הכתב והפרשן ברק רביד פרסם אתמול ב"וואלה!" את מתווה עסקת שחרור החטופים שגובש בפריז. המתווה כולל את שחרורם של כמה מאות אסירים פלסטינים בתמורה לשחרורם של 40-35 חטופים ישראלים. רביד שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דודוב ואודי סגל ב-103FM, ועדכן בפרטים.

לקראת מערכת הבחירות השבוע: האם תלכו לקלפיות? זה מה שעניתם
משבר שצובר תאוצה: נתניהו הפקיר את יחסי הבית הלבן לידי בן גביר | שלמה שמיר

"אני חושב שהמתווה שהאמריקאים הציגו בפסגה בפריז ביום שישי די דומה למתווה הקודם עם כמה שינויים קטנים, אבל משמעותיים", אמר בפתח השיחה. "אני חושב שהשינוי המשמעותי ביותר הוא שאם עד היום שמענו את ראש הממשלה נתניהו אומר שהמפתח לשחרור החטופים ולשחרור האסירים הפלסטינים תמורתם יהיה של שלושה אסירים פלסטינים על כל חטוף ישראלי, המפתח הזה כבר לא רלוונטי. אנחנו עוברים למפתח שיהיה הרבה יותר קרוב ל-1 ל-10, שזה פי 3 מהעסקה הקודמת, ולא רק הכמות פה תשתנה אלא גם כנראה 'האיכות', כלומר, בעסקה הזאת, אם היא תצא לפועל, ישוחררו מחבלים פלסטינים שרצחו ישראלים, שיש להם דם על הידיים, דבר שלא היה בעסקה הקודמת".

רביד המשיך: "אני חושב שזה אולי השינוי המשמעותי ביותר - הנכונות של ישראל, במידה והיא תקבל את המתווה הזה, מה שלהערכתי יקרה, לשחרר יותר מחבלים ומחבלים יותר כבדים. הדבר השני שהוא משמעותי שלא היה במתווה הקודם זו נכונות ישראלית להתחיל כבר בשלב הראשון של העסקה בחזרה של תושבים פלסטינים לצפון רצועת עזה, אם הקבינט באמת יאשר היום בלילה את המתווה הזה ונראה לי שלשם זה הולך". 

"גם האמריקאים, גם הקטארים וגם המצרים וכנראה גם בישראל ואולי אפילו גם בחמאס מבינים שאי אפשר עכשיו לעשות עסקה גדולה אז ידברו על עסקה בשלבים וכמובן ינסו גם לעבור משלב א' לשלב ב', במידה ושלב א' יסוכם, אבל אני חושב שכולם אומרים, 'בואו ניקח את מה שאפשר', שזו כנראה עסקה לשחרור של משהו כמו 40-35 חטופים, הפוגה של משהו כמו שישה שבועות. אני מניח שבמידה וזה יקרה, יגיעו לסוף ששת השבועות, ינסו להגיע להארכה, אני לא רואה את הדבר הזה קורה. הולכים כאן כנראה על משהו שיהיה יותר מצומצם מהרעיון המקורי", הוסיף.

ארה"ב מבקשת מישראל לא לתקוף את כוחות משטרת חמאס שמאבטחים את משאיות הסיוע בעזה. עד כמה זה עקרוני?
"זה עקרוני. מה שבכירים אמריקאים אומרים לי זה שלפי מה שהם רואים, עזה הולכת והופכת למוגדישו והשילוב בין רעב, ייאוש של האוכלוסייה לבין כנופיות חמושות שפשוט משתלטות על השטח, זה מה שקורה עכשיו בעזה. האמריקאים אומרים לישראל, 'אנחנו כבר ארבעה חודשים אומרים לכם, אם אין חמאס, מה בא אחר כך? כי אם אתם לא תחשבו על זה, אתם תמצאו את עצמכם מול שוקת שבורה' וזה בעצם מה שקורה עכשיו, ואז נוצר מצב אבסורדי שבו ארה"ב, שגם רוצה לפרק את חמאס אומרת לישראל - 'כל עוד אין תחליף למשטרה הכחולה של חמאס, מי שמלווה את משאיות האוכל לתוך עזה כדי לחלק אותו לתושבים, אם אין לכם אלטרנטיבה אז תפסיקו לתקוף אותם כי אם תתקפו אותם הם לא ילוו את המשאיות, המשאיות ייבזזו על ידי כנופיות ויהיה רעב בעזה, אם יהיה רעב בעזה, מי שייפגע מזה זו ישראל'".  

