ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב היום (חמישי) ללחץ האמריקאי שלא לפעול ברפיח ואמר בטקס סיום קצינים קרביים ואמר כי "מי שאומר לא לפעול ברפיח אומר להפסיד במלחמה, וזה לא יקרה". עוד אמר כי "אנחנו במלחמת קיום שבה מדינת ישראל חייבת לנצח, מלחמה שאין צודקת ממנה".

ביידן הביע תסכול מהתנהלות ישראל - וזו התגובה החריפה שקיבל מהקבינט
סגנית נשיא ארה"ב: "להחיל תוכנית הומניטרית לפני כניסה לרפיח"

"אני אומר לעולם: כשאנחנו מנצחים את מרצחי ה-7 באוקטובר, אנחנו מונעים את ה-11 בספטמבר הבא. לכן אתם חייבים לעמוד לצד ישראל ומאחורי צה״ל", הוסיף.

כזכור, מוקדם יותר היום דיווח הפרשן הוותיק דיוויד איגנשיוס ב"וושינגטון פוסט" כי  גורמים רשמיים מתלבטים לגבי הטלת "תנאי" על ישראל באשר לשימוש בנשק אמריקאי.  לטענתו, עצם העובדה שהם מתלבטים על צעד קיצוני כזה, מראה את הדאגה הגוברת בארה"ב באשר למשבר בעזה, ועל חוסר ההסכמה באשר לתקיפה ברפיח. עם זאת, הוא מדווח - טרם הושגה החלטה.

בינתיים, נראה כי ממשל ביידן מודאג מאסון הומניטרי חדש, וכעת נשקלות דרכים כיצד למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקאי - אם האזור הצפוף סביב לרפיח ייתקף. בדיווח, הוא מזכיר כי מרטין אינדיק, שהיה שגריר ארה"ב בישראל פעמיים, אמר ש"ישראל צריכה להבין שרמת התסכול של ממשל ביידן מהטיפול הלא נכון במצב ההומניטרי ברצועת עזה - הגיע לגבול".

הפצצות ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
הפצצות ברפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

באשר לכניסה לרפיח בדרום, שידועה כמעוז של ארגון הטרור חמאס, אמר: "אם ישראל תפתח בתקיפה ברפיח מבלי להגן כראוי על האוכלוסייה האזרחית, הדבר עלול לזרז משבר חסר תקדים ביחסי ארה"ב-ישראל, שיכלול אפילו אספקת נשק". נזכיר כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בפברואר כי הכניסה לרפיח "לא אמורה להתקדם ללא תוכנית אמינה וניתנת לביצוע להבטחת שלומם של יותר ממיליון אנשים, שמצאו שם מקלט ותמיכה", כך אמרו בבית הלבן. 

כעת, בממשל ביידן חושבים שתוכנית הכניסה לרפיח "אפויה למחצה", ועלולה להחמיר את המצב הקשה בעזה - וזאת מבלי לסיים את המלחמה. עוד אומרים בממשל האמריקאי, כי "לא רואים תוכנית ברורה" כיצד להגן על יותר ממיליון פלסטינים באזור רפיח ולאורך הגבול המצרי, שהתמקמו שם בעקבות הלחימה בצפון הרצועה.