המשלחת הישראלית שכללה את ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, האלוף ניצן אלון ותת אלוף אורן סתר, חזרה לישראל לפנות בוקר, אחרי יום של משא ומתן מתיש ואינטנסיבי, כאשר בסיומו סוכם על מתווה חדש לעסקה לשחרור חטופים.

הדו״ח הגנוז של 8200 - גילויים חדשים: מכתב המפקד לפני הטבח נחשף | בן כספית
חשיפה: הדו״ח הגנוז של 8200 על המחדלים שהובילו לטבח בדרום | בן כספית

מסתמן, כי העקרונות שסוכמו בנוגע לעסקה כוללים שחרור של כ-40 חטופים. במסגרת העסקה צפויים להשתחרר ילדים, נשים כולל חיילות, כמו גם מבוגרים וחולים. היא צפויה להוביל להפוגה בת שישה שבועות. כמו כן, תתקיים פרישת כוחות מחודשת ברצועה ויתאפשר מעבר של נשים וילדים לאזור הצפוני שלה. 

נציגי ישראל קיימו מגעים על כל המתווכות השותפות למאמץ: נציגי ארה"ב, קטאר ומצרים, זמן קצר אחרי שמשלחת חמאס מסרה למתווכות את תשובותיה באשר לפרטי העסקה המתגבשת והדרישות העיקריות של ארגון הטרור. אחרי שהמשלחת הישראלית שבה ארצה, גורם מדיני בכיר מסר כי "עדיין רחוקים מעסקה אבל החמאס ירד מחלק מדרישותיו בעקבות הקשחת העמדות של ראש הממשלה נתניהו".

ובכן, מספר גורמים המעורים במגעים טוענים שני כי נרשמה התקדמות במגעים והתקווה היא כי אם קצב ההתקדמות יישמר גם בהמשך, ניתן יהיה לסכם את פרטי העסקה, לאדרה ואף להוציא לפועל לפני תקופת הרמדאן. על פי הגורמים המעורים בשיחות, בפריז סוכם על עסקה הומניטרית, כלומר - חלקית, ללא חיילים וללא גברים בגיל שירות צבאי.

רונן בר (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
רונן בר (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת, מפי גורם בחמאס, כי "התוכנית החדשה" שמתגבשת כעת במגעים כוללת הפוגה בלחימה למשך שישה שבועות - שבמהלכה ישוחררו בין 35 ל-40 חטופים, בתמורה ל-200 עד 300 אסירים פלסטינים. דיווח דומה פורסם היום גם בערוץ "אל-חדת'" הסעודי.

היבט נוסף שלגביו ישראל הביעה נכונות להתגמש זה הנושא של אורך ההפוגה בלחימה. בפריז דיברו על שישה שבועות של הפוגה, כאשר במהלכה העסקה תצא לפועל. כמו כן, ישראל  תסכים להגדרה משמעותית של סיוע הומניטרי, כולל ההסכמה לשקול מתווה לחזרת תושבי צפון הרצועה לבתיהם. לצד זאת, ישראל מתעקשת שלא תתחייב על סיום המלחמה וכי כוחות צה"ל לא ייסוגו משטחי עזה, כפי שחמאס דרש עד לאחרונה.

כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

בתוך כך, במשרד החוץ הגיבו בחריפות לדיווחים אודות אמברגו הנשק המתוכנן נגד ישראל. דובר משרד החוץ מסר כי "ישראל מתגוננת מול מחבלי החמאס, ארגון טרור רצחני הקורא להשמדתה, אשר טבחו, רצחו והוציאו להורג בשבעה באוקטובר למעלה מ-1,200 איש, ביצעו פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות ופשעי מין וחטפו למעלה מ-240 גברים, נשים, ילדים, תינוקות וזקנים. 134 מהם עדיין נמצאים בשבי ארגון הטרור".

‏גם מול פשעי המלחמה והפשעים נגד האנושות של מחבלי החמאס, ישראל פועלת ותמשיך לפעול בהתאם לחוק הבינ״ל", הוסיף, "‏הקריאות לאמברגו נשק על ישראל הן קריאת תמיכה בארגון הטרור חמאס והקריאות להפסקת שיתוף המודיעין הן קריאות למנוע חזרת החטופים לביתם.  
‏הדיווחים המיוחדים של המועצה לזכויות אדם הוכיחו את האובססיה האנטי ישראלית שלהם והעמדה המוטה שלהם עוד לפני טבח השבעה באוקטובר. מאז הטבח, עמדתם המוטה, אשר באה לידי ביטוי בהתעלמות מפשעי החמאס ולגיטימציה לטרור, רק הקצינה".

‏שר החוץ ישראל כ״ץ: ״הדיווחים של המועצה לזכויות אדם של האו״ם פרסמו דו״ח שקורא להטיל אמברגו נשק על ישראל. מאז טבח ה-7 באוקטובר האו"ם משתף פעולה עם מחבלי החמאס ומנסה לפגוע בזכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה ועל אזרחיה. ההתעלמות מפשעי המלחמה, פשעי המין והפשעים נגד האנושות של מחבלי החמאס היא כתם שלא יימחה על ארגון האו"ם ועל מזכ"ל האו"ם באופן אישי״.