שר הביטחון, יואב גלנט, נשא אמש נאום דרמטי בו קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול למען הבאת מתווה מוסכם על כל חברי הממשלה לגיוס חרדים. הבוקר (חמישי) שוחחו טל שלו וניסים משעל ב-103FM עם הפרשן החרדי ישי כהן (כיכר השבת), שהרחיב על התגובות בקרב מנהיגי החרדים לנאום.

האיום של גלנט: ״לא אגיש חוק גיוס בלי הסכמת כל חלקי הקואליציה״

בפתח דבריו נשאל כהן האם החרדים יתפשרו באיזושהי דרך כדי להציל את הממשלה ואת מעמדם, והשיב: "אני אתחיל מהסוף, לפני שבועיים וחצי בערך השר גולדקנופף עורר סערה שהוא אמר אצלי 'למי רע פה', והוא התכוון בכלל לשרי הממשלה. למי רע בממשלה, לבכירי הקואליציה, שיפרק את הממשלה הזו. כנראה שהוא גם הבוקר הזה צודק, למי רע פה מבין ראשי הקואליציה? לאף אחד, כולם יעדיפו להשאיר את הקואליציה הזו. אבל הגיע שר הביטחון יואב גלנט וטרף את הקלפים. ראשי הסיעות החרדיות מכירים את הטקסטים האלו של גלנט, המסר ברובו עבר כבר לראשי הסיעות בשיחות של ארבע עיניים של גלנט עם ראשי הסיעות. אבל כשהוא הגיע למסיבת העיתונאים, נותן את ההכרזה שלו בנושא לציבור הישראלי כולו - למרות שהם הכירו, ראשי הסיעות החרדיות היו אתמול בהלם, לא פחות".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"בשיחות שקיימתי הם סבורים שזה אירוע שככל הנראה יכול להוביל אותנו בתוך שבועות או חודשים למערכת בחירות והפלת הממשלה. הם אפילו חושדים שמדובר במהלך מתוכנן מתואם להפלת הממשלה. על אחת הפגישות של גלנט עם אחד מראשי המפלגות החרדיות ידעתי מלפני יומיים וחצי, וכששאלתי אותו מה קרה שם בפגישה, אמר לי 'משהו שקשור לחוק הגיוס, מעדיף לא לדבר על זה, לא כי אני לא רוצה שזה יתפרסם אלא כי זה יכול לפגוע בכל האירוע הזה'. העובדה שהם הופתעו כל כך, העובדה שגלנט כינס מסיבת עיתונאים וסיפר את כל מה שקורה, הם טוענים, ואני מצטט, מי שרוצה פתרון או להביא סוג של מתווה מוסכם - צריך לעשות את זה בשקט ולא ברעש ציבורי. מדובר בסוגייה שאין שליטה לפוליטיקאים החרדים, זו סוגייה שבסוף תגיע להכרעת ההנהגה הרוחנית. חלק מהסיעות החרדיות היום בשיחות סגורות מביעים ויביעו חרטה על כך שהם לא הסכימו להגיע לפשרה עם ליברמן עם אותו חוק גיוס שהוא רצה, ואותו דבר עם בני גנץ. הם לא האמינו בשום סרט שהם יגיעו לנקודה בה הם נמצאים היום. לכן, אם תדבר איתם ייתכן שחלקם ירצו להגיע לפשרה, השאלה מה יקרה בהנהגה הרוחנית", המשיך כהן.

לבסוף נשאל כהן האם יש סיכוי שגנץ ואיזנקוט ילכו על המתווה שהציג השר מרגי, והשיב: "כשאתה צולל לפרטים של איזנקוט וגנץ, הם כן מגיעים למתווה שכל צעיר חרדי, באיזשהו שלב, יצטרך ללכת או לצבא או לשירות לאומי אזרחי. אני לא רואה מתווה כזה שיעבור את ההנהגה הרוחנית, כי גם אם היא תסכים שחרדים שלא לומדים יתגייסו, היא לא תוכל להסכים בשום שלב שמי שלומד תורה יוציאו אותו מבית המדרש לצורך שירות אזרחי. לכן אני רואה את זה כן מגיע לאיזשהו פיצוץ. ההערכה בסיעות החרדיות, שהאירוע בסוף יסתיים בבחירות, קואליציה ייתכן ללא החרדים, וגם אם יעבירו חוק זה בסוף יגיע לבג"ץ - שכנראה זה האירוע שהוביל לעצירת התקציבים לישיבות והכוללים לסוג של פשרה".

 סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm