הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל ביידן ממשיך להעמיק, ודוגמא נוספת נחשפת היום, משיחות פרטיות של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שם כינה הנשיא את ראש הממשלה הישראלי "Asshole" - כך דיווחה רשת NBC.

ממשל ביידן כבר לא רואה בנתניהו שותף: הסיבות לפיצוץ נחשפות

על פי הדיווח, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן "פרק את תסכולו" וזלזל בראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחות סגורות שערך, בעקבות חוסר יכולתו לשכנע את ישראל לשנות את הטקטיקה הצבאית שלה ברצועת עזה. לפי הדיווח, ביידן אמר עוד כי הוא רואה בנתניהו "מכשול", וציין כי הוא עושה לו "חיים קשים".

בשיחות הסגורות ביידן טען כי הוא מנסה לגרום לישראל להסכים להפסקת אש, אבל נתניהו "עושה לו גיהנום" ואי אפשר להתמודד איתו, כך לפי גורמים המעורים בפרטי השיחות. "הוא פשוט מרגיש שזה מספיק", אמר אחד על הדעות שהביע ביידן, "זה חייב להיפסק".

בשבועות האחרונים דיבר ביידן בפרטיות על נתניהו, אותו הוא מכיר כבר עשרות שנים, בגילוי לב אשר הפתיע כמה מהאנשים ששמעו את הערותיו. על פי הגורמין, התיאורים שלו על ההתמודדות עם נתניהו מלאים בהתייחסויות בוז לראש הממשלה הישראלי. על פי דבריהם, לפחות בשלושה מקרים אחרונים, ביידן כינה את נתניהו "אידיוט".

כשנשאל על הערותיו הפרטיות של ביידן על נתניהו, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בהצהרה כי לשני המנהיגים יש מערכת יחסים מכבדת. "לנשיא היה ברור איפה הוא לא מסכים עם ראש הממשלה נתניהו, אבל מדובר במערכת יחסים של עשרות שנים שמכבדת בציבור ובפרטי", אמר הדובר.  

פגישת נתניהו - בלינקן (צילום: עומר מירון / לע״מ)

על פי גורמים אמריקאים ששוחחו עם הערוץ אמש, בשיחות עם ביידן בימים האחרונים, אמר נתניהו כי יאפשר לאוכלוסייה האזרחית ברפיח "לעזוב" בטרם תתחיל הפעילות הקרקעית, אך לא הבהיר לאן יתאפשר להם לעזוב - בהתחשב בסירוב הנחרץ של מצרים לקלוט אליה פליטים, ואיומיה לנתק יחסים עם ישראל ולבטל את הסכם השלום אם יועברו פליטים פלסטינים לשטחה.

עוד דווח כי בממשל ביידן מודאגים וסבורים כי לישראל אין תוכנית סדורה לפעילות ברפיח שתאפשר הגנה על האוכלוסייה האזרחית הצפופה בעיר, אליה כאמור נמלטו למעלה ממיליון פלסטינים מצפון וממרכז רצועת עזה. 

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בריאיון לפוקס ניוז על דברי הנשיא ביידן שהתגובה הישראלית בעזה "מוגזמת": "לא יודע למה הוא התכוון, אמריקה הייתה מגיבה בדיוק כמו ישראל". עוד אמר כי "הדבר היחיד שיוביל לשחרור החטופים הוא תבוסת חמאס ולכן המאמץ הצבאי שלנו יימשך".  ברקע המתיחות נתניהו וביידן צפויים לשוחח היום כשעל הפרק המשך הלחימה בדגש על התמרון המתוכנן.