לאחר פסגת פריז - נמשכים המאמצים להגיע לעסקה לשחרור החטופים: ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (ראשון) לרשת CBS האמריקנית כי "אנו פועלים לעסקה, אך אני לא יכול לומר אם נשיג אותה. נגיע לעסקה אם חמאס ירד לקרקע המציאות".

ראש הממשלה הודיע שהוא מעריך את המאמצים של המדינות המתווכחות, והדגיש כי "חמאס התחיל עם דרישות משוגעות. מוקדם להגיד אם הם נטשו את הדרישות, אם יביאו דרישות הגיוניות ניתן יהיה להגיע להסכם". כמו כן, נתניהו התייחס לפעולה אפשרית של ישראל ברפיח, המעוז האחרון של חמאס ברצועה, והדגיש: "אחרי שנתחיל פעולה ברפיח המלחמה בעזה תסתיים בתוך כמה שבועות. אבל אי אפשר להשאיר את המעוז האחרון של חמאס בלי לטפל בו. אם נשיג עסקת חטופים הפעולה ברפיח תתעכב מעט אבל אם לא תהיה עסקה, נצא לפעולה ברפיח".

בנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/Jerusalem Post)
בנימין נתניהו (צילום: Marc Israel Sellem/Jerusalem Post)

הפגנה לשחרור החטופים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
הפגנה לשחרור החטופים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

עוד הוסיף ראש הממשלה: "הרמטכ"ל יציג לי היום את התכנית לפעולה ברפיח ואת התכנית לפינוי האוכלוסייה. אין מחלוקת ביני לבין הממשל האמריקני לגבי הצורך בפינוי האוכלוסייה. נפנה אותם לאזור מצפון לרפיח. המצרים יודעים שאין לנו מטרה לדחוף את הפלסטינים למצרים. אנחנו מדברים איתם ומתאמים איתם כל הזמן. הסכם השלום עם מצרים לא בסכנה".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נשא היום דברים בכנס ירושלים ומתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת בשל המתווה המסתמן באשר לעסקת חטופים. "המשא ומתן מנוהל באופן הזוי", אמר. "העסקה הבאה צריכה להיות ביחס טוב יותר עבורנו של חטוף תמורת מחבלים ושל ימי הפוגה על כל חטוף, בוודאי לא ביחס גרוע לאין שיעור. אצביע נגד כל עסקה כזו במתווה כפי שמתפרסם".

המשלחת הישראלית שכללה את ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, האלוף ניצן אלון ותת אלוף אורן סתר, חזרה לישראל אמש, אחרי יום של משא ומתן מתיש ואינטנסיבי, כאשר בסיומו סוכם על מתווה חדש לעסקה לשחרור חטופים. מסתמן, כי העקרונות שסוכמו בנוגע לעסקה כוללים שחרור של כ-40 חטופים. במסגרת העסקה צפויים להשתחרר ילדים, נשים כולל חיילות, כמו גם מבוגרים וחולים. היא צפויה להוביל להפוגה בת שישה שבועות. כמו כן, תתקיים פרישת כוחות מחודשת ברצועה ויתאפשר מעבר של נשים וילדים לאזור הצפוני שלה. 

קבינט המלחמה, נובמבר 23 (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
קבינט המלחמה, נובמבר 23 (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

נציגי ישראל קיימו מגעים על כל המתווכות השותפות למאמץ: נציגי ארה"ב, קטאר ומצרים, זמן קצר אחרי שמשלחת חמאס מסרה למתווכות את תשובותיה באשר לפרטי העסקה המתגבשת והדרישות העיקריות של ארגון הטרור. אחרי שהמשלחת הישראלית שבה ארצה, גורם מדיני בכיר מסר כי "עדיין רחוקים מעסקה אבל החמאס ירד מחלק מדרישותיו בעקבות הקשחת העמדות של ראש הממשלה נתניהו".

ובכן, מספר גורמים המעורים במגעים טוענים שני כי נרשמה התקדמות במגעים והתקווה היא כי אם קצב ההתקדמות יישמר גם בהמשך, ניתן יהיה לסכם את פרטי העסקה, לאדרה ואף להוציא לפועל לפני תקופת הרמדאן. על פי הגורמים המעורים בשיחות, בפריז סוכם על עסקה הומניטרית, כלומר - חלקית, ללא חיילים וללא גברים בגיל שירות צבאי.