נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר היום (רביעי) בבית הספר הריאלי בחיפה, שאיבד 12 מבוגריו מתחילת מלחמת חרבות ברזל, ותקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשל דבריו מאמש, לאחר שאמר שהחזרת החטופים 'זה לא הדבר הכי חשוב': ״מתחילה איזה רוח רעה, מתחיל להתפתח שיח מאוד לא מכבד ולא נכון סביב החטופים ומשפחותיהם. אין מצווה גדולה יותר ביהדות מאשר פדיון שבויים, שאת זה אמר הרמב״ם". 

סמוטריץ' אמר ש"החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב", הותקף והבהיר

עוד הוסיף הנשיא: "אנחנו רואים את זה כולנו, כיעד מרכזי אמיתי, השבת החטופות והחטופים הביתה כמה שיותר מהר. יותר מכך, חיילנו נמצאים ברצועת עזה בלחימה, הרבה מהם נושאים על האפוד שלהם תמונות חטופים, הם יודעים שזאת השליחות שלהם". 

לדבריו, "משפחות שכולות ופצועים שאני מדבר איתם אומרים - היינו שם כדי לשחרר את החטופים. זה דבר שאמור לאחד את כל העם והוא מאחד את כל העם. כל העם עומד מאחורי החטופים". 

"אפשר להתווכח על הדרך להגיע אל היעד מפה או משם. אבל, אני קורא לכל הציבור וקורא במיוחד לנבחרי הציבור להתחשב ברגשות של משפחות החטופים. להבין שהם עוברים גיהנום לא מהעולם הזה, עוברים גיהנום יום יום שעה שעה. הם חיים באי וודאות ובסבל נפשי ופיזי נורא".

לסיום, הדגיש: "צריך לדעת לנהוג ברגישות מרבית, וצריך להבין לעיתים שיש דברים שלא צריך להגיד אותם בפומבי. דברים שאומרים, יכולים לפצוע את האחים והאחיות שלנו סתם, על דבר שמה בכך, ולגרום לכאב נורא שהוא לא מוצדק, כי אנחנו כולנו מחויבים להשבת החטופים. אני חוזר ואומר, אין מצווה גדולה יותר מפדיון שבויים".

כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התראיין אתמול לכאן רשת ב', התייחס למגעים להחזרת חטופים משבי החמאס בעזה ואמר כי "זה לא הדבר הכי חשוב, חשוב לנצח, האמירות 'בכל מחיר' הן לא נכונות. זו לא תחרות".

לאחר שעורר סערה בעקבות הראיון, פרסם הבהרה: "נשאלתי בראיון האם החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב לפני השמדת חמאס והניצחון במלחמה. תשובתי ברורה: רק על ידי השמדת החמאס והניצחון במלחמה נחזיר את כל החטופים. מי שקורא לעסקה בכל מחיר, יביא לתבוסת ישראל במלחמה וגם ירחיק את הסיכוי להחזיר את החטופים הביתה".