ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, אלוף במיל' עמוס גלעד, התראיין היום (שלישי) בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, והתייחס לפרסום שהתחיל בערוץ 14 והפר צנזורה אודות הסימים של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.

גיא פלג על מחדל הסימים של הנוח'בה: "אפילו אני שמעתי על כך"
"חייזר או דמנטי?": נתניהו טען כי לא ידע על התרעת הסים - בן כספית סגר חשבון

"החשיפה הזאת זה כמו עבריינות נגד ביטחון המדינה", אמר בפתח דבריו, "בכדי להוכיח תזה, ככה אני מתרשם, שראש הממשלה היה מקבל דיווחים מוכנים להרוס, לחשוף סודות מדינה ולסכן יכולות מודיעיניות. זו לא עבירה, זה הרבה יותר חמור. עבירה יכולה להיות גנבה ממכולת, פה זו פגיעה בביטחון המדינה. זו לא עבירת צנזורה, זו פגיעה בביטחון המדינה. כל דבר שמקרין על שיטות פעולה שמפתחים בעמל רב, זה לא תפל זה עיקר. התראת מודיעין לא עושים על בסיס דבר אחד. יכול להיות שהעריכו נכון, יכול להיות שהעריכו לא נכון. העובדה היא ששב"כ כינס את היחידה המבצעית, ושחשבו שיהיה אולי פיגוע טרור, והיו התייעצות של הרמטכ"ל".

אנחנו יודעים שתוכנית הפשיטה של חמאס הגיעה במלואה בשנת 2022. אנחנו יודעים על הנגדת ו' שניצחה אותה והודיעה שהם הולכים לעשות את זה. הדבר הזה, הוא יותר גדול מיום כיפור", הוסיף, "נשחתו הרבה מאוד אנשים, והיו זוועות שאני לא רוצה לחזור עליהם. נשרפו יישובים. זו הייתה בעצם התקפה צבאית, לא מתקפת טרור. התקפה צבאית עם כל הסימנים המעידים, וגם היו אימונים גלויים. כשאתה רואה במודיעין שיש לך סימנים מעידים שנוגעים ליכולות איכותיות שאמורות להיות מתורגמות להתקפה אתה חייב להוציא התראה מודיעינית בכל הרמות, זו חובה מודיעינית. זה בעיקר בפתחו של המודיעין הצבאי שהוא נבנה על זה, זו משימתו העליונה".

"כשאני התחלתי במודיעין היינו ישנים על ספר אדום שנקרא סימנים מעידים. יש אינסוף פעולות שאויב חייב לנקוט בכדי לתקוף אותך בהצלחה. הוא גם מתאמן עליהן, הוא גם בונה כוח, הוא גם רוכש יכולות, הוא גם מכשיר מוטיבציה. היחידה שבאמת עשתה את זה זו ו'. היא עשתה הערכת מודיעין מושלמת בדיוק על בסיס יכולות שכנראה נחלשו במודיעין: החרב על הצוואר, מסרים מהקוראן, אימונים. המודיעין אסור שהוא יהיה מושפע, אבל אי אפשר לנתק את הקשר הזה", ציין.

לסיום אמר גלעד: "אסור לוותר על המודיעין הבסיסי קרי סימנים מעידים, זו עבודה מפרכת. אם יש מישהו בכיר שטוען שהוא לא ראה מידע מרכזי כזה זה לא פותר אותו. אי ידיעה לא פותרת פה. זה לא שהיא לא פותרת, אם זה נכון, זה כשל נורא. לכן, צריך באמת ועדת חקירה ממלכתית, במקום כל פעם לזרוק מניפולציות ולסכן יכולות מבצעיות מודיעיניות בעתיד.  

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי 103FM