מרד בליכוד: השר עמיחי שיקלי וחברי הכנסת משה סעדה ודן אילוז שיגרו הבוקר (שלישי) מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו תקפו את חוק הגיוס המוצע. מבחינת השלושה, הכוונה היא לא רק לומר "מה לא" אלא גם להציע הצעה לפתרון, מתוך הבנה שלטווח ארוך הלוגיקה הזו של העמסת נטל על אותו ציבור פסולה.

בין היתר כתבו השלושה במכתבם: "צרכי הביטחון הנוכחיים של מדינת ישראל מחייבים הרחבה של מעגל הנושאים בנטל. בשונה מעיתות שגרה לא ניתן עוד לקבל בשוויון נפש מצב בו קבוצות מסוימות בחברה עומסות על כתפיהן את נטל הביטחון על מחיריו הכבדים, בעוד קבוצות אחרות בעם ישראל ממשיכות בשגרת חייהן".

עוד כתבו השלושה: "תזכירי החוק שפורסמו משדרים כי מה שהיה הוא שיהיה. לא נוכל לתת את ידינו לעיוות ערכי ומוסרי זה. איננו מאמינים שנכון וניתן לשנות את המציאות הזו בכפייה, אלא בהושטת יד אחים אל עבר ציבורים נוספים. כולם נדרשים להבין שהמציאות הביטחונית החדשה מחייבת מציאות אזרחית חדשה. אנו מקווים כי מתוך שיח ניתן יהיה לפתוח אפשרויות נוספות להרחבת פוטנציאל המשרתים בצה"ל.

"לצד הרצון והתקווה לשינוי מתוך שיח והסכמה, חובה עלינו להוביל שינוי בסדר העדיפויות הלאומי. המשאבים הלאומיים, שמגיעים ממשלמי המיסים בישראל, צריכים להיות מנותבים לאלה הנושאים בנטל הלאומי. המדינה צריכה להציב את הביטחון בראש סדר העדיפויות, ולהשקיע בכך משאבים נוספים – לרבות הגדלת התגמול והסיוע למשרתי המילואים, שהם ומשפחתם נושאים בעול ביטחון המדינה.

"מכיוון שתהליך זה של שילוב, הדורש שיח מכבד ורצון אמיתי להגיע להבנות והסכמות, דורש זמן, ומאידך צרכי הצבא הם דחופים ומיידיים, אנו דורשים להביא את החקיקה המוצעת בהוראת שעה לשנה אחת בלבד. במהלך השנה הזו, בתקווה, יגובשו הסכמות שיאפשרו לציבורים נוספים לקחת חלק, ויתגמלו באופן ראוי יותר את ציבור המשרתים".

עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל)
עמיחי שיקלי (צילום: יונתן זינדל)

כזכור, השר אבי דיכטר התייחס לסערה סביב חוק הגיוס וטען ב-103FM כי "יש שתי רמות שצריך לעסוק בזה. לגבי השוויון בנטל, זו רמה שבהחלט מחייבת דיון מעמיק, לא יכולה להתבצע ביום אחד ולהיפתר ביום אחד. הצורך של הגדלה משמעותי של סדר הכוחות של צה"ל בנושא הזה של הצרכים הביטחוניים גם בעזה וגם בגבול הצפון וגם ביו"ש זה מחייב הגדלה מיידית. אין דרך אחרת להגדיל מיידית ללא שינוי אורך השירות הצבאי, אורך תקופות המילואים. על זה וסביב זה יעסוק הדיון. כשאתה פוגש אנשי מילואים, אתה רואה את הנחישות לגבי השלמת המשימה, וכפי שאמרתי קודם לכן - הסיפור של עזה עוד ארוך, יש עוד התמודדות, פגיעה ומעצר של הרבה מאוד מחבלים".

"כשאנחנו נגיע לנוסח המגובש של הצעת החוק אני אשמח מאוד להתראיין ולומר את עמדתי. אמרתי את זה קודם לכן, השוויון בנטל, ההגעה לאוכלוסיות נוספות שהיום אינן מתגייסות, לא חרדים ולא אחרים, הסוגייה הזו מאוד משמעותית. דבר אחד לא אקבל, ואני מקווה שלא אהיה היחיד, לא אקבל ניסיון לעשות שוויון בין שירות לאומי ואזרחי לשירות צבאי. ההקבלה הזו לא טובה", הוסיף.

בתוך כך, יו"ר המכון החרדי למחקרי המדיניות אלי פלאי במכתב לשר הבטחון וראש אכ"א: "אלפי חרדים מעוניינים להשתלב במערכת הבטחון, בהגנת העורף ובארגוני החירום וההצלה" במכתב ששלח היום מעדכן פלאי את שר הבטחון יואב גלנט וראש אכ"א אלוף יניב כי ישנה היתכנות לשלב בתוך שלושה חודשים אלפי בני המגזר החרדי שאינם במסגרת "תורתם אומנותם" במערכת הבטחון, ובגופי החירוף, העורף וההצלה