השר בני גנץ נושא הערב (שלישי) דברים, זאת ארבעה חודשים לאחר הטבח הרצחני של חמאס שהוביל למלחמה. בפתח דבריו, הודה למשרתי המילואים: "אתם המילואימניקים ומשפחותיכם ראויים להצדעה ותודה ולצד זאת ראויים שנדע לטפל בכם. ראויים לכך שכל מה שתצטרכו מהמדינה, תקבלו בסדר העדיפויות הלאומי, זה חייב להתחיל בזה". 

"שיתנצל": נתניהו דרש לתחקר את התרגיל הצה"לי, גנץ זעם על תגובתו
נשיא ארגנטינה נחת בישראל; אבל הברכה של ישראל כ"ץ גנבה את ההצגה

על רקע המתיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתח גנץ ביקורת ברורה וקשה על חלקים בממשלה: "גם הערב נחזק את החיילים וכוחות הביטחון, ונזכור שגם אם נכונה תקופה מאתגרת וארוכה אנחנו לא חוזרים ל6 באוקטובר. לצערי, יש מי ששכחו זאת בעיקר בהנהגה שהופכים ישיבות קבינט למופעי השתלחות בצבא". 

על סוגית החטופים, אמר: "אנחנו פועלים בימים אלו להגיע למתווה להשבת חטופים. זו תוצאה של לחץ צבאי מתמשך של עוצמתנו כחברה חפצת חיים ושל פעולות מדיניות שנוקטים בהם כולל מעורבות של משפחות החטופים, כמה תעצומות נפש יש בהם. השבת החטופים היא חלק בלתי נפרד מהניצחון ולא מחליפה את חובתנו להחזיר את קיום החמאס". 

גנץ התייחס ללחימה הקשה ברצועה: "בזירת הלחימה בעזה – עברנו לשלב 'הלחימה הממוקדת'. היא אינה פחות עצימה בהכרח – אלא מוכוונת מטרות. ואם נצטרך, נעצים את הלחימה. חאן יונס, בירת המחבלים, מכותרת – יש יוצא, ואין בא. כך גם בצפון הרצועה. נגיע בקרוב לרפיח ולכל מקום שבו נמצאים מחבלי חמאס. אנחנו גם ממשיכים לגבות מחיר בצפון הארץ, שילך ויעלה – עד שתושבינו יחזרו בבטחה". 

יחד עם זאת, טען לגרירת רגליים: "לצערי, איבדנו זמן יקר בהתקדמות לפירוק המשילות של חמאס בדגש על צפון הרצועה, בשל גרירת רגליים. עכשיו, באופן דחוף, עלינו לקדם מתווה שבמסגרתו יועבר המזון לעזה דרך גורמים בינלאומיים שאינם קשורים בחמאס כמו אונר"א. גם אם זה יצריך עצירה או הפחתת כמויות".

יו"ר המחנה הממלכתי בחר גם להזכיר את מאמצי הנורמליזציה עם סעודיה: "זה יכול לחזק אותנו מול הציר האיראני, וגם לסייע בהכנסת גורמים מתונים שיאפשרו להסיר את שלטון חמאס בעזה, ולהחליפו בגורם שלא מפעיל טרור ולא מחנך לטרור. הרחבת הסכמי אברהם, תהיה הישג אזורי שחמאס ביקשה למנוע ב-7.10. היא יכולה להיות חלק מהפתרון, ושלב בדרך לניצחון". 

כמו כן, קרא לתושבי העוטף לחזור לבתיהם, אך ציין כי הוא מבין שכל אחד יעשה את שיקוליו: "אני מבקש לפנות לתושבי הנגב המערבי ומנהיגיהם הראויים. צה"ל פרוס כדי להגן עליכם במרחב הגבול. נאפשר לכל תושב וקהילה לבחור מתי לחזור, בהתאם להנחיות משרד הביטחון שאני עומד מאחוריהן כמו כל הדרג המדיני. אנחנו נושאים באחריות. באופן אישי, החלטתי להעביר את מקום מגוריי ליד מרדכי. המעבר יקרה בשבועות הקרובים. אני בטוח – שהשכנים יהיו רבים וטובים. ושמהטרגדיה הקשה – נתחזק ונצמח ביחד". 

במהלך השעות האחרונות, התפתח עימות נוסף בין גנץ לנתניהו. גנץ הביע את התנגדותו לתרגיל שקיים צה"ל, אשר דימה את המתיישבים כאויבים שחטפו ערבים. עם זאת, ביקר בחריפות את קריאתו של נתניהו לבצע תחקיר לדבר. "ההחלטה של ראש הממשלה להשתמש באירוע כדי לפגוע בצה״ל ובלכידות ממניעים פוליטיים מיותרת, ומצריכה גם היא תחקיר והתנצלות שלו, בפני צה״ל וכל אזרחי ישראל", כתב. 

הליכוד הגיב לגנץ: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נלחם למען ניצחון מוחלט. מי שחושב שהכנסת פקידים של הרשות הפלסטינית לרצועת עזה תכריע את החמאס - טועה. אין תחליף לניצחון המוחלט".

לאחר מכן, במחנה הממלכתי הגיבו לליכוד: "גנץ, כמו גם יתר חברי הקבינט ועם ישראל, נלחם למען הניצחון. מי שגורר רגליים ומאפשר לחמאס להחזיר יכולות משילות ועסוק בהמצאות על דברים שלא נאמרו - פוגע בהשגת מטרות המלחמה".