האלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל, התראיין היום (רביעי) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד ושוחח עימם בנושא ההתחממות בגזרה הצפונית מול חיזבאללה.

לא הבין את המציאות: השגיאה הגדולה שעשה נסראללה מיד לאחר מתקפת הפתע של החמאס

לדבריו: "אנחנו נמצאים היום בקו עלייה די ברור, במיוחד אחרי האירוע של היום. בין שלושים לארבעים, אבל השיפוע עלול להיות מאוד תלול. מה שצפוי בצפון קשור לא לצפון, הוא קשור לעזה. אבל לפני כן אני רוצה להדגיש, אנחנו מדברים בטעות כל הזמן על מלחמה אפשרית עם חיזבאללה, טעות קשה. אם אנחנו נהיה במלחמה עם חיזבאללה והאמריקאים יבינו את המלחמה כפי שהם רוצים להבין אותה, הם יגידו לנו 'בבקשה, תלחמו, תשמידו מחבלים, אל תיגעו במדינת לבנון'".

"אם זה מה שיקרה, ואנחנו יכולים להיכנס למלחמה הזו תוך ימים, אם זו תהיה המלחמה אנחנו מפסידים עוד לפני שהתחלנו. ישראל לא יכולה לנצח את חיזבאללה, ישראל יכולה מאוד לנצח את מדינת לבנון", טען. "הסיבה מאוד פשוטה, הדבר היחיד שבאמת מטריד את נסראללה זה מצב שבו הוא כפטריוט לבנוני יצטרך לחזות בכך שכל תשתיות המדינה, הכול נהרס עד היסוד והעיר ביירות נהרסת ונראית דומה לעיר עזה. ואז אין לו תשובה לעדה השיעית, לשאלה למה הבאת הרס כזה נורא עלינו, הכול בגלל איזה אחד יחיא סינוואר משוגע שמשך אותך לכאן?".

ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)
ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)

"זה הדבר היחיד שיכול להביא לסיום מלחמה בזמן קצר יחסית ובאופן שישראל יכולה לצאת עם היד על העליונה. אבל אם האמריקאים לא מבינים את זה, ולדעתי הם לא, וידרשו מאיתנו להילחם בזהירות אז אנחנו נהיה באסון. האם הדיאלוג על איך תראה המלחמה מתקיים עכשיו באופן קונקרטי, חד? אני חושש שלא, ובמסגרת הקצרים בין ישראל לבין ארה"ב בדרגים הגבוהים, אני חושש מאוד מזה", הוסיף.  

"ישראל מורתעת מחיזבאללה?", נשאל. "לא, זה לא מה שמעכב את ישראל. נכון שארה"ב מאוד לא רוצה שנפתח מלחמה בלבנון, אבל נגיד שנהיה במלחמה, השאלה מהי המלחמה היא שאלה לא מבוררת בנינו לבינם והיא קריטית בחשיבותה. לגבי השאלה למה אנחנו לא פותחים במלחמה בלבנון, אנחנו לא פותחים משלוש סיבות - האחת, אנחנו רוצים עוד קצת זמן, לא יכול לפרט למה, בחלקו מזג האוויר, בחלקו סיבות אחרות. היינו מעדיפים שאם אין ברירה וצריכים מלחמה שתיקח עוד חודש חודשיים ולא אתמול, אבל יכול להיות שניקלע לזה", השיב.

בניין בקרית שמונה שנפגע מפגיעת רקטה ששיגר חיזבאללה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
בניין בקרית שמונה שנפגע מפגיעת רקטה ששיגר חיזבאללה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

"הסיבה השנייה, מתוך רצון לתת כן סיכוי, ולו רק בכדי להיראות בסדר, לאיזשהו הסדר פוליטי. והסיבה השלישית היא עניין של עזה - אם המלחמה בעזה תימשך על פי כפי שאומרים לנו, אז הייתי אומר שדי בוודאות תהיה מלחמה בלבנון. גם אם חיזבאללה לא ירצה אנחנו נרצה. אנחנו שומעים קולות מהצפון, ראשי מועצות, תושבים וגורמים אחרים שבצדק אומרים 'אנחנו שבויים של חיזבאללה, אי אפשר להיות במצב הזה עוד', ולכן לא תהיה לנו ברירה אלא לצאת למלחמה בצפון", המשיך.

