מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הגיע היום (רביעי) בישראל במסגרת סדרת הפגישות שלו במזרח התיכון. זהו ביקורו השישי של בלינקן בארץ מאז ה-7 באוקטובר. 

בצל הביקורת: מחיר הנורמליזציה של סעודיה עם ישראל | ד"ר ענת הוכברג-מרום
"הסוגיות ההומניטריות בעדיפות": מתח במערכת המדינית לקראת ביקור בלינקן

במהלך הצהרה שנשא בירושלים אמר: "תשובת חמאס כוללת כמה דרישות לא מקובלות לחלוטין, אבל אנחנו חושבים שהיא יוצרת מרחב שמאפשר הגעה להסכם. אמרתי לנתניהו שישראל צריכה לעשות יותר כדי לצמצם פגיעה באזרחים בעזה ולהעביר יותר סיוע הומניטרי ולמנוע הפרעות להגעת סיוע הומניטרי לעזה".

אנתוני בלינקן (צילום: מתן וסרמן)
אנתוני בלינקן (צילום: מתן וסרמן)

הפעם, בשונה מהפעמיים הקודמות, כל הפגישות מתקיימות בירושלים. תחילה, ראש הממשלה ומזכיר המדינה קיימו פגישה בארבע עיניים, ולאחר מכן הצטרפו לפגישה גם שר הביטחון, הנשיא והצמרת הביטחונית ובראשם הרמטכ"ל. בין היתר, אמר בלינקן לנתניהו וגלנט: "ארה"ב מודאגת מאוד מפעילות צה"ל ברפיח". בשעות הערב ייכנס בלינקן מסיבת עיתונאים וימסור גם הצהרה לתקשורת. לאחר מכן, מזכיר המדינה צפוי להיפגש עם משפחות חטופים ולבקר גם ברמאללה. 

בדיון המורחב שר הביטחון גלנט אמר למזכיר המדינה האמריקאי: ״תשובת חמאס נוסחה כדי שישראל תסרב לה. עמדתם תביא להמשך המלחמה, ואת כוחותינו למקומות נוספים בעזה, בקרוב״. עוד תהיה הערב מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה נתניהו בשעה 19:30, ובה יתייחס לתשובת חמאס לעסקת החטופים. 

בתוך כך, בזמן פגישתו בכיר בבית הלבן אמר לרשת NBC כי "אנו מפקפקים באפשרות להגיע להסכם בקרוב ומקווים שזה יקרה בשבועיים הקרובים. מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו הוא נושא נוסף שצריך לפתור". במקביל, מקור מצרי דיווח כי סבב של משא ומתן צפוי להתחדש מחר בקהיר וכי "מצרים קוראת לכל הצדדים לגלות את הגמישות הדרושה כדי להביא שקט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

דובר משרד החוץ האמריקאי, התייחס לפגישת נתניהו ובלינקן, ואמר כי "שר החוץ דיבר על המשך התמיכה בישראל, הצורך להימנע מפגיעה באזרחים בעזה, המאמצים להגיע להסכמה על עסקה  לשחרור חטופים וסיוע הומניטרי לרצועה. פרט לכך, בלינקן הדגיש את עמדת הממשל האמריקני כי רק הקמת מדינה פלסטינית תביא לשלום וביטחון לישראלים ולפלסטינים לאורך הזמן. השניים דיברו על השלום האזורי וגם הצורך להפחית מתחים ולמנוע הסלמה בגדה המערבית".

כמו כן, גורמים ישראלים אמרו ל-NBC ו-CNN: "ישראל לא תסכים להצעה שהועברה מחמאס, הכוללת נסיגת של הכוחות מרצועה עזה ולהפסקת המלחמה. אין סיכוי שנקבל את ההצעה". על פי דיווח בוואלה, בכיר ישראלי העריך כי ישראל תדחה את תגובת חמאס למתווה לשחרור החטופים. לדבריו, הכדור יעבור למתווכות קטאר ומצרים שינסו ללחוץ על חמאס להסכים למסגרת סבירה יותר.

בטרם נחיתתו הלילה בישראל, ביקר בלינקן בערב הסעודית, מצרים וקטאר. מקורות דיפלומטיים מצריים מסרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג’דיד", כי ביקור בלינקן בקהיר נועד להכשיר את הקרקע ליום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. על פי הדיווח, בלינקן ביקש ממצרים להגביר את הלחץ על תנועת חמאס כדי שתקבל את התפיסה המוצעת, ובמקביל היא פועלת לגייס תמיכה כספית, לוגיסטית ומדינית למימוש תוכנית "היום שאחרי".

ביקור בלינקן מגיע על רקע התבטאויות של חברי קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני, כולל השרים בני גנץ וגדי אייזנקוט, שדורשים לעצור את הסיוע ההומניטרי לעזה בטענה שהוא נופל לידי חמאס עד לשינוי משמעותי של המנגנון וזה ברקע הדרישה והלחץ האמריקאי דווקא להגביר ולהגדיל את הסיוע.

בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)


ייתכן שמדובר בהתנגשות ישראל לארצות הברית, מאחר שבירושלים דורשים להתנות את הסיוע בשינוי המנגנון ואף בסגירת אונר"א או החלפתו בגוף אחר, בעוד שבוושינגטון דורשים כאמור להרחיב ולהגדיל את הסיוע. עד היום הגישה הישראלית הייתה שהסיוע ההומניטרי הוא "מטבע זהב" שבאמצעותו "קונים" תמיכה בינלאומית וזמן מלחמה נוסף.

כעת הקולות בישראל שונים וכך גם הדרישות, כשמנגד היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר בתחילת השבוע כי הסוגיות ההומניטריות ברצועת עזה יעמדו בראש סדר העדיפויות של מזכיר המדינה, ולכן לא מן הנמנע שזו הסוגייה המרכזית שתעלה לשולחן במהלך סבב הפגישות בישראל.

עוד קודם לכן, בפגישתו של הנשיא יצחק הרצוג עם בלינקן בחודש ינואר האחרון, חזר מזכיר המדינה האמריקאי על דרישתו להגדיל עוד יותר את הסיוע ההומניטרי לעזה.  לדבריו: "כיום רק כ-40% מתושבי הרצועה מקבלים את הסיוע, חייבים להכניס הרבה יותר סחורות". על התפקוד של אונר"א, אמר: "הבעייתיות מוכרת לנו, אבל לעת עתה אין לנו חלופה טובה יותר".

יצחק הרצוג ואנתוני בלינקן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יצחק הרצוג ואנתוני בלינקן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


נציין כי האמריקאים ממשיכים לדחוף לפתרון כולל, הסדר אזורי הכולל בין היתר עסקת חטופים והסדרת היחסים בין ישראל לסעודיה. עם זאת, משרד החוץ הסעודי הודיע הלילה לארה"ב כי לא תהיה נורמליזציה עם ישראל אלא אם "תוכר מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967" ותיפסק "התוקפנות" ברצועת עזה. הודעה זו מגיעה לאחר מסיבת עיתונאים בארצות הברית בה אמר דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, כי ממשל ביידן "קיבל משוב חיובי" מסעודיה ומישראל להמשיך ולקיים שיחות ודיונים על הנורמליזציה ביניהם. 

כאמור, בלינקן מגיע בין היתר מתוך הרצון והמאמץ הבלתי פוסק מצד ארצות הברית לחתור כאמור להסדר אזורי כולל וכנראה שגם נושא זה יעלה לסדר היום, בדומה לפגישה שערך עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאד עמו דן ב"תיאום אזורי" על סיום המלחמה ברצועת עזה ובתוכניות לרצועה לאחר סיום הלחימה. 

מוחמד בן סלמאן, אנתוני בלינקן (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS )
מוחמד בן סלמאן, אנתוני בלינקן (צילום: Saudi Press Agency/Handout via REUTERS )

כמו כן, ביקור בלינקן  מגיע ברקע המתיחות בין הממשל האמריקאי לישראל על רקע הודעת צירוף של ארבעה ישראלים לרשימה השחורה, הטלת סנקציות ואף עיקול חשבונות בנק. החלטה שהובילה להתנגדות בקרב חברי ממשלה בישראל ויתכן שגם הנושא יעלה לשולחן בזמן הביקור. 

בתוך כך, הלילה שוב לא עברה בבית הנבחרים האמריקאי ההצעה על חבילת הסיוע הצבאי בישראל בשל המחלוקת בין הרפובליקנים לדמוקרטים. עם זאת, יושב ראש בית הנבחרים מייק ג'ונסון אמר בשיחה עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בביקורו בארה"ב כי ההצעה תעלה להצבעה נוספת בימים הקרובים.