נשיא ארגנטינה חאבייר מיילי קיים את שהבטיח במהלך קמפיין הבחירות האחרון, כשערך את ביקורו המדיני הראשון בישראל. למיילי שפתח את ביקורו כאן בכותל המערבי נוצר במהלך השנים קשר מיוחד עם היהדות, שמתבטא במידה רבה בתמיכתו הבלתי מסויגת בישראל, גם בימי המלחמה הנוכחית. בריאיון ל"ג'רוזלם פוסט", מספר מקורבו של הנשיא, הרב שמעון אקסל וואניש, כיצד הכל החל. 

נשיא ארגנטינה נחת בישראל; אבל הברכה של ישראל כ"ץ גנבה את ההצגה
תומך ישראל מובהק: בארץ מברכים על מינויו של מיליי לנשיאות ארגנטינה

מסתבר כי הנשיא הארגנטינאי ראה במהלך ילדותו את הסרט "עשרת הדיברות", וקיבל השראה מדמותו של משה, כך על פי הרב וואניש. הוא הוסיף כי ההתעניינות של מיילי ברוחניות נמשכה במהלך בגרותו. 

פגישתם הראשונה של השניים בשנת 2022, תוכננה להיערך במשך 15 דקות. עם זאת, לאחר שהחלו לשוחח על "עניינים שמימיים", השיחה התארכה הרבה מעבר למצופה ונמשכה כשעתיים. הרב אף סיפר כי במהלך ביקור שערכו השניים במתנ"ס יהודי בארגנטינה, הם נתקלו בטלוויזיה ובה שידור ישיר מרחבת הכותל המערבי. לאחר שמיילי שיתף כי לעולם לא ביקר במקום, השניים הבטיחו אחד לשני כי יבקרו בכותל המערבי ביחד. 

במהלך השנים, מיילי החל להגיע באופן קבוע לארוחות שישי אצל הרב ולמד מדי שבת את פרשת השבוע. הנשיא הארגנטינאי הביע עניין בפרשות השבוע שאליהן נחשף, ואף ניהל שיחות רבות עם וואניש בנוגע לתוכן שהופיע בהן. לדבריו של הרב, מה שהרשים את מיילי במיוחד ביהדות הוא "החיפוש המתמיד אחרי אמת ורוחניות, תוך מסע בלתי פוסק של צמיחה". 

ישראל כ''ץ עם הנשיא הארגנטינאי חאבייר מיילי (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
ישראל כ''ץ עם הנשיא הארגנטינאי חאבייר מיילי (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)

"בכל דקה בנסיעה בישראל ידענו שאנחנו שולחים מסר לעולם. הנסיעה הזאת מייצגת משהו שהוא גדול הרבה יותר מאיתנו", ציין הרב והוסיף: "אחד מהמסרים העיקריים של הנסיעה הזו היו כי לעומת פוליטיקאים אחרים, הנשיא מיילי מקיים את הבטחותיו, לאחר שהבטיח שאת ביקורו הראשון כנשיא יקיים בישראל". 

כמו כן, הרב וואניש הזכיר את הרגעים שבם בכה מיילי כשהגיע לראשונה לכותל המערבי: "הפגנת הרגשות של מיילי הוכיחה כי הוא אנושי. אנחנו רוצים להראות שכל אחד יכול לקיים צמיחה רוחנית ולהיות בעל רגשות".