המגעים לעסקה: משלחת ישראלית בראשות ראש המוסד, דדי ברנע הגיעה היום (שלישי) לקהיר לסבב שיחות נוסף עם ראש ה-CIA וויליאם ברנס ונציגי מצרים וקטאר. גורמים רשמיים מסרו כי נרשמה התקדמות במגעים. האם בקרוב תושג הסכמה?

חמאס דרש את הפסקת המלחמה, והתרברב: "הקואליציה של נתניהו תתפורר״
מ"מביכה" ועד "מתבקשת": מה חושב הציבור על עסקת החטופים?

במקביל ועל פי גורמים מצרים, המתווכות הזמינו את נציגי חמאס להגיע לקהיר אחרי המפגש שיתקיים היום. העיתון הלבנוני "אלאח'באר" דיווח כי מצרים ביקשה ממשלחת חמאס לשוב משום ש"יהיו חדשות". מקורות יודעי דבר, מסרו לעיתון, שחמאס השיב בחיוב והסכים לשלוח משלחת. 

גורמים מצריים הזהירו את המשלחת הישראלית כי כל "פלישה לרפיח לא תבטיח כי חטופים לא ייעקרו יחד עם לוחמים אזרחיים", וציינו כי "לכל מבצע לפינוי האזור והעברת יותר מ-1,400,000 אזרחים ללא הסדרים יהיו השפעות הרות אסון לאחר הרס שהתרחש".

מקור בארגוני הטרור בעזה מסר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני: "ישראל מנסה לרוקן את מסמך פריז מתוכנו וחותרת להשיג הישג בסוגיית האסירים והחטופים. על אף שאנו שוקדים להביא להצלחת המאמצים של המתווכים, לא נוותר על הדרישות שלנו".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים אמש מסיבת עיתונאים עם עבדאללה מלך ירדן המבקר בוושינגטון, והתייחס לניסיונות להביא לרגיעה אזורית. "עובדים על עסקת חטופים שתוביל להפסקת לחימה של שישה שבועות לפחות", אמר. עוד הוסיף כי "על ישראל למצוא פיתרון הומניטארי עבור למעלה ממיליון פלסטינים שנמצאים ברפיח, בטרם הצבא יתחיל את פעילותו באזור".

גורם מצרי חשף מוקדם יותר השבוע בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו קטארי, כי "ישראל הופתעה מהתגובה שהגיש חמאס". לדבריו, "הייתה תפיסה או ציפייה בקבינט הישראלי כי חמאס יגיש תגובה קצרה, אישור או דחייה גמורה למסגרת ההסכם. חמאס הפתיע את כולם בכך שגיבש פרטים ספציפיים מאוד".

לדברי הגורם המצרי, "התגובה של חמאס והפלגים הפלסטינים גרמה לבלבול בממשלת ישראל, שהתכוננה למשא ומתן שבסופו יהיה שחרור חטופים ושחרור אסירים, באופן שיגרום לה לצאת מהמבוך שהיא נמצאת בו אל מול משפחות החטופים והאופוזיציה, כמו גם הממשלה האמריקאי".

עוד הוסיף הגורם כי "הדיווחים בתקשורת הישראלית בדבר סירובה של ישראל לסגת מעזה או לאפשר את חזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם אינם נכונים. ישראל, שהייתה מיוצגת על ידי ראש המוסד, הביעה נכונות לקבל זאת במהלך הפסגה בפריז". בהמשך התייחס גם לסירוב של ישראל לשלוח נציגים לשיחות בקהיר: "בימים הקרובים נהיה עדים להגעתה של משלחת ישראלית שתקבע את עמדתה אל מול חמאס והפלגים הפלסטינים".