הסיבוב הראשון בבחירות המקומיות בקריית גת, השאיר את הזירה לסיבוב שני בין שני אנשי ליכוד, כפיר סוויסה וראש העיר המכהן מאז 2003- אבירם דהרי. בסיבוב הראשון, התוצאות של השניים היו צמודות, כל אחד מהם קיבל קצת מעל 33% מהקולות, כמה אלפי קולות שמקורם בקלפיות חרדיות, הגיעו לסוויסה.

סוויסה מזוהה עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, תושב העיר ושימש בעבר כמנכ"ל משרדו וגם כדובר שלו. לדהרי, זיקה לשרת התחבורה מירי רגב, שגם לה שורשים בעיר, הוא מייצג את מפלגת הליכוד. המתמודד שהגיע למקום השלישי הוא יקיר שינדלר. לקראת סיבוב הבחירות השני שצפוי ביום ראשון הבא, 10 במרץ 2024, צצו בהפתעה שני תומכים לא צפויים למועמד סוויסה והכו את העיר בתדהמה. 

הראשון הוא איתמר טרובק מראשי המטה לשעבר של מועמד מספר 3- שינדלר. ראש המטה ביצע פניית פרסה בתחילת השבוע והסביר: "אחת הסיבות המרכזיות שהובילו להחלטתי לתמוך בכפיר סוויסה בסיבוב השני, הייתה התחייבות המפורשת שלו לשמור על הסטאטוס קוו בעיר". אמירה כזו של טרובק על סוויסה, שמטה את הלסתות לחלק מהתושבים, שטוענים ששמעו ממנו דברים אחרים קודם לכן, אמירות כמו "שכפיר מכר את העיר לחרדים, לחסידי גור". 

טרובק הוסיף וחשף בפני התושבים, כי הוכן מראש קמפיין שכוונתו לייחס לסוויסה שת"פ עם החרדים, במטרה להגדיל את החשש אצל החילונים, משינוי צביון העיר. באחת ההתכתשויות עם תומך של דהרי (שהגיב לפוסט של סוויסה) כתב טרובק: "אם אנחנו נפסיד, המפסידים האמיתיים יהיו תושבי קריית גת, שמכרו אותם לחסידות גור ע"י חבורה של עסקנים שחושבים רק על עצמם".

כלפי סוויסה מחד, מופנות טענות שכרת ברית עם החרדים, ש"ס וחסידות גור, אך מנגד הוא זוכה לתמיכה כאמור מטרובק, שלכאורה חרד מהשפעתם של חסידי גור. אך טרובק כאמור אינו התומך המפתיע היחיד שהצטרף לסוויסה לאחרונה. תומך מפתיע אפילו יותר, נחשף השבוע, מדובר בלא אחר מיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

הפגנת חרדים בקריית גת (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
הפגנת חרדים בקריית גת (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

סוויסה זכה בתמיכתו של ליברמן לפני כמה ימים, והפיץ סרטון שלהם יחד בו ליברמן אומר: "אני מבקש מכם לתמוך בכפיר סוויסה כמועמד לראשות עריית קריית גת. אני מכיר את כפיר היטב, אין לי ספק זה האיש הנכון שידאג לסטאטוס קוו בקריית גת, ידאג לפתח את קריית גת עם דגש על מפעלי תרבות, ספורט, חינוך. במיוחד ידאג לכל הצעירים וגם לעולים, שהם חלק בלתי מבוטל מקריית גת". הרמז העבה בנוגע ל"מפעלי תרבות, ספורט" לא בהכרח מכוון לרזומה של סוויסה כמנכ"ל המשרד לתרבות ולספורט. 

עיקר המאבק בקריית-גת הוא הוא בין חרדים לחילוניים ועוסק במחלוקת על צביון העיר. הסוגייה של פתיחת הספורטק העירוני ובריכת ארבע העונות בשבת, הצליחה להלהיט את היצרים. החילוניים רוצים לבחור במועמד שישמור על הסטאטוס קוו, אך כרגע הם יותר ממבולבלים. בתוכנית התרבות והספורט של סוויסה, הוא קורץ לעניין הספורטק, כשמבטיח שדרוג למגרשי הספורט, אך לא רק. הוא מעלה בנוסף רשימה ארוכה יוזמות מעניינות ומבטיחות כמו: הקמת מתחם קולינריה, מתחם בילויים מיוחד לצעירים, קומפלקס קולנוע, מתחם הופעות, קניון גדול, שיפוץ האמפי, עולם הילד, פארק מים וקונסרבטוריון, מועדון פנאי לגיל השלישי ומתחם לספורט אתגרי, אך חשוב לציין שאין בתוכניות האלה שלו שום התייחסות ברורה לגבי פתיחתם או אי פתיחתם בשבת. 

המהלך הזה של ליברמן הצליח להכעיס חלק מאלה שיכולים להיכלל בקהל היעד שלו. "איך רק לפני שנה היית פה ואמרת שתשמור על הצביון העירוני עם הקמת שכונה חילונית? ועכשיו פתאום אתה תומך בחסידות גור? בטוח שלא היית עושה את זה בעיר במרכז שקרובה לעין התקשורת. ישראל ביתנו בקרית גת הסוף". זו תגובתו של זאב וקס, תושב העיר. אולגה סניטקובסקי, תושבת קריית גת גם היא, מגיבה לתמיכה של ליברמן בסוויסה: "תמיד יודעים הפוליטיקאים להטיל הבטחות למגזר שלהם ואז לעשות סיבוב. ליברמן בחר לוותר על הרוסים בפריפריה וחבל מאד שכך". "בסוף החרדים קנו גם את ליברמן. כל הכבוד להם על הנחישות. אנחנו נדע לבוא איתו חשבון בקלפי בבחירות הקרובות" אומרת ילנה סודוקוב.

יש מהתושבים שמעלים השערה, שהמאבק על הצביון יבוא לידי ביטוי דווקא בהקצאת שכונות חדשות (או יחידות דיור בתוכן) לציבור כזה או אחר. לעיר קריית גת יש עתודות שטח לבנייה גדולות ותנופת בנייה עצומה, לא מן הנמנע שיש מי שבוחש בקלחת הזו.

אם נשים בצד את סוויסה שהרושם הוא שפוסח על שתי הסעיפים, נשאלת השאלה, כיצד תומך ליברמן במועמד שזכה לתמיכת החרדים? האם זה סימן לפרגמטיות שלו? או לכך שהוא מחמם מנועים לקראת שת"פ עתידי משמעותי יותר, איתם בכנסת?