פרסום ראשון: הערב (ראשון) הסתיים הדיון על מתווה החזרת תושבי העוטף, בו השתתפו שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי, ראש מנהלת תקומה אדרי, גורמי מקצוע נוספים וארבעה ראשי רשויות מהעוטף. בתום הדיון ולאחר חודש של עבודה מאומצת ודיונים קדחתניים הגיעו הצדדים להסכמות והמתווה אושר עקרונית.

"זאת תהיה דרמה מאד גדולה": זה הרגע שבו יהיה המפץ הגדול בחמאס
תרופות סגורות עם שמות החטופים ורכב גנוב מניר עוז: תיעוד מהפשיטה על ביה"ח "נאצר"

החזרה לישובים תתאפשר החל מ-1 במרץ, כאשר מי שיבחרו להישאר בבתי המלון יוכלו לשהות בהם עד ל-7 ביולי הקרוב, למעט ישובים אדומים על פי פילוח משרד הביטחון. מענק הסתגלות חד פעמי יינתן לתושבים שיבחרו לחזור לישוב. הסכום המלא יינתן בגין חזרה ל-129 ימים (מהתאריך 1.3 ועד ה-7.7) ויפחת בהדרגה על פי מספר הימים מתאריך החזרה ועד ה-7.7.

הריסות של בית בקיבוץ בארי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
הריסות של בית בקיבוץ בארי (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

נקבע כי כל מבוגר יקבל 120 ש"ח ליום ו-60 ש"ח ליום לילד מתחת לגיל 19. עוד נקבע כי בסך הכל כל בוגר יקבל עד 15,480 ש"ח, זוג יקבל כ-30,960 ש"ח, זוג עם ילד 38,700 ש"ח, זוג+2 יקבלו כ-46,400 ש"ח, זוג+3 יקבלו כ-54,000 ש״ח, זוג+4 כ-62,000 ש"ח.

מפגש קבינט המלחמה עם ראשי רשויות של עוטף עזה (צילום :איתי בית-און / לע״מ)

דניאל גבאי משדרות אמר בתגובה למתווה החזרה לעוטף: "אז חזרנו הביתה, לעיר שלנו. צליל התותחים וההפגזות הרבה פחות צורמים לאוזן מקולו של ראש הממשלה, שמדבר על זה שהשיגורים לעוטף ימשכו כרגיל. טפטופים סוררים, כאילו לא היה כאן פוגרום בסדר גודל שואתי. אני מקווה שעד שנשוב כולנו הביתה, יעזוב הוא את מעונו בבלפור, אבל וחפוי ראש, ובעיקר מלא בושה ואשמה".
ענבל בר זאב, נשואה ואם לשניים, גם היא תושבת שדרות, אמרה כי "לגבי מתווה החזרה לעיר - אין לנו הרבה מידע, אנחנו מתעדכנים מיום ליום ולפעמים ממש מתאמצים לדלות מידע. ממש נשמח שהדברים יהיו בהירים וברורים ולא כל דבר יתפרסם בדקה התשעים. בסופו של דבר, יש כאן משפחות שלמות שרוצות לדעת דברים שישפיעו על המשך חייהם. ברמה הביטחונית וניהול האירוע אנחנו בוטחים בצה''ל וכוחות הבטחון, פיקוד העורף והרשויות שיעשו הכל כדי להגן על התושבים ועל ילדי העיר. אני ומשפחתי מאוד שמחים לחזור הביתה, למסגרות החינוך, למקומות העבודה. מקווים לימים שקטים וטובים לנו ולכל תושבי העוטף. מגיעים לילדים שלנו שקט, ביטחון ורוגע".
אור אביטן, תושב שדרות הוסיף בתגובה למתווה החזרה לעוטף: ״השבוע נחשפנו לדגלי הרכבים המרגשים שבהם כתוב 'כל הדרכים מובילות הביתה לשדרות'. אין ספק שזה מרגש וכל כך מתבקש אחרי ארבעה חודשים רחוק מהבית אבל תמיד קרוב בלב. כולנו רוצים לחזור! אבל לא לאותה מציאות שלפני המלחמה לא נקבל יותר עוד 20 שנה שבהם הינו קו ראשון. וכמו שאומר שלמה הגדול: ״עומדים על שביל חיים חוזרים הביתה״.