הבחירות לרשויות המקומיות ייערכו השנה ביום שלישי, י"ח באדר א' תשפ"ד, 27 בפברואר 2024. כידוע, הבחירות נערכות בכל חמש שנים ביום שלישי, השלישי לחודש חשוון (באם השנה הרביעית שאחרי הבחירות האחרונות מעוברת - ביום ג' הראשון בחשוון). בעקבות המלחמה ברצועת עזה, הבחירות המוניציפליות נדחו השנה בכארבעה חודשים, וזאת לאחר שהיו אמורות להתקיים ב-31 באוקטובר 2023. במערכת הבחירות, הכוללת 197 עיריות ומועצות מקומיות ו-45 מועצות אזוריות, יוכלו להצביע 7,190,540 אזרחי המדינה. רגע לפני שאתם יוצאים להצביע, קיבצנו עבורכם את התשובות לכל השאלות החשובות. 

לקראת מערכת הבחירות השבוע: האם תלכו לקלפיות? זה מה שעניתם 
בוחרים ליהנות: איפה נוכל לטייל ולבלות ביום הבחירות?

מתי יפתחו הקלפיות?

ביום הבחירות יהיה מקום הקלפי פתוח להצבעה, ללא הפסקה, החל משבע בבוקר (07:00) ועד עשר בלילה (22:00). אם הגיעה השעה לסגירת מקום הקלפי להצבעה ועדיין ישנם ממתינים בתור הסמוך לכניסה אנשים שהגיעו טרם השעה 22:00, אלו יוכנסו ויורשו להצביע. ביישובים קטנים בהם יש עד 350 בוחרים, הקלפיות יהיו פתוחות החל מהשעה שבע בבוקר (07:00) ועד השעה שמונה בערב (20:00).

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מהו פנקס הבוחרים וכיצד אברר האם אני רשאי/ת להצביע?

פנקס בוחרים הוא רשימה המכילה את שמות בעלי זכות הבחירה לרשויות המקומיות. הרשימה כוללת את​ שם המשפחה, השם הפרטי, שם האב או האם, המען ומספר הזהות במרשם האוכלוסין של בעלי הזכות לבחור ברשות מקומית שביום הבחירות ימלאו להם 17 שנים לפחות. לא ייכלל בפנקס הבוחרים אדם שהיה רשום, הוא ומענו, כתושב של רשות מקומית בה התקיימו בחירות ב-18 החודשים שקדמו ליום הבחירות.

משרד הפנים מפעיל מודיעין בחירות אינטרנטי כדי שתוכלו לדעת היכן אתם מצביעים - לחצו כאן לאיתור הקלפי​. אלו פרטי ההתקשרות: טלפון: 1-800-101975 או 073-2458358. שעות פעילות: ימים א'-ה' בין השעות 8:00-20:00. ביום ו' בין השעות​​ 08:00-13:00. ביום הבחירות המוקד יפעל בין השעות 22:00-6:00.

בחירות מקומיות  (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
בחירות מקומיות (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

לא קיבלתי הודעה לבוחר. איך אדע היכן עליי להצביע?

אם אינך יודע/ת היכן הקלפי בה את/ה אמור/ה להצביע, ניתן לברר זאת באמצעות איתור קלפי (www.gov.il). או מול מוקד הבחירות בטלפונים: 1-800-101-975 או  077-9790060 או 073-2458358. מענה אנושי יינתן בימים  א'-ה' בין השעות  09:00-16:00. יש לציין כי אין הכרח בהגעה לקלפי עם ההודעה לבוחר, מאחר ואין צורך רשמי בהודעה זו לצורך ביצוע ההצבעה בקלפי. ההודעה לבוחר מפרטת את מקום הקלפי שבה הבוחר רשום ואת מספרו הסידורי של הבוחר בקלפי, ובכך מסייעת לחברי ועדת הקלפי באיתור שם המצביע ברשימת הבוחרים בקלפי.

עברתי דירה ואני מעוניין/ת להצביע במקום החדש. איך ניתן לעשות זאת?

המועד בו נגזר פנקס הבוחרים הסופי הוא 14.9.2023. שינויי מען שעודכנו ואושרו בלשכות רשות האוכלוסין וההגירה עד לתאריך זה יכללו בפנקס הבוחרים של הרשות המקומית. 

יש לי קושי גופני שמקשה עליי להגיע לקלפי. מה לעשות?

אדם, שמפאת מצבו הגופני מוגבל בניידות והקלפי שבה הוא רשום אינה מוגדרת כנגישה, רשאי להצביע בכל קלפי שנקבעה כקלפי נגישה מיוחדת ברשות, במעטפה חיצונית. הקלפיות הנגישות יקבעו באתרים אשר נבדקו ונמצאו נגישים לבוחר המוגבל פיזית בניידותו, הן בכלי רכב והן ברגל, לרבות שלטי הכוונה למקום הקלפי. מיקומי הקלפיות הנגישות המיוחדות ברשויות יפורסמו באתר הרשות המקומית ובפורטל הבחירות של משרד הפנים.​ כל רשות מקומית מחויבת שתהיה בה לפחות קלפי אחת שיש בה ואליה סידורי גישה והצבעה לבוחרים עם מוגבלות בניידות. ביישוב שבו מספר הקלפיות שבו עולה על 20 - יהיו לפחות שתי קלפיות נגישות מיוחדות לציבור זה. ברשות מקומית שיש בה יותר מ-10,000 תושבים – יהיה מקום קלפי נגיש אחד לכל שטח שבו עד כ-10,000 תושבים.​ אדם בעל מגבלה פיזית שבגללה אינו מסוגל לבצע בעצמו את הפעולות המעשיות בתא ההצבעה (כגון: עיוור, קטוע ידיים וכיו"ב), רשאי להביא עמו מלווה שיעזור לו בפעולות ההצבעה. ליווי כאמור צריך להיות בהסכמת הבוחר. פרטי המלווה ירשמו ברשימת המלווים בפרוטוקול הרישום של ועדת הקלפי.            

