על פי חבר הלשכה המדינית של חמאס, היום (שלישי) ייפגש ראש ה־CIA עם גורמים מישראל, קטאר ומצרים, על מנת לנסות ולהוביל להבשלת עסקת חטופים. חבר הכנסת צבי סוכות, חבר ועדת החוץ והביטחון, שוחח עם אודי סגל וענת דוידוב על הנושא והביע את דעתו בעניין.

כיפת ברזל או כיפה אדומה: ישראל ניצבת בצומת דרכים לעוצמה או לחולשה אסטרטגית
בחיזבאללה ייקחו צעד אחורה? פרטים חדשים על הצעת הפשרה של צרפת

תחילה, התייחס סוכות לחוק לסגירת אל ג'זירה שאושר: "זה חוק שמאפשר את התקנות שהיו קיימות שנים והתוקף שלהן פג. הוא בעצם מאפשר לממשלה, לקבינט, לקבל החלטה על סגירה של אל ג'זירה. הגיע הזמן לזה מזמן. המנוע העיקרי לשנאת יהודים, חיילי צה"ל, הסתה לרצח - זה אל ג'זירה. המנוע המרכזי לטרור ולכל התופעה הזו זו הסתה, בן אדם לא נולד למציאות שבה הוא חושב שלטבוח בילדים קטנים הוא דבר מבורך. אל ג'זירה זה אולי הנדבך הכי מרכזי בהסתה נגדנו". 

"אני מצפה שכמו שעשו עם הרשת הלבנונית, יעשו גם עם אל ג'זירה. שלא יהיו להם שידורים מכל מקום שמדינת ישראל שולטת בו, יוכלו לשבש להם את הקליטה בערוצים, מקומות שאנחנו יודעים שמשדרים גם ברמה המקומית להחרים את כל האמצעים שלהם, אפשר גם לעצור את מי שמשדר מכאן. זה אירוע משמעותי מאוד בתוך מדינת ישראל. אני מבין את הרגישות מול הקטארים ועדיין אנחנו לא יכולים לאפשר דבר כזה", הוסיף. 

על העיתוי בצל המו"מ לעסקה, אמר: "אני, לצערי, לא חושב שהולכת לצאת עסקה מהשיחות בקהיר. השותפים לעמדה שלי הם רוב חברי הממשלה, מפני שחמאס עדיין לא נמצא במקום שבו הוא מסוגל לתת משהו שישראל יכולה לחיות איתו. זה אפילו לא עניין של קואליציה־אופוזיציה בדבר הזה". 

רוב חברי הממשלה?
"בהערכה שכרגע חמאס לא מעוניין בעסקה שאנחנו יכולים לחיות איתה? בוודאי, אני שומע את זה גם מאנשים במערכת הביטחון. ראש הממשלה מחליט להיענות לבקשה של ביידן, זה כבר עניין שלו. השאלה אם משם תצא עסקה, אני די משוכנע שלא. אני חושב שזו הייתה טעות, גם בהיבט הקטארי, לשים את הקטארים מתווכים זו בעיה".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

הוא הוסיף: "הדרך להחזיר את החטופים תהיה כשאנחנו עם רגל חזקה מאוד על הצוואר של סינוואר, כמו שהיה בעסקה הקודמת. להיות עם רגל על הצוואר שלו ואז הוא יסכים לעסקה. הקטארים הם חלק מציר הרוע, יש עוד מתווכים בעולם. גם המצרים בעייתיים, אבל הם עדיפים על הקטארים בוודאי. צריך לזכור שחמאס לא יבוא לעסקה מתוך רצון טוב, הוא יבוא לעסקה כשהוא יחשוב שמשתלם לו. מדובר באנשים הכי רעים עלי אדמות. אנחנו הראשונים שנשמח לראות שחרור של חטופים, אנחנו בעסקה האחרונה תמכנו למרות שזה היה לגמרי נגד הבייס שלנו. היינו  חלק מהדבר הזה, אנחנו מחויבים בכל ליבנו להחזיר את החטופים אבל בסוף צריך להגיד את האמת - קטאר חלק מציר הרוע נגד מדינת ישראל, היא מארחת את בכירי חמאס, העבירה כסף לחמאס, וקטאר חלק מציר הרוע, אנחנו לא יכולים להתעלם מזה".

המשימה הראשונה של ישראל היא קודם כל להחזיר אנשים שנחטפו או קודם להכריע?
"זה ששמים את השאלה בצורה כזו זה פוגע במשפחות החטופים. גם משפחות החטופים שאני מדבר איתם אומרים 'צריך ללחוץ על חמאס כדי להחזיר את החטופים'. זו שאלה שהיא לא הוגנת גם כלפי משפחות החטופים. הדרך להחזיר את החטופים תהיה המשך המלחמה, מדינת ישראל מחויבת לעשות את זה. זה גם לא עניין של קודם כל, אם עומד על הפרק או ביטחונה של מדינת ישראל או החזרת החטופים זו שאלה לא הוגנת כי זו לא המציאות, זה מה שחמאס רוצה שנחשוב. מה שחמאס כל הזמן מעביר דרך המתווכים שזו העסקה היחידה שהוא מוכן לה, ואני שומע גם את משפחות החטופים, את המטה, אף אחד לא מדבר על כניעה מוחלטת, אף אחד לא אומר 'תקבלו את כל הדרישות של חמאס'".

 סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm