השר אופיר סופר מתח היום (רביעי) ביקורת על חוק הגיוס שחזר לשולחן הדיונים בתקופה האחרונה, ומעורר התנגדות אפילו בקרב חברי הקואליציה. "כולנו נצטרך לדעת להשתנות", אמר בריאיון לתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM. "מה שהיה הוא לא מה שיהיה".

"עיוות ערכי ומוסרי": מרד בליכוד - שר ושני ח"כים במכתב דרמטי לנתניהו
לא רק הארכת השירות: הבעיה העיקרית מאחורי חוק הגיוס

הוא הבהיר: "אני לא אומר שאת כל המלאכה צריך לעשות מחר בבוקר, אבל כן צריך לראות צעדים ראשונים. אנחנו באחת המציאויות היותר מורכבות מאז קום המדינה, אין ספק שהנטל הביטחוני צריך להיות על כולנו".

בשבוע שעבר פרסמו היועצים המשפטיים של משרדי הביטחון והמשפטים את התיקונים לחוק הגיוס המעודכן לטובת השגות כחלק מראשית תחילת החקיקה. תזכיר תיקון לחוק הגיוס הממשלתי החדש צפוי לעלות להליך חקיקה לפי דרישת צה"ל עם הגדלה דרמטית בהיקף זמן השירות לחיילי חובה ומילואים, לאור צורכי הלחימה ובהסתכלות של שנים קדימה. החוק החדש יאריך את תקופת השירות לחיילים סדירים בנים לשלוש שנים, אחרי כמעט תשע שנים שבהן משך השירות הסתכם ב-32 חודשים. 

מתגייסים בבקו''ם (צילום: דובר צה''ל)
מתגייסים בבקו''ם (צילום: דובר צה''ל)

נכון לעכשיו, אורך השירות לבנות לא ישתנה. בהמשך השנה צפוי להתקיים מנגנון דיפרנציאלי שיחלק את משכי זמן השירות בין אוכלוסיות המשרתים, עורפיים, תומכי לחימה ולוחמים, כאשר כבר עכשיו ברור שתקופת שלוש השנים תכלול לכל הפחות את החיילים הקרביים והטכנולוגיים. לאחר דיונים בצה"ל ומול האוצר הוחלט שהחוק יחול גם על משרתי חובה פעילים רטרואקטיבית חרף הבעייתיות שבכך, ולכל הפחות על הלוחמים שכבר גויסו לפני המלחמה ל-32 חודשי שירות. 

בצבא מתכננים לשפות לוחמים אלו בארבעת החודשים הנוספים במעין שכר קבע ראשוני שיכול להגיע ל-5,000 עד 8,000 שקלים בחודש לערך, לכל חודש נוסף שישלים ל-36 חודשים.

צה"ל תוקף בעיירות שחביה, אל-סוואנה ואדשיט, מדרום ללבנון# (צילום :רשתות ערביות)

הארכת השירות, שתתפוס כאמור גם לשנים הבאות ולא רק למלחמה או לשנת הלחימה 2024, תכלול גם את משרתי המילואים: גיל השחרור משירות מילואים לחיילים יוארך מ-40 ל-46, לקצינים גיל השחרור יעלה ל-50 וגיל ההתנדבות יוארך ל-66. ביחידות קרביות רבות במילואים התייצבו למילואים בהתנדבות בתחילת המלחמה גם בני 50 ו-60 ואף מעבר לכך, כך שמדובר במאגר גדול שסביר שינוצל בהתאם לערכי הנתינה של מגזר המשרתים.  

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm