הטרגדיה האישית שהסתיימה בהצלת חיים: לפני שלוש שנים תרמה שרה איילון את איבריה של בנה שמת בפתאומיות. השבוע כשנזקקה בעצמה להשתלה, קיבלה חיים חדשים ואת הכליה של תורם אלטרואיסטי.

אלו המועמדות הסופיות לסל התרופות 2024 | פרסום ראשון
הייתם מתחסנים? פוטין טוען: רוסיה קרובה לפיתוח חיסון לסרטן 

זה קרה במהלך מבצע שומר חומות: בנה של שרה, ערן איילון שהתגורר באותה עת בניו יורק כהייטקיסט מבטיח איבד את הכרתו ומת מוות מוחי. באקט של ציונות החליטו ההורים שרה ואלי איילון לתרום את איבריו והתעקשו שזה יקרה בישראל.

ערן הוטס ארצה במבצע רפואי מורכב כשהוא מונשם כך שאיבריו ימשיכו לתפקד הוריו נפרדו ממנו ואיבריו הושתלו בבית החולים בילינסון והצילו ארבעה ישראלים שקיבלו את הלב, הכבד ושתי כליותיו במרתון השתלות בבית החולים בילינסון. ערן הובא למנוחות יומיים לפני יום הולדתו ה-40 כשהוא מותיר אחריו את אשתו מעיין, וילדיו רואי ואריאל.

במשך שלושה עשורים סבלה שרה, פנסיונרית תושבת נתניה, ממחלת כליות. בשנה האחרונה חלה הידרדרות משמעותית במצבה והיא הוכנסה לראש רשימת תרומות הכליה של עמותת "מתנת חיים". שרה פרסמה פוסט מרגש על מצבה וכתבה: "לא קל להיות בצד השני, המבקש. כל מי שמכיר אותי יודע עד כמה קשה לי להטריח אחרים ולבקש עזרה. אך לא נותרה לי ברירה, אני רוצה לחיות. יש לי עוד כל כך הרבה לתת לעולם ולמשפחתי ולנכדיי שהתייתמו מאביהם בגיל כה צעיר".

לאחר המתנה ממושכת היא קיבלה את הטלפון המיוחל שבישר לה על כך שנמצא לה תורם. זה היה יוני ריין, בן 39, איש מכירות חובש כיפה ואב לחמישה מהיישוב חשמונאים. הרעיון לתרום קינן בו כבר 15 שנים ובעודו מנסה לתרום גליה לילד מאזור מגוריו התרומה לא אושרה בשל חוסר התאמת רקמות. שנים אחר כך, הוא התבשר שנמצאה התאמת רקמות להשתלת כליה בגופה של שרה.

"כשמתאמת ההשתלות במתנת חיים סיפרה שנמצא תורם ההרגשה הייתה עילאית" משחזרת שרה, "אני לא מוצאת את המילים להסביר איזו גדלות נפש הייתה ליוני, לתרום מגופו ולהציל מישהי שהוא לא מכיר. זו תחושת שליחות שאין כמותה, ואני זכיתי".

עם מציאת ההתאמה בין השניים, הם הוזמנו לבית החולים בילינסון למבצע ההתרמה המורכב: מגופו של יוני הונצלה אחת הכליות שהועברה להשתלה בגופה של שרה. "יום ההשתלה הוא תמיד יום מרגש גם עבור הצוות הרפואי", אומר הד"ר אביתר נשר מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון, "כל ניתוח השתלה כזה כולל צוותים רבים של מנתחים, מרדימים, אחיות חדר ניתוח וסניטרים. הכל נעשה בתיאום בין הוצאת הכליה בחדר אחד לבין השתלת הכליה בחדר השני".

"לאחר יממה מההשתלה כבר התחלנו לראות שהכליה מתפקדת בגוף של שרה. זה אחד הרגעים המרגשים ביותר עבורנו", הוסיף, "לפניה של שרה עוד תהליך שיקום ארוך, היא תזדקק להיות במעקב וביקורות תכופות מעתה ואילך, אך על פי כל הסימנים עד כה היא תוכל לחיות חיים מלאים וטובים.  גם מצבו של התורם מצוין. אפשר להסתדר היטב עם כליה אחת, ואני מקווה שעוד אנשים יצטרפו למעגל תרומות הכליה האלטרואיסטיות שיסייעו להצלת חיים נוספים. מדי שנה ממתינים להשתלת כליה כ-900 ישראלים, חלקם לצערנו לא ישרדו את ההמתנה הממושכת".

שרה סיכמה כי "אני אהיה אסירת תודה ליוני שנתן לי את הזכות להישאר בחיים, להיות פה בשביל המשפחה שלי. אני רק מחכה לרגע שבו הרופאים ירשו לי לפגוש אותו, ושאוכל לומר לו שאני שומרת על הכליה שלו, מרגישה מחוברת אליו בנפש ובהודיה אין סופית".