בארצות הברית עשויים לנסות ללחוץ על חמאס עוד יותר באמצעות מצרים וקטאר, ומתלבטים אם להורות לממשלה בדוחא לגרש את נציגי חמאס מהמדינה אם לא יצליחו לשכנע את בכירי הארגון ברצועת עזה לשחרר את החטופים. כך דיווח היום (חמישי) הפרשן הוותיק דיוויד איגנשיוס ב"וושינגטון פוסט".

פצצות חכמות והרבה מאוד תחמושת: דיווח - זה משלוח הנשק הענק שארה"ב תעביר לישראל
הוויכוח על ארה"ב כ"שוטר של העולם" - וההשלכות על ישראל
בניגוד להסכמי הסחר: ארה"ב פתחה בחקירת חברה ישראלית

בתוך כך, גורמים רשמיים מתלבטים לגבי הטלת "תנאי" על ישראל באשר לשימוש בנשק אמריקאי, כך מדווח הלילה (חמישי)  לטענתו, עצם העובדה שהם מתלבטים על צעד קיצוני כזה, מראה את הדאגה הגוברת בארה"ב באשר למשבר בעזה, ועל חוסר ההסכמה באשר לתקיפה ברפיח. עם זאת, הוא מדווח - טרם הושגה החלטה.

בינתיים, נראה כי ממשל ביידן מודאג מאסון הומניטרי חדש, וכעת נשקלות דרכים כיצד למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקאי - אם האזור הצפוף סביב לרפיח ייתקף. בדיווח, הוא מזכיר כי מרטין אינדיק, שהיה שגריר ארה"ב בישראל פעמיים, אמר ש"ישראל צריכה להבין שרמת התסכול של ממשל ביידן מהטיפול הלא נכון במצב ההומניטרי ברצועת עזה - הגיע לגבול". באשר לכניסה לרפיח בדרום, שידועה כמעוז של ארגון הטרור חמאס, אמר: "אם ישראל תפתח בתקיפה ברפיח מבלי להגן כראוי על האוכלוסייה האזרחית, הדבר עלול לזרז משבר חסר תקדים ביחסי ארה"ב-ישראל, שיכלול אפילו אספקת נשק".

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

נזכיר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בפברואר כי הכניסה לרפיח "לא אמורה להתקדם ללא תוכנית אמינה וניתנת לביצוע להבטחת שלומם של יותר ממיליון אנשים, שמצאו שם מקלט ותמיכה", כך אמרו בבית הלבן. 

כעת, בממשל ביידן חושבים שתוכנית הכניסה לרפיח "אפויה למחצה", ועלולה להחמיר את המצב הקשה בעזה - וזאת מבלי לסיים את המלחמה. עוד אומרים בממשל האמריקאי, כי "לא רואים תוכנית ברורה" כיצד להגן על יותר ממיליון פלסטינים באזור רפיח ולאורך הגבול המצרי, שהתמקמו שם בעקבות הלחימה בצפון הרצועה.

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

הוא מזכיר כי מצב דומה קרה לפני נסיגת ישראל מסיני, כאשר הנשיא ג'רלד פורד ושר החוץ הנרי קיסינג'ר קראו "להעריך מחדש" את מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל. הם אף הציעו קיצוץ בסיוע הצבאי, בכדי ללחוץ על ישראל להסכים על נסיגה מסיני לאחר 1973. הוא מזכיר כי השניים עמדו איתנים מול ביקורת חריפה שנשמעה בקרב תומכי ישראל, והסיפור הוכרע לאחר מספר חודשים - כשישראל בסופו של דבר עשתה ויתורים.

בנוסף, משווה דיוויד איגנשיוס את המצב בישראל עם המצב באוקראינה, ואומר כי באיסור השימוש בסיוע צבאי אמריקאי לתקיפה ברפיח, הממשל יכול לטעון גם כי הוא "נוקט בצעד דומה", לטענתו והבנתו, עם אוקראינה - ויאסור על שימוש בטילים אמריקאים ארוכי טווח במטרה לפגוע בשטח הרוסי.

אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)
אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)

נזכיר, כי בסוף פברואר ארצות הברית ביקשה מישראל התחייבות לגבי אופן השימוש בנשק אמריקאי בעזה, וקבעה כי על ישראל לחתום עד אמצע חודש מרץ על מכתב ובו היא מתחייבת שלא תשתמש בנשק באופן שיפר את החוק הבינלאומי, ואף תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לעזה - כך דווח בוואלה!.

נזכיר כי בהחלטה של בית הדין הבינלאומי בהאג במשפט של דרום אפריקה נגד ישראל, בית הדין קבע כי יש סיכוי ממשי כי ישראל 'תבצע מעשה של רצח עם', ולכן יש צורך בצעדי ביניים נגד ישראל, על מנת למנוע זאת. בצעדי הביניים מנה בית הדין מספר דברים. הוא דרש מישראל שתחקור ותעניש אנשים שהסיתו. לשמר את הראיות שיש בהן צורך על מנת לברר האם יש ראיות שישראל מבצעת רצח עם.