מלחמת חרבות ברזל: האלוף (מיל') יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש המטה לביטחון לאומי שוחח היום (שלישי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103fm והביע את דעתו על המלחמה המתמשכת ברצועת עזה והמתיחות הגוברת מול חיזבאללה בצפון.

תאריך יעד לסיום המלחמה? המסר של ישראל לארצות הברית
"ערוכים לתרחישים משמעותיים": מה יקרה כשהחשמל ייפול בכל הארץ?

בפתח הראיון אמר: "אסור להתייאש מהמו"מ גם אם יש 7 אחוזי סיכויי הצלחה, מאחר ומדובר בחטופים, צריך לנצל כל שביב תקווה בשביל לנהל את המו"מ. אסור לצאת ולהפסיק אותו אלא אם כן זה ביטחון של 110 אחוזים שזה נגמר. לפני שדנים ברפיח צריך לדון איך מנסים להחיות את המו"מ. אנחנו לא צריכים להיכנע בכל מחיר, אבל בתוך המחירים שאנחנו יכולים לשלם צריך לנסות בכל אפשרות".

"אנחנו אמרנו שכל עוד מתנהל המו"מ אנחנו לא ניגע ברפיח", המשיך. "זאת הייתה הבקשה האמריקנית במידה מסוימת כי הם רוצים ללכת להפסקת אש ארוכה, של 45 יום, ולנסות במהלכה להשיג גם הישגים מדיניים. אני חושב שהתוכנית הזו לא קשורה למציאות של חיינו, אבל אם האמריקנים מבקשים אני חושב שצריך להיענות לבקשה".

"אני חושב שפה ברור שאי אפשר לגמור את הדבר הזה בלי לפרק את כל היכולת הצבאית של החמאס, אין אפשרות לעצור. אנחנו חייבים להשלים שם את המלאכה, אי אפשר לעזוב אותה רק כי זה רק רפיח. תזכרו שרפיח מיד גורר את השאלה מה עושים בציר פילדלפי וגם זה לא דבר בלתי מורכב", הוסיף.

אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הלוחמים במחסני אמצעי הלחימה בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
אמצעי הלחימה שאותרו על ידי הלוחמים במחסני אמצעי הלחימה בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

בנוגע למערכה בצפון אמר: "צריך להבין שמלחמה נגד חיזבאללה היא מורכבת וקשה פי עשרה מאשר בעזה. היא מביאה פגיעות גדולות מאוד, גם בגלל הכמות הגדולה שיש להם והאיכות ששונה, בנקודות מסוימות הרבה יותר טובה ממה שהיה לחמאס. לא מדובר פה על עוד ורסיה של עזה, אלא על מלחמה הרבה יותר קשה. צריך לקחת ברצינות ולא לקחת החלטה רק כי יש קולות בציבור או משהו דומה".

"80 אלף תושבים שלא משנה מה רמת האלימות של חיזבאללה, היא עדיין לא מאפשרת את חזרתם לבתים", המשיך. "אז זה נכון שהרגנו יותר מ־220 אנשי חיזבאללה בלי שחיזבאללה זז מטר מהגבול. זה לא משנה לנו, כי מה שחשוב לנו זה לא מספר ההרוגים של חיזבאללה, מה שאכפת לנו שיש לנו 80 אלף תושבים שלא חזרו לביתם, והעובדה שגם בצד השני של הגבול יש מספר תושבים דומה".

ינק של מפקד פלוגת לוחמים ביחידה ללוחמה בטרור, סרן ר' במחסן אמל"ח נוסף שאותר בלב שכונה אזרחית (צילום :דובר צה"ל)

"מה שאני חושב אומר השר גלנט, הוא שאם האש תימשך לא תהיה לנו ברירה ועל מנת להחזיר את התושבים שלנו אנחנו נצטרך לצאת למלחמה שבה המשימה תהיה לכלות את כוחו של חיזבאללה, כי אחרת לא נוכל להחזיר את התושבים שלנו", הוסיף.

על ביקורו של גנץ בארה"ב אמר: "כשהגעתי להיות ראש המל"ל גיליתי שבכירים ישראלים נפגשים בבית הלבן בלי שהשגריר בכלל יודע. אכן ההוראות הראשונות שנתתי ביחס לזה, אמרתי שלא יהיה ביקור בבית הלבן בלי שהשגריר נמצא כדי שזה לא יראה כמו שכונה. ש קשר מאוד טוב, בין הבית הלבן לבין גורמים בממשלת ישראל. בסה"כ למדינת ישראל יש דרכים לא מעטות לתקשר מול הממשל האמריקני. אני לא חושב שזאת הייתה הבעיה או העילה במקרה הזה".

בסוף הראיון אמר: "יש בדעת הקהל הישראלית מחשבה שיש בצפון רצועת עזה חזרה של מחבלים ואזרחים, בדקתי - לא היה ולא נברא. מחבלים לא חוזרים וכל מי שמזוהה כמחבל מחוסל. לכן כל השמועות על זה שעקב יציאת צה"ל צפון הרצועה משנה את אופייה והמחבלים חוזרים, היא פשוט לא נכונה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm