חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן צפוי להתמודד לראשות מפלגת העבודה בפריימריז הקרובים בסוף החודש מאי. בהודעה מטעמו נמסר כי "יש לנו שתי משימות: לפרק את הממשלה הכי מהר שאפשר ולאחד את המחנה. לצערנו מרב מיכאלי כופה פריימריז פנימיים בעבודה ומתנגדת לאיחוד המחנה. ניבחר, נאחד תוך כדי ונקים מסגרת פוליטית חדשה שתאחד את כל המחנה הליברל-דמוקרטי תחת מותג חדש".

על חורבות מרצ והעבודה: יאיר גולן הוא מנהיג שיכול להקים מפלגה חדשה | אדליסט
יאיר גולן חושף: כך השתניתי לאחר אסון ה-7 באוקטובר

ההודעה מגיעה לאחר שח"כ ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי סירבה להצעות לקידום איחוד במפלגות השמאל ועריכת פריימריז משותפים לראשות הגוש. אולם בחודש דצמבר אשתקד הודיעה מיכאלי על פרישה מהחיים הפוליטיים, מה שעלול לסלול את איחוד המפלגות בצד השמאלי של המפה. 

גולן נמנה עם מייסדי מפלגתו של אהוד ברק, ישראל דמוקרטית, ולאחר שמפלגתו הצטרפה לרשימת המחנה הדמוקרטי הוצב גולן במקום השלישי ברשימה זו לקראת הבחירות לכנסת העשרים ושתיים ונבחר לכנסת. בדצמבר 2020 הודיע על התפקדותו למרצ ובשנה שלאחר מכן, נבחר מטעמה לכנסת העשרים וארבע. ביולי 2021 מונה לסגן שרת הכלכלה והתעשייה. 

ב-6 ביולי 2022 הודיע על התמודדותו לראשות מפלגת מרצ, אך הפסיד לזהבה גלאון ומאחר ונבחר במקום הרביעי בבחירות לרשימה ושובץ במקום החמישי. מרצ לא עברה את אחוז החסימה בבחירות אלו, וגולן לא נבחר לכנסת.