ישראל אותתה לאחרונה כי תאפשר שחרור אסירים בכירים המרצים תקופות מאסר ממושכות בתמורה לשחרור חטופים, כך דווח הערב (שני) ב"ניו יורק טיימס" מפי גורמים המעורים בפרטים. 

נתניהו לתקשורת הזרה: "פועלים לעסקה, לא יודע אם נשיג אותה"
פעולה ישראלית ברפיח ומתווה פריז: הלחצים על חמאס לעסקה גוברים

השינוי באסטרטגיית המשא ומתן הישראלית, שלא הוכרז בפומבי, הוא משמעותי מכיוון שהוא עשוי לעזור לשכנע את חמאס לשחרר חיילים ולהסכים לעסקה שתשהה זמנית את הלחימה ברצועת עזה. המאמצים הבינלאומיים להגיע להפוגה נעצרו בגלל סירובה של ישראל לשחרר פלסטינים שהורשעו ברצח ולהתחייב להפסקת אש קבועה.

כעת, מנהלי המשא ומתן הישראלים הסכימו באופן פרטי להצעה של ארה"ב שתגרום לשחרור חמש חיילות ישראליות עבור 15 מחבלים שהורשעו בטרור, כך על פי הדיווח. הרעיון נתפס כבסיס למשא ומתן עם חמאס, שלא הגיב להצעה. ישראל נמנעה בעבר מוויתור כזה, בין השאר משום ששחרור מחבלים, אפילו בתמורה לבני ערובה ישראלים, יגרור ביקורת פנימית חריפה. עם זאת, מרכיבים נוספים של בעסקה המסתמנת הכוללים גם את משך הפסקת האש ודרישת חמאס לנסיגה מוחלטת מעזה - עדיין נמצאים בדיון. 

מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)
מרואן ברגותי (צילום: רויטרס)

ובכל זאת, הרעיון יכול להוסיף מומנטום לשיחות, שכן גורמים רשמיים דוהרים להשלים עסקה לפני תחילת חודש הרמדאן  בעוד כשבועיים. משלחת ישראלית צפויה להגיע לקטאר כבר ביום שני כדי להמשיך במשא ומתן עם מתווכים בינלאומיים. לדברי אחד הבכירים, קציני מודיעין ישראלים מאמינים כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, הפך לגמיש יותר בשבועות האחרונים לעסקה שבאופן תיאורטית תאפשר הפסקת אש זמנית בלבד - בתקווה שהיא תהפוך לקבועה.

בתוך כך, העיתונאי ברק רביד דיווח הערב כי המתווכים הקטארים עדכנו את ישראל בימים האחרונים כי בכירי חמאס "מאוכזבים" מהמתווה לעסקה לשחרור החטופים שהוצג בפריז ביום שישי האחרון והדגישו כי יש פער משמעותי בינו לבין דרישותיהם, כך אמרו בכירים ישראלים. 

נציגי המוסד, השב"כ וצה"ל קיימו היום סבב ראשון של שיחות בדוחא בירת קטאר עם המתווכים המצרים והקטארים על ההיבטים ההומניטאריים של עסקת החטופים. במקביל, הנציגים המצרים והקטארים מקיימים שיחות עם נציגי חמאס שנמצאים גם כן בדוחא בנסיון ללחוץ עליהם להגמיש את דרישותיהם – במיוחד בכל הנוגע לכמות ו"איכות" האסירים שהם דורשים לשחרר עבור כל חטוף. 

"אין מקום להרבה אופטימיות", אמר בכיר ישראלי. "ההתקדמות שישראל השיגה מול המתווכות בפריז לא סגרה את הפערים מול חמאס. קשה לראות בשלב זה איך משיגים הסכם עד הרמדאן".

נזכיר כי כתבת "מעריב" אנה ברסקי חשפה הערב כי גורמים המעורים בשיח בין הצדדים אמרו היום למעריב כי מאחורי הקלעים ישראל אינה פוסלת הגעה להסדר ארוך טווח. "מה שנידון בתקופה האחרונה בשיחות בין ארצות הברית, ישראל והמתווכות זו האפשרות להגיע להסדר כולל, כאשר העסקה ההומניטרית תהיה בפועל השלב הראשון שלו", אמרו הגורמים, "מובן שכעת, כל עוד הניסיון להגיע לעסקה כוללת לא הבשיל, לא מדברים בפומבי יותר מדי על השאיפה הזאת, והשתיקה נובעת בין היתר גם משיקולים פוליטיים, כדי לא להרגיז את הענף הניצי בממשלה".

הגורמים הדגישו כי מדובר בעמדה עקרונית שבה מחזיקים מקבלי ההחלטות בירושלים, ולא במנדט ספציפי שניתן לגורמים המקצועיים שיצאו היום לקטאר. "בינתיים על הפרק עומדת הפוגה זמנית בלבד", הדגישו, "ואם בסוף לא יהיה הסכם כולל, אז ישראל תחדש את האש ותחזור ללחימה. עם זאת יש הבנה בין הצדדים – וזה מה שהמתווכות אומרות לחמאס – שהמגמה היא לנסות להגיע להסדרה כוללת ללא חידוש הלחימה".

הלילה דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי אודות ההתקדמות השיחות כי עד כה ישראל הסכימה למתווה בסיסי לעסקה שתכלול הפסקת אש של שישה שבועות ושחרור של כ-40 חטופים. עם זאת, מכשול עיקרי נותר תקוע במשא ומתן, וזה ההתעקשות של חמאס על הפסקה מוחלטת של פעולות צה"ל ברצועת עזה בתמורה לשחרור חטוף כלשהו. שני גורמים ישראלים אמרו לעיתון האמריקאי כי המטרה הינה להגיע לעסקה לפני תחילת הרמדאן, אשר צפוי להתחיל השנה ב-10 במרץ.