נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תקף אתמול את ממשלת נתניהו בראיון שהעניק לתוכנית הלייט-נייט של סת' מאיירס, ואמר כי "לישראל הייתה תמיכה נרחבת ביותר מצד רוב מוחלט של המדינות. אם היא תמשיך כך, עם הממשלה השמרנית כל כך שלה – בן גביר ואחרים – הם יאבדו תמיכה משאר העולם. וזה לא האינטרס שלהם". בתגובה לדבריו פרסמה היום (שלישי) לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה לעיתונות וסרטון, בהם השיב לביידן.

הרמדאן יהיה 7 באוקטובר חלק 2? תרחיש האימים שהציג גלנט
נעדרת כבר 48 שעות: התיעוד האחרון של הילדה בת ה-9 בצפת

נתניהו אמר כי "מתחילת המלחמה אני מוביל מערכה מדינית שתכליתה לבלום את הלחצים שנועדו לסיים את המלחמה טרם זמנה, ומנגד גם להשיג תמיכה בישראל. יש לנו הצלחות לא מבוטלות בתחום הזה, משום שהיום מתפרסם בארצות הברית סקר 'הווארד-האריס', שמראה ש-82% מהציבור האמריקאי תומך בישראל. כלומר ארבעה מתוך חמישה אזרחים בארצות הברית תומכים בישראל ולא בחמאס. זה נותן לנו עוד משני כוח להמשיך במערכה עד לניצחון המוחלט".

בנימין נתניהו משיב לג'ו ביידן (צילום :לשכת ראש הממשלה)
ממשיכים להתייצב לצד ישראל
מהסקר עולה כי 67 אחוז מהאמריקאים תומכים בהפסקת אש כוללת במלחמה בעזה רק לאחר החזרת כל החטופים ופירוק שלטון חמאס ו-63 אחוז תומכים בהמשך הפעילות של צה"ל גם בדרום הרצועה.

הסקר החודשי של מכון האריס ושל המרכז למחקרים פוליטיים אמריקאיים באוניברסיטת הרווארד, שנערך בימים שלישי ורביעי בשבוע שעבר בקרב מדגם מייצג של 2,022 מצביעים רשומים, בחן את עמדות הציבור האמריקאי ביחס למלחמה המתמשכת בין ישראל לבין חמאס ברצועת עזה.

82 אחוז מכלל הנשאלים אמרו כי הם תומכים בישראל בעימות הנוכחי, עלייה של שני אחוזים לעומת הסקר הקודם בחודש שעבר. בכל קבוצות הגיל היה רוב לתומכי ישראל, כולל 72 אחוז בקרב בני 18 עד 24, חודשיים אחרי שנרשם שוויון בין ישראל לבין חמאס בקרב קבוצת הגיל הצעירה.

שני שלישים מהנשאלים - 67 אחוז - ציינו כי הם תומכים בהפסקת אש רק אחרי שחרור כל החטופים וסילוק שלטון חמאס, בעוד ש-33 אחוז אמרו כי הם רוצים הפסקת אש ללא תנאים שתשאיר את המצב הקיים. בחתך לפי גילאים, 53 אחוז מבני 18 עד 24 הביעו תמיכה בהפסקת אש ללא תנאים, בעוד כל שאר קבוצות הגיל תמכו באפשרות השנייה.

63 אחוז אמרו שהם תומכים בהרחבת הפעילות הצבאית של ישראל גם לדרום הרצועה, על אף שבמקום יש יותר מ-1.2 מיליון עקורים, כאשר הפעם נרשמה תמיכה בקרב כל קבוצות הגיל, כולל 57 אחוז בקרב בני 18 עד 24. 68 אחוז מהנשאלים גםאמרו כי הם חושבים שישראל מנסה להימנע מפגיעה באזרחים במהלך הלחימה.

רוב מכריע של הנשאלים - 78 אחוז - תמכו באפשרות של סילוק חמאס מהשלטון ברצועת עזה, אולם לא הייתה תמימות דעים בשאלת "היום שאחרי". 34 אחוז אמרו שישראל צריכה לנהל את הרצועה אחרי הפלת חמאס, 39 אחוז הביעו תמיכה בהקמת רשות מנהלת חדשה על ידי מדינות ערב, בעוד ש-28 אחוז בלבד תמכו בניהול של הרשות הפלסטינית.

מנהיגי חמאס (צילום:  Attia Muhammed/Flash90 )
מנהיגי חמאס (צילום: Attia Muhammed/Flash90 )

כאשר חבילת הסיוע הביטחוני של הממשל לישראל עדיין תקועה בבית הנבחרים בשל התנגדות הרפובליקנים, 55 אחוז מהנשאלים אמרו כי הם תומכים באישור החקיקה שתעניק סיוע של 14 מיליארד דולר לישראל וסיוע הומניטרי לרצועת עזה, כאשר לשם השוואה - הציבור חלוק באופן שווה בנוגע לשאלת הסיוע בשווי 60 מיליארד דולר לאוקראינה.

כאשר הוצגו לנשאלים שמות של מדינות, כלי תקשורת, גופים ממלכתיים וקבוצות שונות, זכתה ישראל ל-51 אחוזי תמיכה, יותר מאשר רשת פוקס (50 אחוז), CNN (48 אחוז) או הרשת החברתית X (41 אחוז), בעוד שהרשות הפלסטינית קיבלה 18 אחוז וחמאס עם 11 אחוז. ברשימה מקבילה של שמות אישים פוליטיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל 31 אחוזי תמיכה מול 30 אחוז שהעניקו ציון שלילי, יותר מאשר יו"ר הקונגרס מייק ג'ונסון (29 אחוז), מזכיר המדינה אנתוני בלינקן (24 אחוז) ויו"ר הרשות מחמוד עבאס (12 אחוז).

היום מתקיימת ההצבעה בפריימריז הדמוקרטיים במישיגן, כאשר ההערכות הן כי הקהילה הערבית-אמריקאית הגדולה במדינת המפתח קיים הצבעה מחאה נגד הנשיא ביידן בשל תמיכתו בישראל. עם זאת, רק שישה אחוזים מכלל הנשאלים אמרו כי הם רואים את המלחמה בעזה כסוגיה חשובה עבור המדינה, כאשר שתי הסוגיות הבוערות היו ההגירה (36 אחוז) והאינפלציה (33 אחוז). ברמה האישית, רק אחוז מהנשאלים אמרו שישראל חשובה להם באופן אישי בכל הקשור להצבעה בבחירות, כאשר האינפלציה עמדה בראש עם 42 אחוז, עלייה של ארבעה אחוזים לעומת החודש שעבר.

45 אחוז מהנשאלים העניקו ציון חיובי לביידן, עלייה של שלושה אחוזים לעומת ינואר, כאשר 38 אחוז נתנו לו ציון חיובי על הטיפול במלחמה בעזה. שיעור התמיכה במפלגה הדמוקרטית עומד על 53 אחוז, ירידה של שני אחוזים לעומת ינואר, בעוד שהמפלגה הרפובליקנית עומדת על שוויון 50 בין התומכים והמתנגדים.

בהתמודדות ישירה בין דונלד טראמפ לבין ביידן, 48 אחוז הביעו תמיכה בנשיא לשעבר שצפוי להיות המועמד הרפובליקני בבחירות מול 42 אחוז שהביעו תמיכה בביידן, עלייה של אחוז לעומת ינואר. כאשר הוצגה השאלה עם רוברט קנדי הבן כמועמד שלישי, טראמפ מקבל 44 אחוז, מול 37 אחוז לביידן ו-18 אחוז לקנדי.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

ביידן גם מקבל ציונים שליליים בנוגע ליכולתו להמשיך לכהונה נוספת בשל גילו המתקדם. 59 אחוז אמרו שיש להם ספקות גם ביידן כשיר לכהונה לעומת 41 אחוז שאמרו שהוא כשיר, עלייה של ארבעה אחוזים לעומת ינואר. 67 אחוז אמרו שביידן מראה שהוא מבוגר מדי להיות נשיא מול 33 אחוז שאמרו כי הוא מראה שהוא כשיר.

עם זאת, 67 אחוז מהנשאלים אמרו שהם חושבים שביידן יהיה המועמד הדמוקרטי בבחירות. בשאלה אם ביידן לא יתמודד בסופו של דבר, קמלה האריס עם 17 אחוז נתפסת כמועמדת המועדפת להחליף אותו כמועמדת הדמוקרטית.