אלוף (מיל') יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל, השתתף היום (שלישי) בכנס בנושא "מנהיגות, קבלת החלטות ועקרונות הביטחון" בהובלת קתדרת אריאל שרון למנהיגות לאומית ומחשבה צבאית, בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן, ובשיתוף "אריק" עמותת אריאל שרון למנהיגות.

על רקע המתיחות מול נתניהו: בני גנץ יישא הערב דברים
יועץ התקשורת שנחקר בגלל הציוץ על רגב מגיב: "אירוע ביזארי לחלוטין"

תחילה התייחס למתקפת השבעה באוקטובר: "בשבעה באוקטובר היה שבר בטחוני קשה ביותר. למעשה, האזרח הישראלי איבד את המשענת הכי חשובה שלו - האמונה שכוחות הביטחון יודעים להגן עליו. העובדה שבשבוע הראשון המון אנשים שאני מכיר תכננו בלב ת"א נתיבי מילוט מעידים על התערערות הביטחון. לכן מדינת ישראל תצטרך בשנים הקרובות להשקיע בביטחון.

אני לא עוסק ב"אילו" כשזה נוגע להיסטוריה, יכול להיות שזה היה קורה לי כאלוף פיקוד צפון. כישלונות בסדר גודל כזה הן תולדה של קונספציה, תלכיד של קונספציה מדינית וצבאית שגויה. זה מתחיל במדינית - הסברה שנכון להחליש את הרשות הפלסטינית ולחזק את חמאס, משל הסכסוך הוא בקבוק מים שניתן להזיז ממקום למקום לפי רצון. זו חרפה. זה נעשה משיקול פוליטי קל ולא מאסטרטגיה. האג'נדה הפוליטית המשיחית הקיצונית הכשילה את ישראל בריש גלי".

בכנס. אלוף במיל' יאיר גולן (צילום: גלעד קוולרצ׳יק)
בכנס. אלוף במיל' יאיר גולן (צילום: גלעד קוולרצ׳יק)


על עסקת החטופים אמר: "המדינה צריכה לקבוע סדרי עדיפויות ברורים - כשראש הממשלה אומר שישחרר את החטופים וישמיד את חמאס הוא משקר. מצטער להגיד. שתי המטרות לא יכולות להתקיים בו זמנית. אם רוצים לשחרר את מי שנותר בחיים ולהחזיר את הגופות, לא נוכל לחסל את חמאס מחר בבוקר. ללא לחץ צבאי אי אפשר להביא לשחרור חטופים, זוהי סדרה של לחצים צבאיים, כלכליים ודיפלומטיים, צריך לשלבם ולהביא לתוצאה הרצויה - שחרור מידיי של החטופים. עניין החטופים לא דומה לעסקת שליט. יש פה אזרחים שהפקרנו כמדינה, יש לנו חוב מוסרי להחזירם. הצבא שהיה אמור להגן עליהם כשל, ועכשיו עלינו לפעול להחזרתם אחרת יווצר קרע בחברה הישראלית. שחרור החטופים זו סוגיה גדולה יותר מערך חייהם". 

בשאלה למה מצפה לנו ביום שאחרי השיב: "צה"ל ימצא את הדרך לבנות מערך הגנה מיטבי עבור תושבי העוטף ולנקוט בפעילות התקפית ראויה לאורך זמן. אנחנו צריכים לזכור דבר פשוט: אין דבר שמספק לאזרחים ביטחון טוב יותר מהסדרים מדיניים, זו המציאות. אנחנו צריכים לחתור לכאלו עם גורם מהימן. כרגע אין פרטנר בעזה, כשאני מסתכל קדימה כנראה נישען על תמיכה בין לאומית חזקה, יש פה בעיה אסטרטגית שחייב לטפל בה במהרה. ידוע בכל העולם שלא ניתן לייבש את הטרור, בהמשך נצטרך לאתר גורמים שניתן לקיים עימם הסדרה יציבה ובטוחה יותר- זה לא עניין פשוט שיקרה בן לילה. אישית, אני חושב שאנחנו מדברים גבוהה גבוהה, בסוף נקבל משהו די צנוע ונמוך.

אם נגיע לעסקת שבויים תהיה הסדרה של חמאס ברצועה בגלוי או בחסוי, לא יהיה מנוס להחזיר בראיה בינ"ל את גורמי הרשות הפלסטינית לעזה והמעברים, חייב ישות שאינה מצרית או פלסטינית שמסוגלת להבטיח שהבידוק מתנהל כפי שצריך מעל ומתחת לקרקע והרבה סבלנות לקראת חוסר יציבות מתמשכת".