הרשויות במספרים (צילום: Adobe stock)
הרשויות במספרים (צילום: Adobe stock)

כיצד אוכל להזדהות בקלפי?

​כאשר מגיעים לקלפי יש להזדהות בפני מזכיר ועדת הקלפי, באמצעות אחד ממסמכי הזיהוי הבאים:

1. תעודת זהות של הבוחר, רגילה או ביומטרית, הנושאת תמונה של בעל התעודה ושהונפקה על-ידי משרד הפנים (ספח תעודת הזהות בלבד אינו מהווה מסמך זיהוי ואין חובה לבוא עמו). יש לציין בהקשר זה כי אין חובה שתעודת הזהות תהיה בתוקף, אך התמונה צריכה להיות עדכנית.​

2. ​​דרכון בתוקף של הבוחר, הנושא תמונה של בעל הדרכון.

3. ​רישיון נהיגה ישראלי בתוקף, הנושא תמונה של בעל הרישיון ושניתן לפי פקודת התעבורה.

4. ​​תעודה צבאית אישית בתוקף של הבוחר, הכוללת את תמונת בעל התעודה.​

5. תעודת מעבר תקפה הנושאת תמונה של בעל התעודה​​.​

כיצד מתנהל הליך ההצבעה?

מזכיר ועדת הקלפי מוסר לידי כל בוחר שתי מעטפות הצבעה חתומות - האחת בצבע לבן והשנייה בצבע צהוב. לאחר מכן, ייגש הבוחר אל תא ההצבעה, מאחורי פרגוד, כשבידיו שתי המעטפות. אל תוך מעטפת ההצבעה הלבנה הוא יכניס פתק הצבעה לבן – לבחירת רשימה למועצה. אל תוך מעטפת ההצבעה הצהובה, יכניס פתק הצבעה צהוב - לבחירת ראש הרשות. ביישובי מועצות אזוריות בהם מתקיימות בחירות לוועד המקומי - אל תוך מעטפת הצבעה כחולה, יכניס הבוחר פתק הצבעה כחול. עם סיום הכנסת פתקי ההצבעה למעטפות, יש לצאת מתא ההצבעה ולהטיל את המעטפות אל ת​יבת הקלפי, לעיניי ועדת הקלפי.​

בחירות לרשויות המקומיות (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
בחירות לרשויות המקומיות (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

היכן מצביעים חיילים ושוטרים?

חיילים יכולים להצביע בקלפיות הצבאיות בבסיסי צה"ל או בקלפי בה הם רשומים ברשימת הבוחרים ברשות המקומית. הצבעה בקלפי המוצבת בבסיס בנוסף לקלפי ברשות המקומית היא עבירה פלילית. חייל יזדהה באמצעות אמצעי זיהוי כשר, לרבות תעודת צבאית אישית תקפה שהונפקה על ידי צה"ל. ​​מקום הקלפיות ושעות פעילותן ימסרו לחיילים על-ידי המפקדים, בסמוך למועד הבחירות לרשויות המקומיות.​​​​​ שוטרים יצביעו בקלפי בה הם רשומים ברשימת הבוחרים ברשות המקומית. שוטרים שמפאת תפקידם נבצר מהם להגיע לקלפי בה הם רשומים, יוכלו להצביע בקלפיות ייעודיות לבעלי תפקידים בבחירות שמיקומן ושעות פעילותן יפורסמו בפורטל הבחירות.

כיצד מצביע מי שמאושפז בבית חולים?

אדם המאושפז בבית חולים ביום הבחירות, למעט מי שביום הבחירות התקבל לאשפוז במחלקת אשפוז יום, יהיה רשאי להצביע בבחירות לרשויות המקומיות בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים שבו הוא מאושפז, בכפוף להצגת אישור אשפוז שקיבל מאחראי בית החולים.​ שעות הפתיחה בקלפיות בבתי החולים הן החל משמונה בבוקר ( 8:00) ועד השעה שמונה בערב (20:00).​ בקלפי למאושפזים יהיו רשאים להצביע עובדי הצוות הרפואי של בית החולים (אם הנהלת בית החולים החליטה כי קרוב לוודאי שאותו עובד לא יוכל לממש את זכות ההצבעה שלו בדרך אחרת). כמו כן, רשאים להצביע גם שוטרים המוצבים בקלפי למאושפזים לשם שמירת הסדר.​

האם אני זכאי ליום שבתון?

ביום הבחירות יחול יום שבתון בתחומן של הרשויות המקומיות שבהן נערכות הבחירות. השבתון יחול גם על עובדים הרשומים בפנקס בוחרים של הרשויות המקומיות, אף אם מקום עבודתם הוא ברשות מקומית שלא חל בה יום שבתון. שירותי התחבורה ושאר שירותים ציבוריים יפעלו כסדרם. בסבב ​ב' - לא יחול יום שבתון. 

האם צפוי גשם ביום הבחירות?

על פי תחזית השירות המטאורולוגי בבית דגן, ביום שלישי צפויים גשמים מקומיים מצפון הארץ עד לצפון הנגב - וייתכנו סופות רעמים יחידות, זאת לצד ירידה בטמפרטורות. נוכח מזג האוויר הגשום, יש חשש מאחוזי הצבעה נמוכים ביום הבחירות.