כמחצית (51%) מכלל הציבור סבורים כי השבת החטופים צריכה להיות המטרה המרכזית לעומת כשליש (36%) המצביעים על מיטוט החמאס כמטרה המרכזית, כך עולה מסקר מיוחד של "המכון הישראלי לדמוקרטיה" שהתפרסם היום (שלישי).

להחזיר את החטופים בכל מחיר? זה מה שהרחוב חושב
אחיו של החטוף איציק אלגרט הרעיד את האולפן: "אם זה לא קורה, סיימו את המלחמה"

מפילוח לפי הצבעה בבחירות האחרונות, רוב גדול מאוד ממצביעי המפלגות הערביות, העבודה, יש עתיד והמחנה הממלכתי, סבורים כי המטרה המרכזית צריכה להיות השבת החטופים.

מנגד, מקרב מצביעי הליכוד וש"ס, בפער קטן, התשובה הנפוצה היא כי מטרת העל צריכה להיות מיטוט החמאס. בקרב מצביעי יהדות התורה, ובמיוחד הציונות הדתית, רוב גדול סבורים כי על מיטוט החמאס להיות המטרה העיקרית של המלחמה. בנוסף, נשים תומכות יותר מגברים בהשבת החטופים כמטרה המרכזית של המלחמה: 53% מול 40% בהתאמה.

עוד עלה כי  39% בלבד מכלל הציבור סבורים כי ישראל מצליחה לדאוג לביטחון אזרחיה, באופן דומה לנתון משנת 2022. לשם השוואה, בשנת 2020 כשלושה רבעים (76%) מהציבור העריכו כי המדינה מצליחה לדאוג לביטחון אזרחיה. מפילוח לפי מחנות פוליטית, בעוד בשנת 2022 רוב השמאל (66%) והמרכז (50%) ציינו כי המדינה מצליחה במשימת ההגנה על האזרחים שעה שכיום רק שליש מהם חשים כך. לעומת זאת בימין התמונה הפוכה – אם תחת ממשלת בנט-לפיד רק 30% חשו שהמדינה מספקת ביטחון הרי שכיום, חרף אירועי אוקטובר, שיעור זה עלה לכדי כמעט מחצית. 

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רוב גדול (71%) סבורים שיש להקדים את הבחירות לכנסת – 38% חושבים שיש לקיימן עם תום המלחמה לעומת שליש הטוענים כי יש להודיע כבר עתה על יציאה לבחירות. בקרב יהודים, רוב (66%) תומכים בקיום הבחירות עם תום המלחמה, בעוד רוב (57%) הערבים חושבים כי יש להודיע כבר עתה על בחירות ולקיימן בהתאם לחוק בעוד כשלושה חודשים. מפילוח לפי הצבעה בבחירות הקודמות, רק בקרב מצביעי שלוש מפלגות התשובה הנפוצה הייתה כי יש לקיים את הבחירות במועדן המקורי (נובמבר 2026): יהדות התורה (52%), הציונות הדתית (51%) וש"ס (46%). בקרב מצביעי הליכוד 48.5% המליצו לקיים את הבחירות עם תום המלחמה ורק 42% מעדיפים שהן תתקיימנה במועדן המקורי.   


הסקר נערך בקרב 770 איש ואישה, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59% ± ברמת ביטחון של 95%.