מלחמת חרבות ברזל: ראש המועצה המקומית מטולה דוד אזולאי שוחח אתמול (שלישי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על המכתב ששיגר לחברי קבינט המלחמה.

"צריך לעשות הרבה יותר": השר אליהו מבקר את הקבינט בנושא החטופים | האזינו
גם במחיר נסיגה צבאית מעזה: "חמאס לא ישחרר את החטופים" | האזינו

בפתח השיחה שיתף אזולאי בשלומו ובמתרחש בגבול הצפוני: "יכול להיות יותר טוב. אחרי ארבעה חודשים שאנחנו נמצאים באותו מצב, לחימה, הבוקר התחלנו עם התקפה מאוד מסיבית של חיזבאללה. כולל פגיעה של טיל בורכאן באחד מהיישובים.

בורכאן זה אללה יסטור, על אחד הבסיסים הצבאיים לא רחוק ממטולה. זה לא נעים, אנחנו חיים עם זה והדבר הכי מתסכל שאין החלטות. אף אחד לא מקבל החלטות, אומר מה קורה, אם יקרה, מה יקרה, כל פעם אנחנו שומעים אמירות של מנהיגים כאלו ואחרים שלא מחזיקות מים בשום מקום".

אזולאי המשיך וסיפר כי "אני לא עזבתי, אני גם ישן במטולה. יצא לי לישון לילה אחד מחוץ ליישוב, ובעיקרון אני רוב הימים נמצא פה, פעם בשבועיים יורד למפונים בטבריה. עושה מדי פעם ישיבות מנהלים בראש פינה. זה הזוי, ישיבות מועצה ומנהלים אני עושה בראש פינה וגר במטולה".

תקיפות צה"ל בדרום לבנון (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

באשר למכתב אותו שיגר לחברי הקבינט, הבהיר אזולאי: "אני לא מאיים, אני אומר, אחרי ארבעה חודשים הגיע הזמן שממשלת ישראל שנעלמה ונאלמה תחליט לקבל החלטות ושצה"ל יפעל, אחרת לא יקרה פה כלום.

לקרוא לתושבים שלנו 'תחזרו', ועצם היותם של התושבים על הגבול יאלץ גם את מדינת ישראל לקבל החלטה וגם את צה"ל להגן עליהם. איזו ברירה יש לנו? נראה לכם הגיוני ארבעה חודשים אנשים עקורים מבתיהם? אתם יודעים איזה מצבים קורים בבתי המלון? גירושין, איזה מלחמות, מאבקים בין תושבים, זה סיר לחץ מטורף".

"מדינת ישראל החליטה לוותר על 80 אלף תושבים ולשים על הגבול חיילים, אבל בואו תגידו גם את זה - לא רוצים שתהיה התיישבות על הגדר ותשחררו אותנו", זעם. "אנחנו נמצא לנו מקומות, יש מקומות יפים גם בגליל ולא רק לאורך הגבול. אבל בסוף גם את זה לא אומרים, המדינה שלנו, ואני מתכוון למנהיגים, פשוט איבדו את זה לחלוטין. הם לא מסוגלים לקבל החלטה אחת, תעשו משהו כדי להחזיר לנו את הביטחון. תכף 76 שנות עצמאות, בתקווה כתוב 'להיות עם חופשי בארצנו', אנחנו הכי רחוקים".

כמו כן, כאשר נשאל האם בדיעבד זו הייתה טעות לפנות את תושבי הצפון מבתיהם, הודה אזולאי כי "בדיעבד כן, זו הייתה טעות לפנות אבל זה היה נכון לשבעה באוקטובר. מה שקרה בשבעה באוקטובר צרוב בתודעה לכולנו, ואם זה היה מתחיל גם בצפון אז כנראה לא היינו מדברים עכשיו, זה היה פי 20 יותר ממה שקרה בדרום. זה בדיוק הסיפור, בדיעבד חבל שפינו כי צה"ל היה צריך כבר אז לבוא, לתת את המענה, לתת את ההגנה ומדינת ישראל יודעת גם להתמודד עם שני ארגוני טרור".

"כל השנים מכינים אותנו מערכה רב זירתית, ובסוף עם שני ארגוני טרור המדינה לא יכולה להתמודד. נראה לכם הגיוני? אנחנו המדינה החזקה במזרח התיכון, יש לנו צבא בין החזקים בעולם, איך יכול להיות שאנחנו לא מגיעים לשם? לא מקבלים החלטות? לדעתי יש פה יד מכוונת, רוצים למשוך את זה כמה שיותר מהר. זו התעללות כבר", תקף.

בתגובה לאמירותיו ביקש כספית להזכיר את שסיפר בתחילת השיחה, שרקטה מסוג בורכאן נורתה על ידי חיזבאללה לעבר צפון ישראל. אזולאי, שאינו מתעלם מרמת הנזק שעשוי היה לגרום הבורכאן אם התושבים היו בבתיהם, חידד: "מסכים איתך לחלוטין אבל מדינת ישראל צריכה לדעת שהחל משבעה באוקטובר זה לא קורה במדינת ישראל.

זה שזה קורה ואנחנו שותקים, ומקבלי ההחלטות ונתניהו הוא זה שאחראי על כל קבלת ההחלטות שותק ולא עושה עם זה כלום, עצם העובדה שזה קורה ולא עושים עם זה כלום - זו התקלה. מדינת ישראל צריכה לדאוג לאזרחיה בכל הגבולות, ביטחון מלא".

"בעזה אתם זוכרים כמה איימו עלינו ואמרו אלפי הרוגים? אז יש לנו 150 משהו הרוגים, עצב אדיר, מטורף לגמרי, משתתף על כל אחד שנפל לנו, אבל הכינו אותנו לאלפים, אנחנו לא שם", הזדעק.

"אותו דבר מכינים אותנו לתרחישים עם חיזבאללה, שבוע של חיל האוויר, אנחנו יודעים איפה רוב האמצעים שלהם, אנחנו משמידים להם בין 60 ל־70 אחוז מהיכולות שלהם, ואם צריך להיכנס - להיכנס. מה אזרחי הצפון סוג ב'? אם תל אביב הייתה פה על הגבול מה היה קורה?"

בנוסף ביקר ראש עיריית מטולה את התנהלות חברי הממשלה בצל אי הוודאות והמתיחות הגוברת. "ארבעה חודשים ולא מדברים. שממשלת ישראל תגיד שנה, תגידו, אנחנו נמצא מקומות.

יש לנו מנהיגים? אם תל אביב הייתה במקום מטולה מה היה קורה? ביום הראשון הייתה נפתחת מלחמה. למה זה לא קורה? כי אנחנו רק 80 אלף? כי אנחנו לא נחשבים? בני גנץ היה פה, שר הביטחון היה, גדעון סער, משה ארבל. סמוטריץ' ניסה כמה וכמה פעמים, צריך לזכור שלהגיע למטולה זה די מורכב. סבתו של סמוטריץ' נולדה וגרה במטולה, אז יש לו שורשים למטולה".

"אנחנו ארבעה חודשים יש חיילים שנמצאים בבתי תושבים ומבני הציבור, לא מעט, יעלה על הדעת שהחיילים משתמשים בבתי התושבים, בחשמל, בכל השירותים, ומדינת ישראל לא מממנת את זה והתושבים מממנים? מעניין אותי שמדינת ישראל תקבל החלטה להחזיר את תושביה", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm