נתניהו (צילום: Abir Sultan Pool/Pool via REUTERS)

המשלחת הישראלית, בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן,, נפגשה עם שליחו של נשיא ארה"ב למזרח התיכון,  ברט מקגורק, ועם עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח הקרוב, ברברה לייף. עוד נכחו גם יושב ראש המטות המשולבים, גנרל צ'ארלס בראון ומנהלת הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי, סמנתה פאוור. הפגישות נערכו בוושינגטון ובניו יורק.

יותר מ-10 מדינות, כולל ארה"ב ותורמות גדולות אחרות כמו גרמניה, השעו את הסיוע לסוכנות עד לחקירת הטענות. מסמכי מודיעין ישראלים טוענים כי כ-10% מעובדי הסוכנות הם בעלי זיקה לחמאס. האו"ם הודיע אתמול כי מינה קבוצת בדיקה עצמאית. הסקירה תובל על ידי קתרין קולונה , שרת החוץ לשעבר של צרפת, ותכלול שלושה ארגוני מחקר. דו"ח סופי בעניין צפוי להתפרסם לכל היותר בסוף חודש אפריל.