ברקע המשך המגעים לעסקה חטופים ועל רקע יציאת המשלחת הישראלית המורכבת מגורמים מקצועיים להמשך המגעים בקטאר, גורמים המעורים בשיח בין הצדדים אמרו היום למעריב כי מאחורי הקלעים ישראל אינה פוסלת הגעה להסדר ארוך טווח.

לקראת הפסגה בקטאר: אלו התנאים והמכשולים בדרך לעסקת חטופים
פעולה ישראלית ברפיח ומתווה פריז: הלחצים על חמאס לעסקה גוברים

"מה שנידון בתקופה האחרונה בשיחות בין ארצות הברית, ישראל והמתווכות זו האפשרות להגיע להסדר כולל, כאשר העסקה ההומניטרית תהיה בפועל השלב הראשון שלו", אמרו הגורמים, "מובן שכעת, כל עוד הניסיון להגיע לעסקה כוללת לא הבשיל, לא מדברים בפומבי יותר מדי על השאיפה הזאת, והשתיקה נובעת בין היתר גם משיקולים פוליטיים, כדי לא להרגיז את הענף הניצי בממשלה".

הגורמים הדגישו כי מדובר בעמדה עקרונית שבה מחזיקים מקבלי ההחלטות בירושלים, ולא במנדט ספציפי שניתן לגורמים המקצועיים שיצאו היום לקטאר. "בינתיים על הפרק עומדת הפוגה זמנית בלבד", הדגישו, "ואם בסוף לא יהיה הסכם כולל, אז ישראל תחדש את האש ותחזור ללחימה. עם זאת יש הבנה בין הצדדים – וזה מה שהמתווכות אומרות לחמאס – שהמגמה היא לנסות להגיע להסדרה כוללת ללא חידוש הלחימה".

עוד לדברי הגורמים: "לעת עתה העניין לא בשל כי חמאס לא נתן את הסכמתו לתנאי שהוא אחד המרכזיים להסדר הכולל – שלא תהיה לחמאס דריסת רגל ברצועה וכי עזה תפורז מנשק. לכן כעת מדברים אך ורק על עסקת הביניים, כאשר ההבנה היא כי חודש וחצי של ההפגונה ינוצל לא רק להסדרת החיים ברצועה, אלא גם  למגעים להסדר הכולל שבו מעוניינים גם ארה"ב, גם ערב הסעודית, וכן גם ישראל".

"השאיפה היא להסדר קבוע שבמסגרתו מנהיגי ומפקדי חמאס יעזבו למדינה אחרת ושאריות הכוחות יתפרקו מהטילים ומשאר כלי הנשק ורצועת עזה תפורז בלי לחדש את הלחימה. אם נגיע להסדר כזה, האפשרות הזאת בהחלט מקובלת על ישראל. הרי המטרה של ישראל היא לא להיכנס לרפיח בשביל להרוג פיזית את ארבעת גדודי חמאס. אם אותם ארבעה גדודים יתפרקו מרצון ואנשיהם יוגלו – הרי שמטרתנו הושגה".

הלילה דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי אודות ההתקדמות השיחות כי עד כה ישראל הסכימה למתווה בסיסי לעסקה שתכלול הפסקת אש של שישה שבועות ושחרור של כ-40 חטופים. עם זאת, מכשול עיקרי נותר תקוע במשא ומתן, וזה ההתעקשות של חמאס על הפסקה מוחלטת של פעולות צה"ל ברצועת עזה בתמורה לשחרור חטוף כלשהו. שני גורמים ישראלים אמרו לעיתון האמריקני כי המטרה הינה להגיע לעסקה לפני תחילת הרמדאן, אשר צפוי להתחיל השנה ב-10 במרץ.