"אבל אם המלחמה בעזה מסתיימת בדרך נס בעוד חודש או שבועיים, אז יש סיכוי יותר טוב שגם המלחמה בלבנון תימנע, כי אם מסתיימת המלחמה בעזה כנראה חיזבאללה יסיים. יש סיכוי של 30 אחוזים לפתור את הבעיה בלי מלחמה השנה, אבל תנאי הכרחי הוא סיום המלחמה בעזה. אם המלחמה בעזה תימשך עוד שלושה ארבעה חודשים, וזה אולי אינטרס ישראלי בשביל להשמיד את גדודי חמאס האחרונים, בהחלטה הזו החלטנו שיש מלחמה בלבנון. לכן אני לא בטוח שאנחנו לא צריכים לחפש את הדרך לסיים את המלחמה בעזה יותר מוקדם" טען.

על המו"מ לעסקת החטופים ודרישות חמאס: "אני קצת חושד שחלק מההתעקשות של נתניהו נובעת מכך שעוד לפני כמה שבועות הוא שם בפומבי את הקווים מה לא יהיה, ועכשיו הוא לא יכול לוותר על חלק מהדברים".

על הטענה כי "גם גנץ וגם כל הקבינט די סגורים בעמדה אחת ביחס להצעות האלה" אמר: "אני לא יודע את הפרטים. אני לא הייתי רוצה להיות במצב שבו ראש ה־CIA שמטריח את עצמו בפעם הרביעית לנושא הזה, ובדעה על סמך השיחות הקודמות שהעסקה הזו סבירה ונכונה, וישראל מחליטה שלא - זה מחדד פה מתח עם ארה"ב. ואם בעיניי האמריקאים זו עסקה סבירה שיכולה להרגיע קצת את המצב ואנחנו אומרים 'לא', ובהמשך אנחנו מתחילים פעולה צבאית גדולה ברפיח, אני חושש מהדבר הבא - הנכס הכי גדול שיש לישראל עכשיו ביד זה שלנו יש את המפתח לשאלה האם המלחמה בעזה מסתיימת או לא".

חילופי אש עם חיזבאללה (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
חילופי אש עם חיזבאללה (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

"כל העולם רוצה בסיום המלחמה בעזה, היות וכל העולם רוצה שנפסיק את המלחמה והמפתח אצלנו, אנחנו יכולים לגבות מחיר מאוד גבוה על הרצון להפסיק את המלחמה. אם אנחנו לא נשתמש בנכס הזה עכשיו ובתבונה, הנכס הזה עלול להילקח מאיתנו על ידי האמריקאים שבשלב מסויים הם יחליטו מתי המלחמה נגמרת", המשיך.

"אני חושב שישראל יכולה להציע עכשיו הצעה לסיום המלחמה, בשלושה תנאים - הראשון זה החזרה של כל החטופים, לא בדירוג, תוך עשרה ימים תמורת מספר סביר של אסירים פלסטינים, אין שיקום של עזה כל עוד החמאס עדיין שולט בו וכל שיקום של עזה בעתיד מחייב פירוז של הרצועה, ואם לא יהיה עוד שלושה חודשים יש לנו חופש פעולה לחזור ולפעול. כשאתה שם את העניין הזה של 'אני מוכן לסיום המלחמה', כל העולם יהיה מוכן לשלם לך כמעט כל מחיר, ואני לא בטוח שזה לא הדבר הנכון. כשאני מחבר את זה גם ללבנון, אני יכול לדעתי למנוע מלחמה בלבנון. אם לא נעשה את זה, מלחמה בעזה משמעותה מלחמה גם בלבנון. לא בטוח שזה מה שישראל צריכה ב־2024", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm