בצל סערת חוק הגיוס התייחס אתמול (רביעי) לנושא שר הביטחון יואב גלנט, אשר הבהיר כי משרדו לא יקדם שום חוק גיוס ללא הסכמה רחבה של כל הממשלה והקואליציה. עם זאת, כך קידום החוק עלול להשפיע על הקואליציה, ואלו התרחישים האפשריים.

"ימכור את ביטחון ישראל": ליברמן מגלה מתי נתניהו יוביל לבחירות
"לא סומכים על בן גביר": המידור של קבינט המלחמה, שנתניהו אישר | דיווח

למעשה, לוח הזמנים מתחיל בחודש הבא כאשר בג"ץ אמור באמצע ובסוף מרץ להחליט על עתירות על אי גיוס ועל תשלום לבני ישיבות. לאחר מכן ⁠היועמ"שית אמרה כי החל מאפריל החלטת ממשלה על לא לגייס חרדים תאבד תוקף, וגם יהיה אסור לשלם לבני ישיבות אלא אם תהיה התקדמות מסוימת של הממשלה בחוק הגיוס. ⁠הפיתרון היחיד לפלונטר הזה זה לקדם לאט איזה נוסח חוק ממשלתי שחרדים יהיו בסדר איתו ולא להזדרז איתו כי תהיה בעיית רוב ובעיית ביקורת ציבורית.

גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כמו כן, שר הביטחון יואב ⁠גלנט אמר בהצהרה: לא יקרה חוק אלא אם גנץ יסכים לנוסח החוק. ⁠המשמעות: בסבירות גדולה אחרי פסח אין תשלומי ישיבות, וכן סיכוי גדול יותר להפלת ממשלה עד פסח או מיד בכנס הקיץ.

כאמור, במהלך ההצהרה שר הביטחון קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול למען הבאת מתווה מוסכם על כל חברי הממשלה לגיוס חרדים. למעשה, הצהרת גלנט לגבי גיוס בני הישיבות היא לא חידוש, כבר לפני שבועיים הוא הבהיר לאנשי נתניהו האחראים על מתווה גיוס של החרדים כי מה שלא עובר את גנץ-לא עובר אותו.

יואב גלנט, אריה דרעי  (צילום: נועם מושקוביץ)
יואב גלנט, אריה דרעי (צילום: נועם מושקוביץ)

⁠הפיתרון האפשרי לפלונטר הוא קידום (לא מהיר מדי) של מתווה ממשלתי בסוגיית גיוס חרדים שהמפלגות החרדיות יתנו לו אור ירוק. גם אם מתווה כזה יגובש, ספק אם יהיה לו רוב, לכן לא בדיוק יזדרזו איתו. בא שר הביטחון ומכריז כי החוק היחיד שמקובל עליו זה חוק שמקובל גם על גנץ, בלתי טריקים ובלי תרגילים.