השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שלח הערב (שבת) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בטענה כי מתווה הר הבית לעליית מתפללים בחודש הרמדאן אינו בטיחותי, וקרא לכינוס דחוף של הקבינט כדי לדון בו פעם נוספת.

יממה לרמדאן: היערכות למתיחות שיא בהר הבית ובירושלים
לקראת הרמדאן: אלפי שוטרים ייפרסו מדי יום באזור הר הבית

"אבקש להתריע בפניכם כי גם לאחר מאמצים עילאיים של המשטרה, ישנם פערים משמעותיים ביכולת לממש את החלטת ראש הממשלה מבלי לסכן חיי אדם", טען במכתבו.

במכתבו, התייחס בן גביר לדוח שהתפרסם השבוע על אסון המירון, שבו הוטלה אחריות אישית על השר לשעבר אמיר אוחנה "הוועדה קבעה כי השר לביטחון הפנים לא עמד בציפיות בכל הנוגע לגיבוש עמדתו בנושא הגבלת הקהל בהילולה באופן מקצועי ולאחר קיום דיון ייעודי בנושא", כתב. "הגם שהשר דאז ציין בפני הוועדה כי קיבל מהמשטרה תשובות שהניחו את דעתו באשר למענה שיש בידיה כדי להתמודד עם הצפיפות, וכי בשום שלב לא הונפו בפניו דגלים אדומים, קבעה הוועדה כי אין בידיה לקבל טענות אלה, וכי כבר בתחילת הדיון ובמהלכו הונפו בפניו דגלים אדומים בנוגע לסוגית הצפיפות".

לדבריו: "כמובן שאינני נביא ובן נביא ואינני יודע אם בוודאות יתקיים חלילה אירוע רב נפגעים או חירום, אולם מהדיון שערכתי ומהשאלות ששאלתי, לא התרשמתי שיש בידי המשטרה את היכולת להתמודד ולהבטיח את שלומם וביטחונם של כמות המתפללים הצפויה בהר הבית כתוצאה מהחלטת ראש הממשלה. בעניין זה הנני מניף בפניכם דגל אדום בוהק ומבקש לדון מחדש בהחלטה, בוודאי נוכח העדר יכולת של המשטרה להבטיח שהאירוע יעבור בשלום".

סיום חודש הרמדאן בהר הבית, 2022 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
סיום חודש הרמדאן בהר הבית, 2022 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

"לא התרשמתי שיש יכולת להתמודד עם העומס הרב בשערי הר הבית, שיווצר כאשר יגיעו עשרות אלפים למבואות של ההר, בוודאי לא כמות של חמישים או שישים אלף איש. לא התרשמתי שיש מענה של ממש לאירוע בטיחותי שיכול להתרחש בהר ושליטה במה שיתרחש שם. ועוד יותר לא התרשמתי, שיש יכולת להגביל את כמות הנכנסים לאתר כאשר לא מגבילים גיל".

בהמשך שוב העלה את ההשוואה לאסון המירון, ואמר: "בחג הרמדאן הקודם, ובאלה שקדמו לו, לא אירע למזלנו אסון, אולם ועדת מירון כבר קבעה כי "העובדה שההילולה הסתיימה בעבר ללא אבדות בנפש, אינה הופכת אותה לאירוע מוצלח. מעבר לכך, כפי שפירטנו, שבתאי ידע שהאירוע כרוך בסכנת חיים ממשית מדי שנה, ומידע זה כשלעצמו חייב אותו לבחון מחדש את ההנחות שביסוד תכנית המבצע".

השר בן גביר חתם את מכתבו: "לאור כל האמור לעיל, ומפאת הקרבה לתחילת חודש הרמדאן ודחיפות הנושא הכרוך בסכנת חיים ממשית, אבקש לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני בדחיפות על מנת לדון בסוגיית הצפיפות פעם נוספת ובשאלה הביטחונית והביטחותית, זאת לאור העדר מענה מספק לסוגיות אלה".