אלוף (מיל') אורי שגיא, לשעבר ראש אמ"ן, שוחח היום (חמישי) ב-103FM והתייחס להידרדרות וההסלמה בגבול הצפון, בצל המטח הכבד אמש בגליל העליון בו נהרגה החיילת סמ״ר עמר שרה בנג׳ו ז"ל. 

החזרת החטופים או מלחמה כוללת? תרחיש האימים עוד עלול להתממש
"לייצר לחץ על חיזבאללה": כך ניתן לשלוט בהסלמה בצפון

לשאלה כמה עוד ישראל תצטרך להמשיך להבליג מול חיזבאללה, השיב: "זה סימפטום. אנחנו צריכים להסתובב סביב המטרה, זה מאוד מטריד, אבל כדאי בין השורות לראות לא רק מה המטרה שלנו אלא גם מה אפשר שהצד השני יהיה מוכן לגבש - הסדר מדיני. שלא תהיינה אי הבנות, החיזבאללה הוא אויב מוצהר, פיזי, קשה. אבל בסופו של דבר מדינת ישראל מתקשה מאוד, למרות הדברים המיותרים של 'נהרוג, נחסל'. היא צריכה לגזור את זה בקור רוח, בתאימות עם מה שקורה בדרום. העדיפות היא לסיים בעוטף עזה ובתוך רצועת עזה, כי הדרך עוד מאוד ארוכה שם. מדינת ישראל לא צריכה ונדמה לי שאפילו לא יכולה לנהל בשתי זירות במקביל לחימה רבת עוצמה".

על נאום נסראללה האחרון בו התרברב ודיבר על כך שהוא יכול לגרום לפגיעות קשות בישראל, אמר: "הוא באמת יכול לגרום לנו נזק מאוד משמעותי, וכמובן שגם אנחנו יודעים לעשות את זה וביתר שאת. הגענו לדבר הזה, כי נמנמנו בשמירה. מאז החלטת מועצת הביטחון 1701, קראנו לזה מדיניות הכלה, זה דבר שהוא לא  מונח צבאי, הוא הרבה יותר מונח מדיני. אבל עכשיו אנחנו נדרשים לגבות את המחיר. אני חס וחלילה לא מצדיק את חיזבאללה, הוא באמת אויב, אבל מה המטרה? מה אנחנו רוצים שיהיה? עוד הערה, אין טעם להלקות את עצמנו על זה שפינינו את כל היישובים, המצב קשה אבל אם תפסק האש המסיבית בעזה, ואנחנו די קרובים לזה, אז הוא יפסיק את האש".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "כל מה שהוא עושה עכשיו זה להראות לעולם המוסלמי, ואם כאשר תיפסק שם האש הוא אמר שהוא מוכן לתת גיבוי לממשלת לבנון להידרש לפתרון סוגיית הגבול, כפי שעשינו גם עם הגבול הימי. אנחנו הרי יודעים שיש וויכוח גדול איפה באמת הגבול. יש 13 נקודות שלטענתם אנחנו פולשים. חזרנו במסגרת ההחלטה 425 למקום שהיינו בו ערב מבצע ליטני. זה לא הגבול הבינלאומי. מכאן הטענה של ממשלת לבנון, בין אם באמצעות חיזבאללה ובין אם בצורה אחרת, ראויה להיבדק. הסוגייה השנייה היא סוגיית חוות שבעא, ששם מעולם לא שורטט הגבול בין סוריה ללבנון. אנחנו צריכים להבין את מגבלות הכוח גם שלנו, אני מייחל שיחזרו כל תושבי קו העימות בצפון וגם ברצועת עזה, אבל בסופו של דבר אתה בוחר בין חלופות, ואתה בוחר פה את הרע במיעוטו. אני לא ממליץ שנחטוף אש כל יום, אבל מה האלטרנטיבה?"

לסיכום, הדגיש: "האנשים צריכים בהנהגה להחליט. האם באמת המחיר עכשיו לצאת למלחמה כוללת שמתנגדים לה כולם, בעיקר ארה"ב, התומכות בנו בהיבטים של עזה, המלחמה הזו תיערך זמן ארוך, תביא להרבה נפגעים, יש לה גם כן מחיר - אנחנו בוחרים בין חלופות רעות ולוקחים את הרע במיעוטו. צריך להעדיף ככל שניתן להגיע להסדרה של העניין הזה. אם ייגזר עלינו בעוד תקופה ארוכה בכל זאת להפעיל את הצבא, חזקה על צה"ל שידע לעשות את זה אבל עכשיו בעת הזו זה נראה לי לא נכון. ברור שיש לי אמפתיה עצומה לתושבים, גם אני בן הצפון, אני ציוני, אני מחפש פתרון שהוא הגיון ולא רק נגזר מהבטן. הפעילות הצבאית של פיקוד צפון ראויה לכל שבח, אבל זו לא המטרה. יש פה פירמידה הפוכה במדינת ישראל, האיכות למטה, לא למעלה. צר לי".

לדבריו, "ספגנו פה דבר שאנחנו עוד לא מעכלים את המשמעות שלו בשבעה באוקטובר, המודעות שלנו עוד לא מסוגלת להכיל את הדבר הזה וכולם מדברים על תמונת ניצחון. תורידו קצת ווליום, אני לא יודע להגדיר מהי תמונת ניצחון. אם בעיקר נשקם את עוטף עזה ונחזיר את החטופים - זה האתוס הציוני. כל הדברים על ניצחון מוחלט נראים לי לא עם ביסוס".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM