ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח הבוקר (שני) כי גורמים מצריים בכירים טענו שהמתווכים מעריכים שיש התקדמות במגעים לעסקה לשחרור חטופים  ושניתן להגיע לעסקה עד תחילת הרמדאן. אתמול דווח כי לאחר שחמאס העביר לישראל תשובה שלא הייתה מקובלת עליה כי לא כללה את רשימת החטופים שנמצאים בחיים ואת היחס שבין מספר ופרופיל המחבלים שישוחררו תמורת כל חטוף - הוחלט שלא לשלוח משלחת ישראלית להמשך השיחות בקהיר. ד"ר מוחמד אלמסרי, מומחה לענייני ביטחון ואסטרטגיה, התראיין לכלי תקשורת במצרים בנוגע לעסקה והפנה אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

החשיפה של אבי התצפיתנית: הפרט הדרמטי שצה"ל הסתיר שלושה ימים לפני הטבח
לקראת רמדאן רותח: השיטה נחשפת - כך חמאס יבעיר את השטח

"ברצוני להזכיר שהיום חל היום ה-149 למלחמה. לפני 10 ימים הייתה אפשרות להגיע להסכמה, אבל נתניהו ביקש להגלות או להרחיק את שאר האסירים שישוחררו, אלו שנידונו למאסרים ארוכים", אמר אלמסרי. "לאחר שבוע קרה טבח תותחים, ועכשיו הוא נכנס לעניין אחר לגמרי והוא מבקש שמות של מי מת ומי חי ברצועת עזה, לכן הוא תמיד מהסס ומחפש תירוצים להכשיל את העסקה, ביודעו כי הוא סירב למסור שמות של האסירים לרצועת עזה, לא שמות לא מספרים ולא מיקומים. הוא גם לא מעוניין לדבר רק על השמות שייתכן שישוחררו, הוא לא מעוניין להגיש שום דבר, ורוצה לקחת את הכל". 

עוד אמר, כי "בנוסף - הוא גם מסרב להחזרת מפונים בגילים שונים, ובכך הוא מפלג בין המשפחות. אי אפשר שמשפחה תחזור לצפון מהדרום ותשאיר חצי מילדיה בדרום.יש את ההנהגה האמריקאית והנציגים שלהם והם באים עם דעה ולכן הלחץ על נתניהו גובר כולל הביקור של גנץ מאחורי הגב שלו, וזאת כתגובה על הלחצים שמפעילה ההנהגה האמריקאית עליו".

עיתונאית מצרית במסר לנתניהו (צילום :רשתות ערביות)

בהמשך נשאל האם חמאס יכול להראות גמישות גם כדי שהעסקה תצא לפועל. על כך השיב: "הם הראו גמישות חסרת תקדים, תחילה הם לא ביקשו הפסקת אש, לא העלו את נושא ההסתייגות ולא ביקשו אלפי אסירים, והיום הם עוסקים בכמה משאיות ייכנסו לרצועת עזה. אם הם יגישו יותר הקלות מאלו העם יתחשבן איתם על כל ההרס, ההרג והפצועים ולא ניתן להביא לזכותם שום דבר. עבור העם הפלסטיני ההישג המינימלי אמור לשחרר חלק מהאסירים הוותיקים שהם 550 בעלי מאסרי עולם. מצד שני, הם לא יגיעו לשלב של שלום פנימי, אפילו במוסקבה לא הושג שום דבר. העם הפלסטיני מתחשבן איתם כפי שמתחשבן עם אחרים, ובכך יש לחץ על חמאס. אני חושב שאפשר להגיע להסדר אם ההנהגה האמריקאית תפעיל יותר לחץ על נתניהו".

תורגם באמצעות ביירון - חברת תרגום וכתיבה