על רקע המגעים לעסקה לשחרור חטופים אמר היום (רביעי) יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ כי "יש סימנים ראשונים להתקדמות בעסקת החטופים". בנוסף הבהיר, כי "ללא מתווה חטופים, נפעל גם ברמדאן ברפיח".

הפיילוט כבר בדרך: כך ישראל תכניס סיוע הומינטארי ישירות לצפון הרצועה
היועמ"שית לבג"ץ: "ללא חוק, אין מניעה חוקתית לגייס חרדים החל מאפריל"

גנץ אמר את הדברים בהצהרה שנשא, במהלכה התייחס גם ללחימה בעזה ולגזרה הצפונית. "בזירת הלחימה, אנו בפני פעולה ברפיח, שתחל לאחר פינוי האוכלוסייה מהאזור. החשיבות של טיהור רפיח, היא ביכולת לפגוע בכוחות חמאס הפועלים בה ובצורך לפרז את רצועת עזה. אני חוזר ואומר, אם לא יהיה מתווה חטופים, נפעל גם בזמן הרמדאן", אמר גנץ.
 
הוא ציין כי "מאז מתווה החטופים לא עצרנו את הלחימה אפילו ליום אחד – ולא נעצור אפילו לדקה, בלי שיוחזרו חטופינו. ובכל מצב, נמשיך להילחם בעוצמות הנדרשות עד שנסיר את האיום של חמאס".

בהמשך התייחס לנעשה בגזרה הצפונית ואמר כי "בצפון, אנחנו תוקפים בכל מרחב בלבנון – קרוב ורחוק. התוצאה תהיה רק אחת – הרחקת חיזבאללה מהגבול וחזרה בטוחה של תושבינו. אני ער לעיכוב במתווה הסיוע לתושבי הצפון שהבטחנו – ונפעל כדי שהחלטת הממשלה הזו תקודם, כפי שהובטח בדיון שיזמתי לפני כחודש".

תקיפות בלבנון (צילום: דובר צה"ל)

עוד אמר גנץ, כי "היום העברנו בכנסת החלטה ברוב גדול, המתנגדת להכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית. אחרי ה-7.10, זו תהיה טעות לתת רוח גבית כזו לטרור. הסדרים מדיניים, צריכים להתקיים באופן ישיר, אחרת הם לא יהיו ברי קיימא. ובכל מצב עתידי, ישראל תשמר את עליונותה ויכולת הפעולה הביטחונית בכל רצועת עזה. המשימה שלנו היא 100% שליטה ביטחונית ו-0 שליטה אזרחית. הרבה גורמים יכולים לפעול בשטח – רק לא חמאס".
 
"לא נאפשר לרוצחים לחזור לשליטה במקומות שבהם צה"ל פעל", הבהיר השר. "אנו בוחנים מספר מתווים בכדי שהסיוע לעזה, יועבר באמצעות מנהלת בינלאומית של מדינות ערביות מתונות בתמיכת ארה"ב. אנחנו מקדמים בימים אלו פיילוטים של העברת הסיוע דרך גורמים, ארגונים ומדינות, באופן שיבטיח שחמאס לא ישתלט עליו. מטרתנו ומטרת המדינות התורמות זהה - סיוע לתושבים ולא למחבלים".

בהמשך אמר כי הוא "מבקש להודות לנשיא ארה"ב ביידן והממשל האמריקאי, שבלמו שוב החלטה לעצירת הלחימה במועצת הביטחון, ופועלים בכדי לסייע ליצירת חלופה שלטונית לחמאס. לצד הניצחון הצבאי, עלינו לחתור גם לניצחון מדיני שמשמעותו: הסכמי נורמליזציה ושלום עם סעודיה ומדינות נוספות באופן שיסייע גם להסרת שלטון חמאס".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

 
עוד אמר, כי "אנו פועלים כדי לחזק את הציר המתון מול איראן, ולהקים מנהלת אזורית שתסייע לפלסטינים לבנות שלטון אחר בעזה. שתדאג שההשקעות יופנו גם לשינוי ספרי הלימוד כפי שעשו ידידינו באיחוד האמירויות. גם ברגעים הקשים ולצד החובה להשלים את כל מטרותינו הצבאיות, אנחנו לא שוכחים שחובתנו להבטיח לאזרחי ישראל ולתושבי האזור כולו תקווה לעתיד טוב יותר".

לסיום פנה לאזרחי ישראל הערבים: "אתם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. אזרחים שוויי זכויות. מדינת ישראל מכבדת את חופש הפולחן, ותפעל בכדי לאפשר לכמה שיותר מאמינים לעלות להר הבית בביטחון ובבטחה במהלך חודש הרמדאן. גם נוכח המצב הביטחוני, נשמור על חופש הדת וקדושת החג. נפעל רק מול מי שיסכן את הביטחון, ולא מול מי שמגיע להתפלל. כל חברי קבינט המלחמה מאוחדים תחת העקרונות האלו, ואלו יהיו גם ההנחיות שיועברו לכוחות בשטח".

במענה לשאלת "מעריב" בנושא הקווים האדומים בצפון ומדיניות הממשלה השיב גנץ: "אני מאמין שנגיע למטרות של דחיקת חיזבאללה צפונה, השבת השקט לצפון מתוך העמדה הזאת ושמירה על מציאות ביטחונית. לא רוצה לדבר על קווים אדומים, מניח שכאשר נחשוב שנחצו קווים חיזבאללה ירגיש את זה". 

על מדיניות הממשלה אמר כי "אנחנו הצטרפנו לממשלת החירום בהקשר הביטחוני שלה, אנחנו לא מסכימים איתה על הרבה דברים שלא קשורים לביטחון ואנחנו משמיעים את קולנו סביב שולחן הממשלה וועדות הכנסת. זו לא אחדות פוליטית רגילה, זו שותפות שנגזרת משותפות גורל ועליה אנחנו מקפידים".