מלחמת חרבות ברזל: הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל ביידן ממשיך להעמיק, ורשת NBC דיווחה היום (ראשון) כי סלע המחלוקת המשמעותי ביותר הוא הפעילות המתוכננת ברפיח - אליה אולצו למעלה ממיליון פלסטינים להימלט מבתיהם. על פי הוושינגטון פוסט, הנשיא האמריקני קרוב יותר לעימות עם ראש הממשלה נתניהו מכל זמן אחר מתחילת המלחמה.

יחזקאלי מגלה: "בשביל העזתים זה יותר גרוע מנכבה, הם שבורים והרוסים"
בחסות חיזבאללה: הפעילות של חמאס בלבנון - והמכה שספג מישראל

על פי גורמים אמריקאים ששוחחו עם הערוץ, בשיחות עם ביידן בימים האחרונים, אמר נתניהו כי יאפשר לאוכלוסייה האזרחית "לעזוב" בטרם תתחיל הפעילות הקרקעית, אך לא הבהיר לאן יתאפשר להם לעזוב - בהתחשב בסירוב הנחרץ של מצרים לקלוט אליה פליטים, ואיומיה לנתק יחסים עם ישראל ולבטל את הסכם השלום אם יועברו פליטים פלסטינים לשטחה.

עוד דווח כי בממשל ביידן מודאגים וסבורים כי לישראל אין תוכנית סדורה לפעילות ברפיח שתאפשר הגנה על האוכלוסיה האזרחית הצפופה בעיר, אליה כאמור נמלטו למעלה ממיליון פלסטינים מצפון וממרכז רצועת עזה. 

רפיח (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
רפיח (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

נתניהו: "אמריקה הייתה מגיבה בדיוק כמו ישראל"

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בריאיון לפוקס ניוז על דברי הנשיא ביידן שהתגובה הישראלית בעזה "מוגזמת": "לא יודע למה הוא התכוון, אמריקה הייתה מגיבה בדיוק כמו ישראל". עוד אמר כי "הדבר היחיד שיוביל לשחרור החטופים הוא תבוסת חמאס ולכן המאמץ הצבאי שלנו יימשך".  ברקע המתיחות נתניהו וביידן צפויים לשוחח היום כשעל הפרק המשך הלחימה בדגש על התמרון המתוכנן.

בתוך כך, במצרים התכוננו במעוד מועד להשלכות האפשריות לפעילות צה"ל ברפיח, כאשר לאחרונה סיימו המצרים לבנות גדר תיל ענקית בגבול עם רצועת עזה.

התוכנית הצה"לית לפעולה ברפיח מוכנה וממתינה לשעתה, כשהשיקול המרכזי שמעכב את ההחלטה על תחילתה הוא - תוכנית סדורה לפינוי האוכלוסייה האזרחית מהאזור. זאת הייתה גם הדרישה האמריקאית שאותה הדגיש בפני הדרג המדיני הישראלי מזכיר המדינה בלינקן.

גורם ישראלי מסר כי "פעולה צבאית ברפיח תתקיים רק לאחר שתהיה הבנה ברורה והחלטה סופית -  לאן לפנות את האוכלוסייה על פי החלטתנו, ובהתאם לכך גם בתיאום עם המצרים על הפתרון המוסכם שיהיה -  לתת הקרקע בין מצרים לעזה". לדברי גורמים ישראלים, כרגע מתקיימים מגעים צמודים ואינטנסיביים עם המצרים. לדברי הגורם: "למצרים יש חשש מפעולה ברפיח, כל הדאגה שלהם היא - מנהירת האוכלוסייה לסיני. המצרים יסירו את התנגדותם לאחר שנחליט לאן יפונו התושבים". בנוסף על סוגיית פינוי האוכלוסייה קיימים שיקולים מבצעיים נוספים שמעכבים את תחילת התמרון ברפיח. בינתיים תוכנית הפינוי טרם גובשה סופית וטרם אושרה.