על רקע תוכנית ארה"ב "לכונן שלום בין ישראל והפלסטינים": ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר העבודה, התראיינה היום (חמישי) לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM. היא שיתפה למה לדעתה הקמת מדינה פלסטינית היא עדיין הפתרון, ושיתפה: "לזכותי יאמר שאני בחורה עקבית מאוד, אני לא משנה את דעותיי לפי הסקרים או ההסתה שמנגד", והוסיפה: "אנחנו מאחלים ניצחון לא רק לחיילנו, לכולנו. כולנו זקוקים לניצחון הזה, כולנו רוצים אותו מאוד מאוד".

אבו מאזן בקריאה חריגה לחמאס: "השלימו במהרה עסקת חטופים"
"מה הפתרון? לא מדינה פלסטינית": פעיל השמאל לשעבר הטיל פצצה

"מדינה פלסטינית, שלום - ביטויים שהפכו להיות 'כאילו' וויתורים, על מה אני מוותרת? זה רווח נקי שלי שאני לא צריכה להתעסק עם 3 מיליון פלסטינים", אמרה, וכשנשאלה האם השבעה באוקטובר "לא שינה כלום" באשר לדעותיה, ענתה: "אני רוצה להבין, האם שבעה באוקטובר קרה בזמן שהיינו במו"מ להקמת מדינה פלסטינית? או שהשבעה באוקטובר קרה משום שנתניהו כפי שהוא עצמו מעיד על עצמו, במאמצו לסכל בכל דרך מדינה פלסטינית, בנה וחיזק את חמאס כדי שאפשר יהיה להמשיך ולהגיד אי אפשר להקים מדינה פלסטינית? צריך קצת יושר".

תושבי עזה בצפון הרצועה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
תושבי עזה בצפון הרצועה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

לשאלה "האם פתאום ניתן להם מדינה?", ענתה מיכאלי: "זה לא פתאום - אלא לאורך כל הדרך": "כשאני באתי למפלגה שבראשה עמד יצחק רבין, שבראשה עמד דוד בן גוריון - שהבינו שכדי שתהיה מדינה לעם היהודי צריך להתמודד בצער עם חלוקת הארץ", אמרה. "המשמעות של זה - פתרון שתי מדינות לשני עמים. בכל הכבוד, בתקופת ממשלת האחדות בשנות ה־80 למיטב ידעתי, הייתה הזדמנות שירדן תיקח חזרה את השטחים ושמיר התנגד לזה בכל כוחו, וזה לא קרה".

היא הוסיפה, "אני מאמינה בפתרון הזה מאז ומתמיד, ואני מבקשת מכם לשים לב שאתם מתייחסים לעניין המדינה הפלסטינית כאילו מדובר בפרס. לא, מדובר באינטרס ישראלי ביטחוני ראשון במעלה. משום שעובדה, ואמר את זה שר הביטחון יואב גלנט לאחרונה, המצב ביו"ש לא חמור ומסובך כמו שהוא בעזה. למה? כי יש שם רשות פלסטינית. אמנם היא מוחלשת מאוד, בעייתית מאוד ואני בוודאי לא מעלה את הרשות על נס, ובאופן כללי לא מבטיחה פה פתרונות קסם, אבל אני אומרת - יש כאן מיליונים של פלסטינים שעם כל הדיבור המגוחך על הגירה מרצון, אין לאן להוביל אותם".

היא שאלה בתקיפות: "כל השנים הרבות שאתם בשלטון מאז רצח רבין, מה הצבתם כאלטרנטיבה? לא שמעתי לא את בנימין נתניהו, לא את איתמר בן גביר, לא את בצלאל סמוטריץ', מציע משהו בר קיימא".

לטענתה, "רוצה להבטיח את קיומה של מדינת ישראל ולדאוג לביטחונה. אני רוצה שהצעירים שלנו לא יבלו את כל חייהם בשיטור בין פלסטינים עוינים לא ביו"ש ולא בעזה. אני רוצה להבטיח שאני לא אקבל סנקציות, שלא נצטרך כל יום ולילה להפנות את כל האנרגיה שלנו אך ורק לסכסוך הישראלי פלסטיני, זה מה שאני רוצה".

החומה שבנה הצבא המצרי בגבול רפיח (צילום :רשתות ערביות)

"מדובר בשלושים שנה של הסתה מטורפת נגד כל האנשים, רבין היה באמת מר ביטחון באופן אמיתי, והקמפיין שאמר 'אין לו רוב יהודי כי הוא נשען על קולות של ערבים, לכן אי אפשר לסמוך עליו', שהביא בסופו של דבר גם לרצח יצחק רבין ומאז נמשך בכל הכוח, כל הזמן רק מתעצם נגד כל מי שמעז להגיד משהו שהוא המדינה הפלסטינית, או שלום - ביטויים שהפכו להיות 'כאילו' וויתורים, על מה אני מוותרת? זה רווח נקי שלי שאני לא צריכה להתעסק עם 3 מיליון פלסטינים".

היא מוסיפה, "השאלה היא מדינת ישראל כן או לא, וכדי להבטיח את קיומה לא יהיה מנוס מלמצוא פתרון שהוא מדיני, משום שאין פתרון צבאי לסכסוך הישראלי פלסטיני. ככל שמדינת ישראל לא תבין שאין לה אופציה אחרת, היא תמשיך לשלם מחיר דמים נוראי. היא תמשיך ותדרדר ותהפוך להיות חלילה מבודדת יותר ומצורעת יותר. כל אחד ואחת מאתנו ימצאו עצמם במצב כל כך קשה ורע. גם לגבי התקופה שאנחנו נמצאים בה, לא העלנו על דל דעתנו שדבר כזה יכול לקרות. הנה, עם כל כוחנו הצבאי והגדול, ותחת ממשלת ימין מלא מלא מלא, אחרי כל כך הרבה שנים - קרה לנו שבעה באוקטובר. אולי כדאי להתפכח".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm