ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את עמדתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באשר להגבלת ערבים ישראלים מלעלות לתפילה בהר הבית במהלך חודש הרמדאן. פרופ' אריה אלדד ורון קופמן שוחחו היום (שישי) על הסוגייה ב-103FM עם ד"ר מרדכי קידר, מזרחן במרכז בגין־סאדאת למחקרים אסטרטגיים ובאוניברסיטת בר אילן.

אין שום סיבה בעולם שנממן את "זהו זה" ואת "דוח רולניק" | קלמן ליבסקינד
חשיפה: הדו״ח הגנוז של 8200 על המחדלים שהובילו לטבח בדרום | בן כספית

בפתח השיחה אמר ד"ר קידר כי "את כל המסיתים והמדיחים צריך להשאיר בחוץ, זה ברור. כל הגישה שלנו לנושא הר הבית היא לא נכונה. אנחנו מתייחסים לזה כמעין מצב ביטחוני, זו גישה לא נכונה. ישראל הייתה צריכה לבוא ולהגיד 'המקום שלנו, העיר שלנו, זה מקום בית המקדש שלנו, אתם מוזמנים לבוא לפה ורק תיזהרו לכם שתעשו בלאגן', מי שיעשה בלאגן נעיף אותו, למה? כי 'אתם אורחים שלנו'".

ד"ר קידר הסביר: "ברגע שאתה אומר 'אתם אורחים שלנו', אלה שאומרים אני לא רוצה להיות אורח שלכם לא יבואו. זה לא רק תחת שלטון, זה תחת חסותנו, ת'פאדלו, תחת שלטוננו, תחת ריבונותנו. הרבה לא יבואו כדי לא לתת לנו את התענוג של לארח אותם, וזה בסדר. יש מדינות שמתייחסות לאסלאם בצורה הרבה יותר גרועה מאיתנו, למשל ביוון אסור לבנות מסגדים".

לדבריו, "איפה שהתירו עלייה או הגירה לא מבוקרת של מוסלמים זה מגיע עם מסגדים, זה שאירופה מתאבדת לא אומר שאנחנו מתאבדים גם כן. זה שיגידו מה שיגידו לא צריך לשנות את המדיניות שלנו. במחילת כבודם של כל מיני אנשים בעולם, שידאגו לעצמם לפני שהם דואגים לנו. צריך לומר את זה בלי להתבייש. יותר מזה, להזכיר להם באותו משפט שאל-אקצא על פי מקורות אסלאמיים בכלל נמצא על יד מכה. כל הסיפור של אל אקצא בירושלים זה סיפור פוליטי".

איתמר בן גביר בהר הבית (צילום :מנהלת הר הבית)

ד"ר קידר ציין כי "בשבועות הראשונים של המלחמה, באוקטובר נובמבר, הר הבית היה סגור לגמרי. האמת, אין בשום ספר הלכה אסלאמי חובה לבוא לאל אקצא ברמדאן, כמו שאין בשום ספר הלכה אסלאמי חובה להשתמש ברמקול כדי לקרוא לתפילה. זאת אומרת, יש כל מיני חידושים לא הלכתיים אבל שנכנסו למסורת, ואם אתה תגיד להם אז יגידו שאתה נגד האסלאם. לצערי הדוברים הרשמיים של מדינת ישראל לא יודעים איך לדבר, לא יודעים מה לומר".

לסיום התייחס  לגזרה הצפונית ואמר: "זה מה שקורה כשההרתעה שלך נגמרת בגלל כל מיני מכתבי טייסים ולוחמים. ההרתעה נגמרה, ושלא נדבר על הסכם הגבול הימי שגרם לחיסול ההרתעה מול חיזבאללה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm