נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ערך הלילה (בין שבת לראשון) ריאיון לרשת MSNBC האמריקנית ואמר כי "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה נגד חמאס, אבל בעיני, ראש הממשלה בנימין נתניהו יותר פוגע בישראל, משעוזר לה, כשהוא לא פועל להפחתת מקרי המוות של האזרחים בעזה, ואני חושב שזו טעות, לכן אני רוצה לראות הפסקת אש, שבה יהיה שחרור של חטופים בתמורה להפוגה של שישה שבועות".

ביידן התייחס לפעולה אפשר של צה"ל ברפיח, והדגיש כי מדובר ב"קו אדום", אך הוסיף כי לעולם לא ינטוש את ישראל, ולא יפסיק את אספקת הנשק, כולל מיירטים של כיפת ברזל, בצורה שבה ישראל לא תוכן להגן על עצמה. עם זאת, הנשיא האמריקני אמר כי "אי אפשר שימותו עוד 30 אלף פלסטינים במלחמה". הנשיא גם התייחס לסוגיית "היום שאחרי" המלחמה, ואמר כי שוחח עם מנהיגים ערביים רבים, כולל מנהיגי סעודיה, ואמר שיש רצון בהכרה מלאה בישראל, בתכנית שתשנה את פני המזרח התיכון. לדבריו, "אנחנו צריכים להתמקד במה שיקרה אחרי המלחמה, זה מה שחשוב".

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בישיבת קבינט המלחמה בקריה באוקטובר אשתקד (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בריאיון הודיע ביידן כי הוא היה רוצה לשוב לישראל כדי לנאום בכנסת ולפנות לעם בישראל. על התיעוד שבו נשמע אומר שעשה "שיחת יישור קו לנתניהו", השיב: "זה ביטוי שמשתמשים בו בצורה רצינית, ביבי יודע למה התכוונתי".

גורמים במערכת הביטחון הזהירו את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי המתיחות מול ארצות הברית עלולה לגבות מחיר כבד מאוד מישראל. על פי הדיווח, הגורמים שוחחו עם נתניהו ועם חברי קבינט המלחמה, ואמרו כי "המצב מול ממשל ביידן רגיש מאוד, והמתחים מולם הולכים ומתעצמים. המתחים האלו גוברים ככל ששנת הבחירות בארצות הברית מתקדמת, והאמריקאים עלולים לפגוע בהמשך בסיוע הצבאי לישראל".

חיילי צה''ל בעזה (צילום: Israel Defense Forces/ via REUTERS)
חיילי צה''ל בעזה (צילום: Israel Defense Forces/ via REUTERS)

המתיחות עם ארצות הברית מעמיקה מזה מספר חודשים, והתסכול של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מראש הממשלה נתניהו ממשיך לגבור, כאשר מנהיג ארה"ב והמועמד לנשיאות נתפס במיקרופון כשהוא אומר שהוא ונתניהו יצטרכו לקיים 'פגישת בוא לישו' בשל המשבר ההומניטרי בעזה.

אמש, סגנית נשיא ארצות הברית קמאלה האריס השמיעה התבטאות חריגה, כאשר בריאיון לרשת CBS אמרה כי "צריך להבדיל בין הממשלה הישראלית לאזרחיה". האריס, שבשבוע שעבר ברקע פגישתה עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קראה להפסקת אש מיידית ברצועה, אמרה כי "אם מסתכלים על הזוועות שקרו בשבעה באוקטובר, ומצד השני המשבר ההומניטארי ברצועת עזה - האזרחים אינם השלטון. לאזרחי ישראל יש את הזכות לביטחון - ממש כפי שיש לתושבי רצועת עזה".