הרמטכ״ל הרצי הלוי ברצועת עזה על המשך הלחימה והמאמצים לשחרור החטופים (צילום :דובר צה"ל)

חמאס ירד מהצעות כמו הפסקת המלחמה באופן מוחלט? 
"חמאס עד כה לא באמת הגיב למתווה פריז 2. לא שמענו ממנו עוד שום דבר. כמו שישראל הרי לא תגיד שהיא מסכימה להפסיק את המלחמה, גם חמאס לא יגיד שהוא יורד מהדרישה שלו שהמלחמה תיפסק, אבל שני הצדדים, אני חושב, מבינים שנכנסים לעסקה הזאת, לשלב א', שאולי הוא יהיה גם השלב הראשון והאחרון, אבל זה כנראה המקסימום שאפשר להשיג בשלב הזה כי גם ישראל וגם חמאס, יש להן אינטרס משותף עכשיו וזה, למרות כל ההתבטאויות של שני הצדדים ודברי הרהב וההתלהמות, שני הצדדים לא רוצים למצוא את עצמם במצב שהמלחמה נמשכת ברמדאן והרמדאן זה עוד שבועיים, לכן נוצר אינטרס משותף שבו גם ישראל, גם חמאס וגם המתווכות, מצרים, קטאר וארה"ב, כולם רוצים שברמדאן תהיה הפסקת אש ולכן יכול להיות שזה גם יקרה". 

מה לגבי הביקורת של אנתוני בלינקן על ההכרזה לגבי בניית התנחלויות. 
"מי שהכריז על הבנייה זה שר האוצר שכנראה בתחום ההתנחלויות הוא ראש הממשלה האמיתי במדינת ישראל. אני חושב שהתגובה האמריקאית היא אפילו הייתה יותר מהירה ממה שאני הערכתי למהלך הזה. האמריקאים חיכו שיגיע איזה קולב למה שהם יוכלו להפוך את ההכרזה הזו של פומפאו מממשל טראמפ שההתנחלויות אינן בלתי חוקיות והם מצאו את הקולב הזה, בצלאל סמוטריץ' סיפק להם את זה והנה הם עשו את זה. המהלך הזה של 3,000 יחידות הבנייה, התגובה האמריקאית לא תיגמר רק בהצהרה הזו של בלינקן, אני מניח שיהיו לפחות עוד שני צעדים נוספים שאנחנו נראה כבר בשבוע-שבועיים הקרובים שהאמריקאים הולכים לעשות בנושא התנחלויות, שאולי הם לא היו עושים אם סמוטריץ' לא היה בא ועושה את המהלך הפוליטי הזה עכשיו". 

לקראת יציאת המשלחת הישראלית: קבינט המלחמה יכונס 

בתוך כך, הערב יכונס קבינט המלחמה שידון בהרחבה במגעים לעסקת חטופים חדשה במתווה המתגבש ובהמשך השיחות. הפגישה הבאה של צוותי המו"מ צפויה להתקיים בקטר, כאשר מטעם ישראל תגיע אליה משלחת שהפעם תהיה מורכבת מהנציגים מהדרגים הנמוכים יותר מאלה שלקחו חלק בשיחות בפריז ביום שישי.

נזכיר כי על פי הקווים העקרוניים לעסקה שעליהם סוכם בפסגת פריז, המפתח לשחרור מחבלים תמורת כל חטוף ישראלי ישונה, כאשר לכל קטגוריה של חטופים יהיה מפתח משלה. נזכיר כי בתחילת החודש ראש הממשלה נתניהו טען בפני שרי הממשלה כי "נקודת הייחוס" בעסקה הבאה היא היחס 1:3 בין מחבלים לחטופים , כפי שהיה בעסקה הקודמת. כעת , מסתבר  כי הכיוון הוא - שינוי המפתח הקודם ושחרור מאות מחבלים, כולל עם דם על הידיים.

כמו כן, בפריז דובר על ההסכמה הישראלית להחזרת האוכלוסייה האזרחית לצפון רצועת עזה. גורמים ישראלים אומרים בעניין זה כי "סוגיית החזרה לצפון הרצועה היא לא חד-משמעית, יהיו דברים שיהיו דווקא נוחים לישראל ולתכניותיה, אך גם בסוגיה הזאת יש להעריך כי יהיו פערים". אמש ( מוצאי שבת) בהודעה בשם ראש הממשלה, נתניהו הבהיר כי בתחילת השבוע יכנס את הקבינט לאישור התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח, כולל פינוי האוכלוסייה האזרחית משם. 

גורמים בממשלה אומרים כי נכון לעכשיו טרם הוגש מתווה צה"לי לפינוי האוכלוסייה מאזור רפיח. על פי הגורמים "לצה"ל יש מספר אופציות לפינוי. אם העסקה לשחרור חטופים תבשיל ותצא לפועל בשבועיים הקרובים, הפעולה הצבאית ברפיח תדחה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm