ח"כ זאב אלקין, יו"ר ועדת המשנה לחוץ והסברה וחבר ועדת חוץ וביטחון, שוחח היום (שישי) עם רון קופמן ופרופ' אריה אלדד ברדיו 103fm והתייחס למשא ומתן באשר לעסקת החטופים. 

תמיכה מפתיעה: היוזמה הישראלית למען אונר"א
ח"כ תומא סלימאן זועמת על בן גביר: "למנוע מערבים לעלות להר הבית - החלטה פוליטית"

כשנשאל האם יש מתווה שהיה תומך בו, השיב: "זה הדבר הכי טיפשי שאנחנו יכולים לעשות, מו"מ עם עצמנו. הצד השני מביט בזה בתענוג ואז מתחיל איתך מו"מ לקו האדום שקבעת. זה לא המקום לעשות את המו"מ הזה, יש מאמץ, יימשך מאמץ לעשות הכול כדי להביא את החטופים הביתה. זה לא רק בשליטה שלנו. הניסיון מוכיח שכשאנחנו שוקעים בוויכוח עם עצמנו מהו הקו האדום, חמאס משם רק מתחיל לנהל מו"מ. לגבי הפסקת מלחמה, זה כבר ברור מאליו, כולם מאוחדים".

על עסקת שליט, אמר: "הייתי בין המעטים שהעזו למתוח ביקורת על עסקת שליט, יצאתי נגדה למרות שנתניהו מאוד לא אהב את הדעה שלי. אמרתי גם למשפחה שאני אהיה נגד, ולצערי אני רואה שצדקתי. אני מעריך שבלי עסקת שליט לא היינו מגיעים לשבעה באוקטובר. כל פעם אנחנו מוכנים לעשות את הטעות הזו? הרי יש גבול. משלמים מחירים על טעויות מהסוג הזה. בשבעה באוקטובר, אמנם בפער די גדול של שנים, אבל שילמנו מחיר על עסקת שליט. גם כל מי שארגן, רוב צמרת החמאס שארגנה את הטבח בשבעה באוקטובר הם משוחררי גלעד שליט.

עוד הוסיף: "אך אחד לא מפקיר אנשים, ושחררו בעסקה, ששילמנו עליה מחיר כבד, שוחררו יותר ממאה חטופים בעסקה הקודמת. אגב, ותמכתי בזה, חשבתי שבשונה מעסקת שליט צריך ללכת למרות המחירים שאנחנו משלמים, כי כאן המדינה היא זו שנכשלה לחלוטין בלהגן על אזרחים שהיו בבתים שלהם או במסיבה, לכן המדינה צריכה להיות שותפה לשאת במחיר של הכישלון הזה ולא להפיל אותו רק על משפחות החטופים עצמם".

עוד התייחס להכרה במדינה פלסטינית: "קודם כל אני חושב שטוב שהכנסת כמעט 100 חברי כנסת אמרה לכל העולם 'אל תנסו לכפות עלינו חד צדדית מדינה פלסטינית'. אני מציע לא לזלזל בזה, יש לזה השלכות גם למאבק ההסברתי בארה"ב, הדברים בעולם המערבי והדמוקרטי הם בסוף כולם קשורים אחד לשני, ולכן זה היה צעד נכון ונחוץ. אני לא עליתי לארץ למדינת חסות, אני עזבתי מעצמה ועליתי לארץ לחיות במדינת יהודים כדי להיות כאן, להשפיע ולהיות שותף להחלטות של עם ישראל".

על הטענה כי ישראל היא מדינת חסות של ארה"ב, אמר: "התשובה היא לא, אנחנו לא מדינת חסות, אנחנו מקבלים החלטות, גם לפעמים נגד עמדה של ארה"ב. אנחנו מדינה שהיא בת ברית אסטרטגית של ארה"ב. אני נולדתי במעצמה, עזבתי כדי לחיות במדינת היהודים שתפעל למה שנכון לעם ישראל. אנחנו בני ברית של האמריקנים, הברית הזו חשובה, הסיוע האמריקני חשוב, וזה כמו בזוגיות - לפעמים אתה מוותר גם אם אתה חושב שאתה צודק, השאלה באיזה היקף ואם אתה מוותר על דברים מהותיים שלה. אני חושב שמדינת ישראל, אסור לה לוותר על דברים מהותיים, גם אם לפעמים זה אומר להגיד לאמריקנים 'לא', יש דרכים לעשות את זה".

על השאלה מהם היתרונות של חוק החרם, המאפשר נקיטת סנקציות כלפי מי שקורא להטלת חרם על מדינת ישראל, השיב: "קודם כל החוק יצר שני מסלולים התגוננות על החרמות על ישראל ויו"ש. מגנון אחד לא היה קשור במשרד האוצר, היה קשור ביכולת של מי שניזוק לתבוע. הרבה פעמים אתה מחוקק חוק לא כדי שיישמו אותו אלא כדי שההרתעה ממנו תייצר את הפתרון. יש בחוק עוד מנגנון אחד שהיה צריך להיות מופעל של שר האוצר, צעדים שהמדינה יכולה לעשות, וזה באמת לא הופעל מספיק, ולכן אני מברך את שר האוצר על כך שהוא רוצה לעשות את זה בצורה יסודית ולראות איפה עוד משרד האוצר וממשלת ישראל יכולים להרתיע יותר ולפעול יותר, כדי לחסום קמפיינים של החרמות נגד מדינת ישראל ותושבי יו"ש.

האם זה עוזר לחסום החרמות מחו"ל? ברור שלא. אני לתומי חושב שארה"ב היא מעצמה מעוניינת שמדינת ישראל לא תוחרם, ואני לא אומר את זה בציניות - יש לא מעט פעילויות שהאמריקנים עושים בעולם כדי לעשות לנו להתמודד נגד החרמות נגד מדינת ישראל. אין פה פעולה שנועדה לעצבן את האמריקנים, שי פה פעולה שנועדה להגן על מדינת ישראל. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm