היזם איל ולדמן הגיע היום לדיון בכנסת, בעקבות הפרסומים על כך כי החלטתו של שר החינוך, יואב קיש, לבטל את הענקת פרס ישראל השנה נובעת מההתנגדות של משפחת נתניהו כי הפרס יוענק לו.

השר קיש ביטל את פרס ישראל בגלל זכייה של בן אדם אחד
קיש תחת ביקורת: "ביטול פרס ישראל מונע משיקולים זרים"

ולדמן, ששכל את בתו במסיבת הנובה, אמר בדיון בדמעות: "זו ארצי מולדתי, ואדמתה ספוגה בדמה של ביתי האהובה, דניאל, ובן הזוג שלה נועם". בנוסף, דרש לחקור את ביטול הפרס: "איש העסקים שלומי פוגל, המקורב לנתניהו עומד מאחורי ביטול זכייתי בפרס ישראל. ראוי שחקירה זו תגיע עד לרה"מ ולמקורבת אליו ביותר".

"⁠אני טוען שהשר לא פעל על דעת עצמו אלא על פי הוראות מגבוה. לפי מה שנמסר לי, מי שבחש בהחלטה לפסול למעשה את מועמדותי הוא אחד, מר שלומי פוגל, איש עסקים ידוע המקורב לראש הממשלה ולרעייתו. לאחר שנודעה כוונת הועדה להמליץ על מועמדותי, הפעיל פוגל לחצים כבדים על מי מחברי הוועדה להמליץ על מועמדת אחרת מהמגזר הנכון ולחזור מהכוונה להמליץ עלי. רק לאחר שהוועדה עמדה בלחצים הכמעט בלתי אפשריים שהופעלו עליה ודבקה בהחלטה להמליץ עלי, לא נותרה לשר החינוך, בעצה עם גורמים נוספים, ברירה אלא לבטל את כלל הפרסים. כאמור, משום שלא היה בידו לפסול רק אותי", הוסיף ולדמן.

מטעמו של שלומי פוגל נמסר בתגובה: "איל וולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס".

בתוך כך, נשיא האקדמיה הלאומית למדעים, פרופ' דוד הראל הודיע בדיון ליזם איל ולדמן שיעניק לו את פסלון פרס ישראל שהוא קיבל עד "לתיקון העיוות".

פרופ' דוד הראל על שר החינוך: "החלטתו אינה רק אומללה היא בזויה ופחדנית ותגובתו עליה אפופה בשקרים; אולי הוא גם יורה לסגור את הספריה כי מי קורא ספרים כשיש מלחמה, אולי יעצור העברת כספים לבתי ספר כי מדוע שילדים ישבו ללמוד כשיש מלחמה?".

אייל וולדמן פורץ בבכי בוועדת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

כזכור, בעקבות החלטת שר החינוך יואב קיש לחלק השנה פרסי ישראל רק על גבורה אזרחית וערבות הדדית ולבטל פרסים בשאר התחומים והסערה הציבורית שנוצרה בעקבות כך בשל הטענה כי מאחוריה עומד שיקול פוליטי. הוועדה בראשות ח"כ איימן עודה דנה כעת בנושא.