תקציב המדינה לשנת 2024 אושר הערב (רביעי) בקריאה ראשונה בכנסת, זאת בצל הביקורת הקשה כלפיו מצד חלקים באופוזיציה. "התקציב הזה הוא טוב, נכון ומאוזן. אנו מנהלים את הכלכלה בתקופת המלחמה בדחילו ורחימו. אני משוכנע שאם נתנהל באחריות – נעבור את המשבר הזה בצורה טובה", טען שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

נתניהו: "כניעה לדרישות חמאס תביא לטבח נוסף" | הצטרפו לשידור החי|
גדי ירקוני במתקפה חריפה: "החלום שלא יהיו פה טילים נמוג, למה לאף אחד אין אומץ להגיד?"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, תקף: "התקציב שמונח פה היום מחזיר אותנו לכל מה שהוביל לאירועי ה-7 באוקטובר. גסות הרוח, האדישות המוחלטת לצד השני, השיקול הפוליטי בלבד, העולם שבו אתה יודע שלממשלה לא אכפת ממך ושהיא עוסקת רק במה שטוב לה. זהו לא תקציב, זו הודעה שלא למדתם שום דבר, אתם לא תלמדו שום דבר, ולא מעניין אתכם שום דבר חוץ מעצמכם".

סיוע אווירי לצוותי הקרב של חטיבת גבעתי וחטיבת הצנחנים במרחב חאן יונס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הוסיף: "שר האוצר ושר הביטחון הבטיחו לדאוג לחיילי המילואים והציגו במסיבת עיתונאים חבילת סיוע בהיקף של 9 מיליארד שקל. אני מחפש בכל השורות בספר התקציב – איפה 9 המיליארד שהובטחו?". 

בדברי ההסבר להצעה, נכתב: "תקציב המדינה משקף את סדרי העדיפויות המתוכננים של הממשלה, ומתייחס לצרכים שהיא רואה לנגד עיניה במועד גיבוש התקציב ועל פי מיטב התחזיות שבידי הממשלה באותו מועד. התקציב מגובש מתוך ידיעה שתחזיות אלה לא ישקפו בהכרח את ביצועי המשק בפועל וכן את צורכי המדינה המשתנים, ומתוך הבנה שאין כוונה לשתק את יכולתה של הממשלה להמשיך לקבל החלטות ולקבוע מדיניות במהלך השנה - גם אם הן ישפיעו על התקציב. 

עקב הימשכות הלחימה וההוצאות האזרחיות אשר נובעות ממנה, ובדומה לנסיבות שבהן אושר חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2023, נדרשת הממשלה לבצע שינויים דומים גם ביחס לשנת הכספים 2024. סעיף 3(ג) לחוק יסוד: משק המדינה קובע כי 'במקרה הצורך רשאית הממשלה להגיש בתוך שנת הכספים הצעת חוק תקציב נוסף'. בהתאם לכך וכאמור לנוכח שינוי הנסיבות המשמעותי המצריך עריכת תיקונים מהותיים בחוק התקציב המקורי לשנת 2024, לרבות עדכון סכומיו באמצעות הגדלת מסגרת ההוצאה, מוצע לאשר חוק תקציב נוסף לשנת הכספים 2024".