לאחר הצהרת שר הביטחון יואב גלנט, במפלגות החרדיות הוחלט לשמור על "פרופיל נמוך" ולהימנע ממתקפות פומביות עליו. גלנט אמר שלשום כי הוא "קורא לראש הממשלה להוביל מהלך משותף עם כל סיעות הקואליציה, ולהגיע להסכמות הנדרשות בנושא חוק הגיוס. כל חוק גיוס שיהיה מוסכם על כל מפלגות ממשלת החירום - יהיה מקובל עליי, אבל ללא הסכמת כלל חלקי הקואליציה - מערכת הביטחון בראשותי לא תגיש את החוק".

"ראשי הסיעות החרדיות היו בהלם": מאחורי הקלעים של הפצצה שהטיל גלנט

גורמים בסביבת יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ חיזקו את דבריו של גלנט ואמרו: "יש מתווה מסודר שהמחנה הממלכתי הציגה כבר מספר פעמים. לא נתפשר, נתעקש על המתווה שלנו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לסוגיה ואמר: "נקבע יעדים לגיוס לצה"ל ולשירות אזרחי ונקבע גם דרכים למימוש היעדים הללו בלי לפלג את העם". על האפשרות לבחירות אמר: "בחירות כלליות עכשיו פירושן שיתוק המדינה והפסקת הלחימה . זה יהיה ירי קטלני בנגמ"ש שלנו כשאנו כה קרובים לניצחון".

לדברי הגורמים המעורים בהליכי גיבוש מתווה הגיוס של בני הישיבות, "החרדים לא מסכימים ולא יסכימו לאף מתווה שיחייב אותם להתגייס. גיוס חובה זה קו אדום. הם גם לא מוכנים למונחים כמו 'מכסות', כי בעיניהם זאת הגבלה של מספר לומדי התורה. ההנהגה החרדית מוכנה להסכים לקביעת יעדי גיוס וכן לסנקציות כלכליות. העבודה איתם נמשכת והזמן דוחק, חייבים להגיע להסכמות".

גורם בממשלה הגיב על הצהרת גלנט ואמר כי "האולטימטום של גלנט הוא אמירה פוליטית. הוא הרי בונה את עצמו כמועמד לראשות הליכוד, ואמירה שרוב הציבור תומך בה היא צעד פוליטי מכוון, שמוסיף לגלנט נקודות. עם זאת, נתניהו לא צריך את גלנט והצהרותיו כדי לדעת שגיוס חרדים זאת היום הבעיה הגדולה והקשה של הממשלה והקואליציה שבראשותו. חייבים לחוקק חוק, משום ששעון החול מתקתק והזמן אוזל".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קבעה כי מ־1 באפריל החלטת הממשלה בנוגע לאי־גיוסם של חרדים תאבד תוקף, ויהיה אסור להעביר תשלומים לישיבות, אלא אם תהיה התקדמות מסוימת של הממשלה בחוק הגיוס. על כן, אם לא יוסכם על מתווה גיוס והחקיקה לא תקודם, הישיבות לא יקבלו כסף.

גורם פוליטי בכיר מעריך: "החרדים יעדיפו הליכה לבחירות על פני הפתרון המוסכם למתווה גיוס, רק במקרה שגנץ יהיה מסוגל להתחייב להם אחרי הבחירות להעביר חוק גיוס שמתאים להם. הבטחה כזאת מצד גנץ, שמוביל מתווה גיוס ישראלי, תעלה לו בתמיכה ציבורית. החרדים לא צריכים בחירות - הם צריכים חוק גיוס שיעבור".