הבחירות לרשויות המקומיות יצאו הבוקר (שלישי) לדרך תחת המלחמה והגבלותיה. שר הפנים, משה ארבל, שוחח עם ענת דוידוב ב-103FM  וסיפר על התנהלות מערכת הבחירות ברשויות השונות.

עוצמה יהודית בדרך להישג עצום? הליברלים בלחץ מאחוזי ההצבעה
יותר ממיליון ורבע כבר הצביעו: ירידה באחוזים בת"א, עלייה במגזר הערבי | עדכונים שוטפים

"לשמחתי הרבה, עד כה, אנחנו במציאות טובה מאוד. ההתנהלות היא מופתית, אפשר לומר. גם ברשויות שהיו בהם אתגרים בעבר של אירועי אלימות אנחנו רואים את זה בעצימות נמוכה. אני ביקרתי בביקור פתע באשכול הקלפיות בכפר קאסם, ואני רוצה לציין באמת את המנהיגות המקומית לשבח – על היכולת לנהל וויכוח, לנהל מחלוקת, ולנהל בחירות. מפלגות מטבען אמורות לפלג ולהביע דעתו שונות, והכל בכבוד הדדי. אני מאוד מאוד שמח על זה. כמובן שישנם מקרי קיצון, אבל הם לא המקרים המאפיינים", אמר בפתח דבריו.

"ישנם אתגרים, ישנן רשויות שצריך לטפל בהן, אבל הן בודדות ומטופלות על ידי שירות הביטחון הכללי. מכאן ועד לייצר מגמה או חלילה וחס צביעת אוכלוסיות המרחק הוא מרחק רב. אנחנו צריכים להיות גאים במדינתנו הדמוקרטית על ההליכים הדמוקרטית שבה. אנחנו צריכים לשמוח על הזכות שיש לנו אפשרות לבחור את הנציגים שלנו. בהזדמנות הזו אני קורא לאזרחי ישראל לממש את הזכות הזו, ולצאת להצביע. הבחירות לרשויות המקומיות לטעמי משפיעות על חיינו לא פחות, ואפילו יותר, מהבחירות לכנסת", הוסיף. 

לדבריו, "אני בשיח ישיר עם שב"כ ועם משטרת ישראל. טוב שהבחירות מתקיימות. יש עמדות לכאן ולכאן ביחס לרשויות מאוד ספציפיות, אבל אחרי דיונים פנימיים שעשינו, חלקם מסווגים, גם בהמלצת היועמ"ש של המשרד היה נכון לקיים את הבחירות. אני שמח שהן מתקיימות, וכמובן שאנחנו נמשיך ונעקוב, נפתח מנגנוני בקרה, ואם חלילה צריך להקים ועדה קוראה אנחנו נדע לעשות את זה".

בהמשך, התייחס לאחוזי ההצבעה הנמוכים עד כה והעריך שזה נובע בעיקר בשל מזג האוויר. "מזג אוויר נוח שגורם לאנשים לצאת לקניונים או אולי לפארקים, או שאולי חלקם מרוצים מהמצב הקיים ולא חושבים שהוא ישתנה, או שהוא ישפיע בכלל. אני רוצה לומר לאזרחי ישראל – יש משמעות גדולה מאוד להצבעה שלכם, ויש יכולת לשנות. אחוזי הצבעה גדולים מעידים על אמון רב. אי אפשר לשכוח שאנחנו בעיצומה של מלחמה. אני מודה גם לזה, ואני לא מתעלם. עשינו הרבה מאוד בכדי לעודד הצבעה, ואנחנו עושים מאמץ".

"התרחיש המלחמתי לא מופרח, ולקחנו אותו מראש כאופציה. למרות זאת אני עדיין קורא לאזרחי ישראל לגלות אזרחות טובה ולקחת חלק בחג הדמוקרטי הזה. אני באמת מוצא זכות וחובה מהבמה החשובה שלך לקרוא לאזרחי ישראל – הקלפיות יהיו פתוחות עד 22:00 וביישובים הקטנים עד 20:00 תנצלו את השעות שנשארו, צאו להצביע", ציין.

משה ארבל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה ארבל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לסיום נשאל למה התוצאות הסופיות יהיו רק ביום שישי, ואמר שהסיבה לכך היא שנפתחה האפשרות להצביע בצה"ל כבר לפני שבוע, ובכדי שיוכלו להתקבל תוצאות אמת חשוב לשמור על דיוק מרבי. דאגנו שהסיבוב השני יהיה בעשירי למרץ, שלא יתנגש עם הרמדאן. אנחנו כמשרד ערוכים גם לזה – לתת את המענה אות השירות. אנחנו צריכים להיות מתוחים עד הקצה בשביל השירות ואנחנו עושים את זה בשמחה רבה. בבחירות הללו יש יותר מעטפות כפולות. פתחנו את האפשרות להצביע בצה"ל לפני כשבוע כבר, בכדי שנוכל לתת דיוק מרבי. אנחנו מעדיפים לספור, לדייק, להצליב. זה מתפרש על יותר ימים, ועד שלא נוודא שאין הצבעות כפולות שיפגעו בתוצאות הבחירות אנחנו מעדיפים להמתין ולתת תוצאות אמת", אמר. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM