מלחמת חרבות ברזל: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (ראשון) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. על פי גורמים ישראלים, במרכז שיחת ביידן- נתניהו עמדה הפעולה הצבאית המתוכננת ברפיח. ביידן הביע חשש מפגיעה הרחבת באזרחים כי ברפיח שוהים כיום המוני עזתים שפונו מצפון הרצועה . 

ממשל ביידן כבר לא רואה בנתניהו שותף: הסיבות לפיצוץ נחשפות
"אל תפנה למפכ"ל": עימות בין בן גביר לרמטכ"ל בישיבת הממשלה

נתניהו ענה לו כי הפעולה היא הכרחית אך תתבצע אחרי פינוי האוכלוסייה האזרחית. כמו כן, ביידן ביקש להרחיב עוד יותר את הסיוע ההומניטרי. מהבית הלבן נמסר כי "הנשיא אישר שוב כי לארה"ב ולישראל מטרה משותפת לחסל את חמאס ניצחון מוחלט ולהבטיח את ביטחונם ארוך הטווח של ישראל ואנשיה. הנשיא וראש הממשלה דנו במאמצים המתמשכים להבטיח את שחרורם של כל בני הערובה הנותרים בידי חמאס.

"הנשיא הדגיש את הצורך לנצל את ההתקדמות שהושגה במשא ומתן כדי להבטיח את שחרור כל החטופים בהקדם האפשרי. כמו כן, הנשיא  קרא לצעדים דחופים למען הרחבת  הסיוע ההומניטרי לאזרחים פלסטינים בלתי מעורבים בעזה. הנשיא ביידן הבהיר את  עמדתו כי אין להתקדם בפעולה  צבאית ברפיח ללא תוכנית מגובשת ומדויקת וגם  ניתנת לביצוע להבטחת שלומם של למעלה ממיליון אזרחים  השוהים באזור. שני המנהיגים סיכמו להישאר בקשר", נמסר.

סדר הדברים בהודעה האמריקאית מעניין אשר לשיחת ביידן- נתניהו. לפני הכל מסר תמיכה והיעד המשותף לשתי המדינות שהוא מיטוט חמאס, לאחר מכן החטופים וסיוע הומניטרי ורק בסוף, הנושא הכי נידון אצלנו, התמרון הצפוי ברפיח. גם זה כאמור ללא דרמה, ביידן חזר על הדרישה להבטיח ביטחונם של האזרחים העזתים השוהים בעיר, נתניהו הבטיח שכך אכן יהיה. 

נתניהו לשרים: "תמיד תהיה שליטה ביטחונית שלנו בעזה"

לקראת השיחה, העביר נתניהו מסר לביידן - ולמנהיגי הקהילה הבינלאומית. "אנחנו רוצים בעצם להביא לפירוז של הרצועה. הדבר הזה מחייב את השליטה הביטחונית ואת האחריות הביטחונית העליונה שלנו - על כל השטח מערבית לירדן, כולל רצועת עזה. אין תחליף לזה בעתיד הנראה לעין".

"אנחנו אומרים את זה גם לקהילה הבינלאומית, גם לנשיא ארה"ב, גם לכל המנהיגים. אין תחליף לזה", הוא הדגיש: "כלומר, תמיד תהיה שליטה ביטחונית שלנו, ואם זה מחייב שהות בפנים, אז יהיה שהות בפנים, ואם זה מחייב כניסה לכל מקום, כפי שצה"ל מסוגל להגיע בכל מקום, בכל עת, זה נאמר כאן וזה גם יישמר בהמשך".

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר היום דיווחה רשת NBC כי סלע המחלוקת המשמעותי ביותר הוא הפעילות המתוכננת ברפיח - אליה אולצו למעלה ממיליון פלסטינים להימלט מבתיהם. על פי הוושינגטון פוסט, הנשיא האמריקאי קרוב יותר לעימות עם ראש הממשלה נתניהו מכל זמן אחר מתחילת המלחמה.

על פי גורמים אמריקאים ששוחחו עם הערוץ, בשיחות עם ביידן בימים האחרונים, אמר נתניהו כי יאפשר לאוכלוסייה האזרחית "לעזוב" בטרם תתחיל הפעילות הקרקעית, אך לא הבהיר לאן יתאפשר להם לעזוב - בהתחשב בסירוב הנחרץ של מצרים לקלוט אליה פליטים, ואיומיה לנתק יחסים עם ישראל ולבטל את הסכם השלום אם יועברו פליטים פלסטינים לשטחה.