בפריז בירת צרפת החלה היום (שישי) הפסגה שתעסוק בניסיון לקדם עסקה חדשה לשחרור החטופים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה. בראש המשלחת הישראלית עומד ראש המוסד דדי ברנע, כשפסגה לוקחים חלק גם ראש ה-CIA ויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר, מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כמאל.

הלחץ עובד? חמאס הסכים להוריד את דרישותיו בעסקת החטופים | דיווח
עסקת החטופים תצא לפועל? "מבחינת החמאס הם לא קלפי מיקוח, הם ביטוח חיים"

רשת חדשות ABC האמריקנית ציטטה גורם ישראלי שאמר שראשי המשא ומתן האמריקאים מפעילים לחץ על ישראל להגיע להסכם לפני חודש הרמדאן. "יהיה קשה להתקדם במשא ומתן במהלך הרמדאן, מכיוון בוושינגטון צופים שפעולות חמאס ייפסקו ברובן בתחילת החודש, מה שיסבך את המגעים העקיפים עם הארגון אפילו יותר ממה שהיה המקרה כרגע", טענו. 

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה גורמים פלסטינים המעורים בפרטי המשא ומתן שטענו כי חמאס לא שינה עמדתו במאמץ החדש להגיע לעסקה. במקביל, גורם בארגון הטרור הבהיר כי ארגונו לא הגיש שום הצעה חדשה. נציג חמאס בלבנון, אוסמה חמדאן, אמר במסיבת עיתונאים כי "ישראל עדיין נוקטת בעמדה חסרת פשרה בנוגע לדרישות. נתניהו מתמהמה, מתחמק כשמטרתו לשבש הגעה להסדר".

קריאה לשחרור החטופים (צילום: AHMAD GHARABLI/AFP via Getty Images)
קריאה לשחרור החטופים (צילום: AHMAD GHARABLI/AFP via Getty Images)

חמדאן שלח אצבע מאשימה לישראל וטען כי "נתניהו הוא זה שמשבש את התהליכים בהגעה לעסקה בין הצדדים. אנו רואים בחיוב את הצעות המתווכחים, אך דורשים את עצירת התוקנות הישראלית והסרת המצור על הרצועה". מקורות בארגון הטרור שצוטטו בכלי התקשורת הערביים, מסרו כי הם לא שוללים פריצת דרך במהלך המשא ומתן הנוכחי, אך עומדים על הדרישה שישראל תשחרר אסירים בעלי עונשי מאסר ממושכים, ונסיגה של ישראל מהרצועה. על פי הדיווח, ישראל הסכימה להוריד את המחסומים שחילקו את הרצועה לשתיים.

העיתון "א-שארק אל-אווסט" דיווח מפי חמאס, כי ארגון הטרור "הפגין גמישות בשיחות עם המדינות המתווכחות". על פי הדיווח, חמאס ויתר על הדרישה לשחרר 1,500 אסירים בתמורה ל-40 חטופים ישראלים בשלב הראשון ומשך הפסקת האש. 

עם זאת, גורם אחר אמר לסוכנות הידיעות כי" ישנם סימנים של אופטימיות לגבי היכולת להתקדם לקראת תחילתו של משא ומתן רציני. "ייתכן שתתרחש פריצת דרך במהלך השבוע הבא במשא ומתן. גורמים מצריים העבירו לנו את נכונותה של ישראל לאפשר לעקורים לחזור לבתיהם בצפון רצועת עזה. אנחנו עדיין דורשים לשחרר מנהיגים ואסירים כבדים עם עונשי מאסר גבוהים".

גורם נוסף טען בשיחה עם העיתון הסעודי "א-שרק" כי "חמאס גילה גמישות גם לגבי מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו בשלב הראשון, כך שוויתר על דרישתו לשחרר 1,500 אסירים תמורת כ-40 חטופים. מספר האסירים נתון למשא ומתן". הגורם ציין כי חמאס הביעה נכונות לגלות גמישות בכל הנוגע לדחיית המשא ומתן על נסיגת הכוחות הישראליים מצפון וממזרח רצועת עזה, כמו גם מחאן יונס בדרום. מקורות מצריים מיודעים הוסיפו: "המשא ומתן עם חמאס היה צעד להתקדמות חיובית בעמדותיו".

המקורות ציינו כי הדיונים בקהיר התמקדו בהגעה ל"פשרה" בנוגע לשלב הראשון של הסכם המסגרת המוצע, וציינו כי הצד המצרי השיג התקדמות מסוימת בדיונים עם תנועת חמאס, וכי הוא ממתין להצגת הפרטים לצד הישראלי כדי לנסות להביא להתקדמות דומה.

הבית הלבן ומדינות ערביות הגבירו את המאמצים להגיע לעסקה לשחרור החטופים המוחזקים על ידי חמאס, כשברקע וושינגטון הזהירה את ישראל כי המלחמה נמצאת על סף הסלמה, כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".  בתוך כך, שליח הבית הלבן למזרח התיכו ברט מקגורק הודיע לגורמים ישראלים שיש התקדמות במשא ומתן בין חמאס לבין המתווכים הקטארים והמצריים, כך דווח באתר אקסיוס. על פי הדיווח, מקגורק טען כי חמאס מוכן לגלות גמישות.

עוד דווח כי ע"פ גורמים מצריים, חמאס הביע נכונות להוריד את דרישותיו לגבי מספר האסירים הפלסטינים שהוא רוצה שיוחלפו בעסקת החטופים ל-3,000. במקביל, בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק אמר כי "ייתכן שתהיה התקדמות במשא ומתן לחילופי עצירים בקרוב". בעבר דרש הארגון שחרור של כל הנשים והילדים הכלואים ביחד עם אסירים הנידונים למאסרי עולם. הארגון עדיין דורש שחרור של אלו המרצים עונשי מאסר ארוכים בפרשות הקשורות לטרור, אמרו הגורמים.