דיון מתוח נערך הערב (ראשון) אצל רה"מ בנימין נתניהו על המדיניות לגבי העלייה בהר הבית בתקופת הרמדאן. במהלך הדיון, סוכם עקרונית כי יש לשקול הגבלת עלייתם על ההר של ערביי ישראל, כאשר זו אחת הדרישות של השר איתמר בן גביר. במגזר הערבי וכן באופוזיציה תקפו בחריפות את החלטותיו המסתמנות של ראש הממשלה.

נתניהו אמר שהבחירות "רק בעוד כמה שנים" - הציבור חושב אחרת | משאל "מעריב"
תחמושת תמורת הקפאת בנייה ביו"ש: הדיל הסודי בין ישראל לארה"ב | פרסום ראשון

ח"כ גלעד קריב הגיב להחלטה ואמר: "נתניהו מסכן את ביטחון אזרחי ישראל בחיזוריו אחרי אנשי כהנא, ומעמיד פעם נוספת את האינטרסים הפוליטיים מעל המלצות הדרגים הביטחוניים. אחרי שבמשך ארבעה חודשים עמד מרקם החיים המשותף של יהודים וערבים בישראל במבחן, מבקש נתניהו להעניק רוח גבית דווקא לגורמים הקיצוניים והמסיתים, בדיוק כפי שעשה במשך כל שנות שלטונו ביחס לחמאס.
נתניהו מוכיח פעם נוספת שהוא טוב לקיצונים ואסון למתונים".

במפלגת חד"ש מסרו: "החלטת נתניהו ובן גביר להגביל את עליית המתפללים לאל-אקצא היא  המשך לפגיעה של הכיבוש בזכויות הלאומיות והדתיות של הפלסטינים להתפלל באחד המקומות הקדושים ביותר באסלאם. יוזמת שר התבערה הלאומית בן-גביר ושותפיו במשטרה מכוונת להצית עוד זירות בזמן של מתיחות שיא - הן בשטחים הכבושים והן בתוך ישראל. זוהי המדיניות המוצהרת של ממשלת הדמים, והיא מסכנת את שני העמים".

גלעד קריב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גלעד קריב (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ ואליד אלהואשלה מרע"מ מסר: "נתניהו שוב נכנע לבן גביר, בעוד החלטה מסוכנת וגזענית שעלולה להוסיף שמן מיותר למדורת האלימות. הפרובוקטור בן גביר רוצה להבעיר את ירושלים. במקום להעמיד אותו במקומו ולשמור על חופש הפולחן והתפילה של האזרחים המוסלמים במהלך חודש הרמדאן הקדוש, נתניהו משתף איתו פעולה. אני קורא לכל הגורמים האחראיים בממשלה ובראשם לשרים גלנט, גנץ ואיזנקוט, לפעול לביטול ההחלטה המבישה שהשלכותיה עלולות להיות קשות לכולנו".

ח"כ יוסף עטאונה מחד"ש: "שר הפשיזם הלאומני באישור נתניהו החליטו לעלות הכל באש ממשלת נתניהו-בן גביר החליטה להטיל מגבלות על כניסת האזרחים הערבים למסגד אל אקצה בחודש רמדאן. מה נתניהו לא יעשה כדי לרצות את בן גביר ולהישאר ראש ממשלה".

איימן עודה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איימן עודה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מוחמד ברכה, יו״ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל: "ועדת המעקב הזהירה את הציבור הערבי מכוונת ממשלת המלחמה לקבל את בקשותיו של שר המתנחלים, איתמר בן גביר, להטיל הגבלות על כניסת מוסלמים מתוך השטחים הפלסטיניים ופלסטינים מירושלים למתחם. מסגד אקצא במהלך חודש הרמדאן הקדוש, לאחר הטלת הגבלות חמורות על הפלסטינים בגדה, ואיסור. הפלסטינים של רצועת עזה כמובן לאור מלחמת ההשמדה המתמשכת נגד עמנו.

"ועדת המעקב הדגישה כי תנאים אלו שביקש בן גביר, ואושרו על ידי ראש ממשלתו בנימין נתניהו, על פי מה שמתפרסם בתקשורת, הם הכרזת מלחמה כוללת נגדנו, ומהווים הקדמה לריקון הקודש מהמסגד על מנת שהמתנחלים ישלטו על מסגד אל-אקצא לקראת הריסתו", הוסיף, "היא סיימה את המעקב והדגישה כי מסגד אל-אקצא, בשלמותו, הוא מקום קדוש למוסלמים בלבד, ולאף אחד אחר אין זכות להיכנס אליו ולנהל את ענייניו, ולא נוותר על החופש להיכנס למסגד אל-אקצא, בחודש קדוש זה, ובכל יום ושעה".

גדיר האני, פעילה חברתית מהמגזר הערבי: ״הדיווח שנתניהו שוקל לקבל את הצעת בן גביר להגביל כניסת מתפללים ערבים למסגד אלאקצא בזמן הרמדאן, בניגוד להמלצת גורמי הביטחון, הוא ניסיון שפל להמשיך להתסיס, לפלג ולעורר את הזעם. הציבור הערבי בישראל, ברובו המוחלט, הושיט יד לשכניו היהודים ב-7 לאוקטובר. למרות ניסיונות רבים של בן גביר להתסיס את השטח (שומר חומות 2 וכו'), המנהיגות הערבית בישראל הפגינה סולידריות ושמרה על איפוק מוחלט. אני מעוניינת להחתים כמה שיותר מנהיגים ומנהיגות דתיים על קריאה לשמירה על חופש הפולחן למוסלמים באל אקצא בזמן הרמדאן״.

ח״כ מיקי לוי (יש עתיד): "דמיינו לעצמכם שמסתובב פיל בחנות חרסינה, עכשיו תחשבו שמאחורי הקלישאה הזו עומדת חנות שבירה מאד, זה הר הבית בתקופת הרמדאן - והפיל הוא לא אחר מהשר לביטחון פנים, מי שאמור להשגיח ולמנוע את המהומות עד כמה שאפשר. אבל מה מחליט השר בן גביר? למנוע מאזרחים ישראלים שווי זכויות לבקר במקום קדוש להם".